Megtévesztő hamis áruk - honnan ismerni föl őket?

FMH - Áruházakban éppúgy találtak hamis terméket a márkavédők, mint utcai árusoknál vagy a piacokon. A hamisítás elleni küzdelem szélmalomharcnak tűnik: egyre jobb technikai háttérrel dolgoznak a hamisítók, és egyre trükkösebbek. A ruházati termékek és cipők esetében évente mintegy 2 milliárd forint értékű hamis terméket foglalnak le. S ez csak a jéghegy csúcsa.

S. Töttő Rita


A tavalyi évhez képest csökkent a hamis termékek iránti kereslet  - derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) legfrissebb kutatásából, amely szerint egyébként ez a tendencia egyértelműen a vásárlók szemléletformálásának, tudatosabbá válásának eredménye. Ezek szerint ez azt jelenti, hogy nem akarunk mindenáron a felkapott márkák jelzéseiben járni, mert olcsóságuk ellenére a hamis termékek nem tudják hozni még megközelítőleg sem azt a minőséget, amit az adott cég képvisel? Ez  a kutatás szerint  attól függ, hány évesek vagyunk és hol élünk: a hamis termékek iránti nyitottságot ugyanis  erősen befolyásolja a kor. A fiatalok és a fiatal középkorúak az átlagosnál jóval nyitottabbak, amíg a középkorúak és az idősek az átlagosnál jóval elutasítóbbak. Amíg a fiatalok 38 százaléka, addig az idősek 11 százaléka vásárolna hamis terméket. Másrészről pedig, amíg a budapestiek, illetve a közép-magyarországi régióban élők egyharmada nyitott a hamisítványokra, addig ez az arány jóval alacsonyabb a megyeszékhelyen élők, illetve az észak-magyarországi, dél-dunántúli és közép-dunántúli régióban élők körében, akiknek 15-18 százalékuk gondolkodik ugyanígy. Amíg Közép-Magyarországon a megkérdezettek 26 százaléka vásárolt az elmúlt egy évben hamis terméket, addig ugyanez az arány a Dél-Alföldön és Észak-Magyarországon 10, amíg Közép-Dunántúlon 8 százalék. Azt, hogy Székesfehérvár  mint megyeszékhely s mint a közép-dunántúli régió része  nem túl fertőzött hamisított, illetve hamis termékek terén, jól mutatja a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP)  regionális nyomozó hivatalának ilyen jellegű csekély számú ügye.
- Egy ékszerüzletben foglaltunk le idén több olyan ékszert a Nemesfémvizsgáló és Hitelesítő Intézet munkatársaival, amelyek olyan  külsővel rendelkeztek, amelyekről a versenytárs jellegzetes tulajdonságú áruja volt felismerhető, továbbá  a szakértők nem találták vagy elmosódott a márkához kapcsolódó fémjelzés - mesél tapasztalatairól Kovács Zoltán, a VPOP Közép-dunántúli Nyomozó Hivatalának pénzügyőr főhadnagya, a vizsgálati csoport vezetője. Aki szerint egyébként az esetek többségében a boltosok nem tudják, hogy hamis terméket árulnak. Erre az esetre ez nem vonatkozik - teszi hozzá a csoportvezető -, a kereskedő ugyanis nem tudta felmutatni a termék eredet-igazolását, amelyet a forgalmazótól kell  kapnia. Ezenkívül egyébként foglaltak már le ruhát piacról és  székesfehérvári sportruházati üzletből is. Egy ügyük van folyamatban, amely egy építőipari terméket érint: két cég a szabadalmi hivatal által levédett, mégis egymáshoz nagyon hasonló logót használ az egymástól egyébként szinte semmiben sem eltérő árucikken.


Színesebb kacathalmazt tud felmutatni a fehérvári hatósági iroda, ahová a (márkánként) 100 ezer forint alatti, szabálysértésnek minősülő hamisítási ügyek kerülnek. Török Ferencné Hollósy Sára, az iroda munkatársa motorosfűrészt, parfümöket, sportruházatot pakol az asztalra, de van náluk napszemüveg és  sok minden más, amiket az utcai árusoktól foglaltak le. Évente 20-30, hamisítással kapcsolatos ügyük van, amelyekből néhány lefoglalt terméket továbbíthatnak karitatív szervezeteknek.
- Abban az esetben lehet ezt megtenni, ha a márkajelzés a termék megsértése nélkül eltávolítható, vagy az adott cég beleegyezik  - mondja Törökné, aki a motorosfűrész kipakolásakor megjegyzi: ebben a gépben nem sok örömét leli az a szervezet, amelyhez eljuttatják. A hamis fűrész ugyanis semmit nem hoz abból a minőségből, amelynek a címkéjével az áruházi parkolóban eladták... Ugyanez jellemző a többi hamisított termékre is, annak ellenére, hogy egyre jobb minőségűek kerülnek forgalomba  - ezt azonban már a Márkavédők Egyesületének elnöke mondja. Tass Balázs úgy véli, a laikus vásárló egyre nehezebben képes eldönteni, igazi-e a márka, amiért pénzt adott vagy sem. Az egyesületnél lefoglalt ruházati termékekről és cipőkről állapítják meg, eredetiek-e.
- A márkák kiképezik a szakértőket, akik az elvarrásokból, rejtett jelzésekből, anyagsűrűségből állapítják meg, hogy egy termék valódi-e  -magyarázza az elnök, aki elárulja, hogy bizony nagyáruházakban is rendszeresen találnak hamis termékeket. S most kanyarodjunk vissza a HENT kutatásához, amely szerint a fogyasztók a törvényeken is változtatnának: 10 emberből 7 szigorúbban büntetné a hamisítókat és a hamisítványok terjesztőit is...

Honnan tudjuk, hogy hamis?

- A hamis termékek legnagyobb elosztó központja Magyarországon a józsefvárosi piac - árulta el a Márkavédők Egyesületének elnöke 

- Ha egy márkás termék gyanúsan olcsó, nagy valószínűséggel nem szerencsénk van, hanem hamis termékkel van dolgunk 

- Ha nem szaküzletben vásárolunk, hanem piacokon, utcai árusoktól, akik odajönnek hozzánk észrevétlenül, nagy eséllyel nem valódi termékek gazdái lehetünk

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!