2009.04.02. 04:09
Reménytelen? A kátyúk között néha felbukkan az út is?
Székesfehérvár - Miért van, hogy egyes kátyúkat már ki tudja, hanyadszor foltoznak be, egy hónap múlva mégis eltűnik bennük az autós kereke. Van belterületi közút, amely tavaszra inkább ementáli sajthoz hasonlít...
Van-e garancia és ha igen, mennyi a fenntartási jellegű útfelújítási munkák esetében? A kérdés jogos, az autóval, de a gyalogszerrel közlekedők is eleget bosszankodnak azon, ahol tegnap még simán haladhattak, ott mára akár tengelytörő mélységű lyuk tátong az útburkolaton. Kérdéseinkre Tímár Tibor, a Városgondnokság útüzemeltetési szakfelelőse válaszolt.
- A garancia ezeknél a munkáknál egy év, de csakis akkor érvényesíthető, ha a hiba egyértelműen a kivitelezőnek róható fel. A helyzet megértéséhez vegyünk példaként egy közterületet, a Ligetsort. Itt több helyen is mozaikosra tört az elöregedett burkolat. Ám hiába tudjuk, hogy 50 méteren végig kellene javítani, ha a legtöbbször sajnálatosan csak magának a lyuknak a beaszfaltozására van keret.
Toldozgatjuk...
Leegyszerűsítve úgy működik a dolog, hogy az elöregedett anyagban nem marad meg a pótlás, magyarázza a szakfelelős, így időnként újra és újra ki kell menniük a munkásoknak és ismét be kell tömni azt az egy lyukat. Egy négyzetméternyi kátyúzás ma 3150 forint plusz ÁFA, a város 1,9 millió négyzetméternyi belterületi közútjának (ebben benne vannak a járdák is) javítására pedig az idén 80 millió forint áll rendelkezésre. (Győrben pl., ahol az útfelület plusz 10 százaléknyi, 2004-ben 350 milliót fordítottak ugyanerre.) Vagyis az idén az 1,9 millióból durván 25 ezer 400 négyzetméternyit fognak tudni megjavíttatni. Ebből jókora részt hasítanak ki az ismert pénznyelők, például a Mártírok útja.
Itt például a garanciát egyáltalán nem tudjuk érvényesíteni, annyira rossz a burkolat minősége. A jövő héten ott megint kátyúzni kell.
Egy lyukkal kevesebb?
Ahol lehet, azért igyekszik érvényesíteni a garanciát a Városgondnokság, mondja Tímár Tibor: eddig vita nélkül el is végezte a kért javításokat a kivitelező. A balesetveszélyes közlekedési helyzetet teremtő burkolatot 48 órán, az általános hibát két héten belül kijavítják, ahol viszont kicsi a forgalom, akár egy hónapot is várni kell. A törvény szerint a kátyúzást időjárás nem befolyásolhatja, de az tudható, hogy esőben sokkal rosszabb az eredményesség. A kivitelezési technikát az időjáráshoz igazítják, évszak szerint más- másféle aszfaltot használnak. A Városgondnokság kijelölt felelősei minden nap járják a várost és figyelik a hibákat, de a szervezet honlapján online és persze telefonon is lehet hibabejelentést tenni (Tel.: 513-496, 513-492.)
A Béla úton a múlt őszön 15 millió forintos költségvetéssel (90 százaléka pályázaton nyert állami támogatás) három megállót, buszöblöt újítottak fel, s kialakították a hozzájuk kapcsolódó gyalogátkelőhelyeket és forgalomlassító szigeteket. A város határánál lévő buszfordulónál a tavalyi friss aszfalt idén tavaszra balesetveszélyesen megsüllyedt. Hajnal János, a Magyar Közút Kht. Fejér megyei igazgatóságának osztályvezetője elmondta: cégük volt a kivitelező, a megkapott tervek alapján dolgoztak. Az úthibákat is a kht. javítja majd ki. Már Fejérben dolgozik az az aszfaltmarógép, amely április 8-án érkezik meg a Béla útra. Felszedi a megrogyott burkolatot, ezután kerülhet új, remélhetőleg már teherbíró takarás az útszakaszra.