Aki teheti, tankoljon ma! Brutális áremelés jön

Soha nem látott magasságokba emelkedik az üzemanyagok ára a hazai töltőállomásokon, a benzinért nyolc, a gázolajért pedig hat forinttal kell többet fizetniük szerdától az autósoknak. Érdemes megnézni, melyik benzinkutat választjuk, a legdrágábbon ugyanis 370 forint lesz a benzin literje, de a gázolajért is elkérnek 368 forintot.

Kovalcsik Katalin

Brutális áremelkedésre számíthatnak az autósok, szerdán ugyanis újabb történelmi csúcsra tör az üzemanyagok ára. Idén ezidáig összességében 40 forinttal emelkedett a benzin ára, amíg a gázolaj literje 45 forinttal kerül többe. A legdrágábban dolgozó töltőállomásokon várhatóan 370 forint lesz a benzin ára, s 368 forint lesz a legmagasabb gázolajár. A töltőállomások árai között nagy a szórás: akár 30 forintos különbséget is tapasztalhatunk.  Tavaly ilyenkor 298 forint volt a benzin átlagára, a gázolajé 276 forint. Bioetanolt szerdától várhatóan 254 forintért, autógázt 200 forintért tankolhatunk majd. Így az alternatív üzemanyagok olcsóbbak. 
A drasztikus emelkedés legnagyobb vesztesei a fuvarozással, szállítmányozással foglalkozó cégek, illetve a taxitársaságok. Ács Tibor, a City Taxi vezetője elmondta, a válság kirobbanása óta a tarifa csökkentésére kényszerültek annak ellenére, hogy terheik egyre növekednek.


- Vannak cégekkel kötött szerződéseink, illetve a lakosságnak kínált áraink. Előbbinél, azaz a vállalkozásokkal kötött megállapodások során az utóbbi időben rugalmasságot tapasztalunk. A válság kirobbanását megelőző években év elején leszerződtünk, a kialkudott, majd szerződésben rögzített árakért szállítottuk az utasokat, a cégek dolgozóit, vendégeit. Az év eleji egyeztetések során azonban nagyon sok kompromisszumra kényszerülünk, ráadásul kiszámíthatatlan az üzemanyag árának változása - mondta a taxitársaság vezetője. Megjegyezte, nem is mindig sikerül kedvező ajánlatot elérni, sőt...  - 2008 vége óta nem emelkedtek, hanem csökkentek az áraink. Ezt befolyásolja a konkurencia, továbbá az is, hogy a céges megrendeléseink is drasztikusan csökkentek. Hatvan-hetven százalékkal esett vissza az ilyen irányú szerződéseink száma - tájékoztatott Ács Tibor. A helyzet nehézségére rávilágítva elmondta, a taxit természetesen nem csak tankolni kell, így nem csak az üzemanyag ára jelent költséget számukra. Ahogy minden autósnak, úgy nekik is amortizálódik autójuk, téli, nyári gumival kell felszerelni, üzemeltetni kell, és a kötelező biztosítást is meg kell fizetni.

 S ebben az esetben a taxitársaság vezetője még nem számolt az emberi munkaerő értékével!
- A cégek részéről az utóbbi időben rugalmasabb hozzáállást tapasztalunk. Egy-egy jelentős üzemanyagár-emelést követően újabb ártárgyalásra  adnak lehetőséget. Egyelőre ugyanis tarthatatlan az az  egyéves üzleti terv, amelyet év elején elkészítünk. A lakosság tekintetében pedig még kevésbé tudjuk érvényesíteni a benzin, gázolaj árának emelkedését. Ha ezt tennénk, az a kevés utas is elpártolna tőlünk, aki még ma velünk utazik. Tehát a lakosságra semmiképpen sem háríthatjuk a növekvő terheket. Ráadásul az utcán nagy a konkurenciaharc, így igyekszünk alacsonyan tartani az árainkat, ami miatt viszont a haszonból megy el. Így azonban hosszú távon a minőség romlására lehet számítani -  mondta Ács Tibor.
Szavait igazolja, hogy egyre több idős taxit látunk a drosztokon, amelyek nem öt-hat évig szolgálnak, hanem akár tizenöt-húsz évig is. Ez azonban nem vet jó fényt a társaságokra, egy külföldről érkező üzletember vagy turista pedig nem szívesen választ az öregedő gépjárműparkok kínálatából.
Ács Tibor drasztikusan fogalmazott, elmondta, a szakadék felé tartanak, s lassacskán minden fuvarozó a mélybe zuhan, amennyiben nem emelik áraikat. Éppen ezért a jövő évre tervezik már az újabb tarifák kiszabását. Bízik abban, hogy a gazdasági növekedés megindul, s  a cégekkel kötött szerződések száma növekszik, s a szolgáltatások árát is európaibb szinten határozhatják meg. 
A harc  nagy az utcán, jelentős a konkurencia, kevés az utas, hiszen manapság, aki teheti, saját autóját favorizálja. Éppen ez az oka annak, hogy a székesfehérvári cégek is kedvezményekkel, olcsó alapdíjjal, alacsony kilométerdíjakkal csábítják a beszálló vendégeket.

Rövid távú megoldások

A kereskedelemben, a fuvarozásban is éreztetni fogja hatását az üzemanyagárak emelkedése. A kereskedő cégek is számolgatnak.

- Úgy vélem, nem a jelenlegi hat-nyolc  forintos áremelkedés  fogja megrengetni  a gazdaságot, hanem a folyamatos emelkedések - Várszegi András,  Korona Zrt. kereskedelmi igazgatója a kereskedőcég szemszögéből  foglalkozik a témával.  - Általában     a családokban és a cégeknél is csökken az elkölthető pénz.  A magánember a jelenségre  reagál,  az emelkedés rosszul érinti. Számára   megoldás, mondjuk  nem megy  a Balatonra, az ismerőseim közt is van olyan, akik így védekezik. A cégeknél ez másként jelentkezik. Nálunk   a tavalyi adatokhoz viszonyítva az idei második févében kezdett javulni a helyzet, ha nem folytatódik ez az állapot, kénytelenek leszünk tudomásul venni.  Védekezni az üzemanyag áremelkedések ellen   minden cég megpróbál.  Némelyek esetleg másként szervezik üzleti útjaikat, de ez  a megoldás valószínűleg csak rövid távon  jelent megoldást.


- Az áruszállítások  folyamatát nem lehet megszakítani. Minden cégnek jól felfogott érdeke, hogy  ne mondja azt egyetlen  partnerének sem - amelyekkel évek óta jó kereskedelmi kapcsolatokat  alakított ki  -, hogy addig nem szállít hozzájuk, amíg meg nem telik  a teherautó. Ha ezt tenné,  máskor nem állnak  szóba vele a partnerek.  Ez a fajta takarékoskodás  alaposan visszaüt, egy idő után nem lehet költségkímélő tényezőként számolni vele. A láncreakció bizonyosan elindul, a cégek ha nem is látványos, de biztosan beépítik a benzin, a gázolaj árának  emelkedést a saját szolgáltatásaikba. A hazai és a külföldi szállítók is lépni fognak.      

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!