Reménytelen? A kátyúk között néha felbukkan az út is?

Székesfehérvár - Miért van, hogy egyes kátyúkat már ki tudja, hanyadszor foltoznak be, egy hónap múlva mégis eltűnik bennük az autós kereke. Van belterületi közút, amely tavaszra inkább ementáli sajthoz hasonlít...

Kocsis Noémi

Van-e garancia és ha igen, mennyi a fenntartási jellegű útfelújítási munkák esetében? A kérdés jogos, az autóval, de a gyalogszerrel közlekedők is eleget bosszankodnak azon, ahol tegnap még simán haladhattak, ott mára akár tengelytörő mélységű lyuk tátong az útburkolaton. Kérdéseinkre Tímár Tibor, a Városgondnokság útüzemeltetési szakfelelőse válaszolt.
- A garancia ezeknél a munkáknál egy év, de csakis akkor érvényesíthető, ha a hiba egyértelműen a kivitelezőnek róható fel. A helyzet megértéséhez vegyünk példaként egy közterületet, a Ligetsort. Itt több helyen is mozaikosra tört az elöregedett burkolat. Ám hiába tudjuk, hogy 50 méteren végig kellene javítani, ha a legtöbbször sajnálatosan csak magának a lyuknak a beaszfaltozására van keret. 

Toldozgatjuk...

Leegyszerűsítve úgy működik a dolog, hogy az elöregedett anyagban nem marad meg a pótlás, magyarázza a szakfelelős, így időnként újra és újra ki kell menniük a munkásoknak és ismét be kell tömni azt az egy lyukat. Egy négyzetméternyi kátyúzás ma 3150 forint plusz ÁFA, a város 1,9 millió négyzetméternyi belterületi közútjának (ebben benne vannak a járdák is) javítására pedig az idén 80 millió forint áll rendelkezésre. (Győrben pl., ahol az útfelület plusz 10 százaléknyi, 2004-ben 350 milliót fordítottak ugyanerre.) Vagyis az idén az 1,9 millióból durván 25 ezer 400 négyzetméternyit fognak tudni megjavíttatni. Ebből jókora részt hasítanak ki az ismert pénznyelők, például a Mártírok útja.
Itt például a garanciát egyáltalán nem tudjuk érvényesíteni, annyira rossz a burkolat minősége. A jövő héten ott megint kátyúzni kell.

Egy lyukkal kevesebb? 

Ahol lehet, azért igyekszik érvényesíteni a garanciát a Városgondnokság, mondja Tímár Tibor: eddig vita nélkül el is végezte a kért javításokat a kivitelező. A balesetveszélyes közlekedési helyzetet teremtő burkolatot 48 órán, az általános hibát két héten belül kijavítják, ahol viszont kicsi a forgalom, akár egy hónapot is várni kell. A törvény szerint a kátyúzást időjárás nem befolyásolhatja, de az tudható, hogy esőben sokkal rosszabb az eredményesség. A kivitelezési technikát az időjáráshoz igazítják, évszak szerint más- másféle aszfaltot használnak.  A Városgondnokság kijelölt felelősei minden nap járják a várost és figyelik a hibákat, de a szervezet honlapján online és persze telefonon is lehet hibabejelentést tenni (Tel.: 513-496, 513-492.)
A Béla úton a múlt őszön 15 millió forintos költségvetéssel (90 százaléka pályázaton nyert állami támogatás) három megállót, buszöblöt újítottak fel, s kialakították a hozzájuk kapcsolódó gyalogátkelőhelyeket és forgalomlassító szigeteket. A város határánál lévő buszfordulónál a tavalyi friss aszfalt idén tavaszra balesetveszélyesen megsüllyedt. Hajnal János, a Magyar Közút Kht. Fejér megyei igazgatóságának osztályvezetője elmondta: cégük volt a kivitelező, a megkapott tervek alapján dolgoztak. Az úthibákat is a kht. javítja majd ki. Már Fejérben dolgozik az az aszfaltmarógép, amely április 8-án érkezik meg a Béla útra. Felszedi a megrogyott burkolatot, ezután kerülhet új, remélhetőleg már teherbíró takarás az útszakaszra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!