Visszásságok a gépjárművezető-képzésnél!

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a gépjárművezető-képzés átalakítását tervezi. Sőt, a minőségbiztosítást és a garanciát szem előtt tartó etikai kódex megteremtését szeretnék. Ehhez azonban a szakma egyetértését kellene elérni - vélekednek a székesfehérvári autósiskolák. Szerintük a tisztességet nem kódexben mérik.

Miskei Anita

Évente hozzávetőlegesen  százezren szereznek B kategóriás jogosítványt hazánkban. Közel ezer autósiskola több mint ötezer oktatója verseng a tanulókért. Sokszor ádáz küzdelmet folytatnak a jelentkezőkért, akiknek száma évről évre kevesebb. A konkurencia nagy, ezért az autósiskolák egymás alá ígérnek. Mára drasztikusan olcsó tanfolyami díjakat is ajánlanak, miközben a vizsgadíjak az egekbe szöknek. Például januártól jelentősen megemelkedett a forgalmi vizsga díja, 3600-ról 11 ezer forintra emelték. Drágulást tapasztalhattak a KRESZ és rutin, azaz járműkezelési vizsgára készülők is. Még ha utóbbi kettő nem is olyan jelentős mértékűen emelkedett, mint a forgalmi vizsga díja.  Mindezek ellenére már 50-60 ezer forintos tanfolyamokat is hirdetnek az iskolák. Budapesten 54 ezerért, Székesfehérváron pedig 60 ezer forintért hirdetnek tanfolyamot a  jogosítvány megszerzéséért. A drasztikusan alacsony árakra felfigyelt a Nemzeti Közlekedési Hatóság is, mely a tanulók átverését sejti az alacsony díjak mögött. Úgy vélekednek, a jelentkezők a díj két-, háromszorosát is megfizeti, mire valóban jogosítványához jut.

Oláh Miklós, aki több székesfehérvári autósiskola tulajdonosa, valamint a gépjárművezető képzésért felelős országos érdekvédelmi szervezet képviselője, úgy vélekedett, a hatóság folyamatosan változtat a szabályozáson. Legutóbb 2009. év végén módosították a közúti járművezetők és közúti közléekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának szabályairól szóló rendeletet. Ezt vizsgálták felül, s módosítanák az érintett szakmai érdekképviseleti szervezetek javaslatait figyelembe véve - jegyezte meg. Hozzátette, az NKH a legrészletesebben szabályozza a szakmát, olyannyira, hogy még a tanulóautók tetején elhelyezett tetőtábla dőlési szöge is meghatározott, míg nyugat-európában gyakran egy matrica, vagy még annyi sem figyelmeztet a tanulókocsi jelenlétére.

- A tisztesség nem a folyamatosan változó szabályokból vagy éppen egy esetleges etikai kódexből ered. Annak szükségessége többször felmerült már, de a szakmában nem volt ezidáig teljes mértékű az egyetértés - mondta Oláh Miklós. Megjegyezte, attól, hogy a piacon, így Fehérváron is kínálnak tanfolyamot már 60 ezer forinttól is, az még nem jelenti azt, hogy átvernék a tanulókat. - A 60 ezer forintos tanfolyami díj egészen más szolgáltatáscsomagot kínál, mint az amiért 190 ezer forintot fizetnek a tanulók. Nálunk a 60 ezer forintos díj egy alap szolgáltatást ad, mely tartalmazza az elméleti tanfolyam árát, sikeres KRESZ vizsga után a 9 órás járműkezelési oktatást és a 20 órás forgalombeli közlekedést. Persze a vizsgadíjakat, az esetleges sikertelen vizsgák utáni ismétlés árát, valamint a kötelező óraszámon felüli vezetés árát a tanulónak kell megfizetni. Ráadásul már a legolcsóbb tanfolyamok megfizetése is gondot jelent a jogosítványra várók jelentős részének. A másik véglet a 190 ezer forintért kínált tanfolyam. Ez egy egészen másfajta szolgáltatáscsomagot tartalmaz. Ebben az összegben minden benne van, biztosítjuk a tankönyvet, sőt CD-t, a vizsgadíj és a plusz órák is benne vannak az árban. Olyannyira, hogy itt már a tanuló határozhatja meg azt is, mikor induljon a tanfolyam, amin részt vesz. A díjak emelkedésével nő a szolgáltatás mértéke és milyensége is. Persze vannak köztes árak is. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, a 20 órányi vezetés kevés, azalatt nehéz felkészülni, a pótórákat azonban meg kell fizetni a tanfolyam árán felül. 

Azon tanulók mellett, akik a jogosítvány megszerzésére törekednek, éppoly kiszolgáltatott helyzetben vannak az oktatók is. A gépjárművezető képzés egy árérzékeny piac. Ennek egyik oka, hogy sok az egy-kétszemélyes autósiskola, ahol a kiadások éppúgy menvannak, mint nagyobb társaiknál, mert tantermet és ügyfélszolgálati irodát is kell biztosítaniuk a jelentkezőknek. Emiatt alvállalkozókként igyekeznek fenntartani magukat. Az óradíjak azonban igen eltérőek, akad olyan hely, ahol 1000-1400 forintot, másutt akár 2000-2500 forintot is megkapnak óránként. Ebből az összegből nem csak az üzemanyagot, de az autók karbantartási költségeit is állniuk kell.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!