Belföld

2006.06.08. 22:00

Sorompó kell?Fotó Nagy Norbert

Székesfehérvár (hp) - Úgy tűnik, a drasztikus megoldásoktól sem zárkóznak el a belváros lakói nyugalmuk érdekében sorompós rendszer bevezetését támogatnák, s ezért fizetnének is. De mit szólnak ehhez a belvárosi üzle-tek tulajdonosai?A fórum résztvevői akár kártyás sorompórendszert is szívesen vennének

Mórocz Zsolt

A belvárosban egyre nagyobb gondot okozó közlekedési problémák megoldásának érdekében lakossági fórumot hívott össze Kovács Péter Barnabás területi képviselő. Az már az első hozzászólásokból kiderült, hogy a másfél évtizedes problémát lehetetlen lesz "mindenki megelégedésére" megoldani, vagy az ideérkezők, vagy az itt lakók érdekei sérülnek a forgalmi rend átalakításával. Mint Nagy Zsolt, közlekedési iroda- vezető emlékeztetett, a nyolcvanas években szigorú rendje volt a behajtásnak, ezt a rigorózus rendet a rendszerváltás után feloldották. Azóta drasztikusan megnőtt az autók száma, és egyre több az olyan sofőr, aki úgy érzi, rá nem vonatkoznak a szabályok...
(Folytatás a 4. oldalon)(Folytatás az 1. oldalról)Az önkormányzat 2000-ben fogadta el a belváros középtávú fejlesztési koncepciját, aminek a célja, hogy a lehető legnagyobb mértékben forgalommentes, gyalogosbarát övezet legyen a városmag. Sokan a túlzsúfolt és a lámpák miatt lassú Várkörút egérútjaként használták az Ady-Basa- Bástya utcát, ezt a lehetőséget tavaly a Basa utcai lezárással megszüntették. A közlekedési iroda tapasztalatai szerint azóta jelentősen csökkent az átmenő forgalom. Ugyanakkor a fórum Megyeház utcában lakó résztvevői egyöntetűen állították, hogy azóta a Megyeház utcán át "ömlenek" az autók. Az egyik, Jókai utcában élő lakó szerint szinte állandósult, hogy az utca mindkét felén, a járdára felállva parkolnak az autók, sőt többször előfordult az is, hogy egyszerűen a kapu elé álltak ismeretlenek, elzárva ezzel a ki- és behajtás lehetőségét.
Felemás érzésekkel fogadták a résztvevők a közlekedési iroda javaslatát, miszerint a Hiemer-ház felújítása miatt kétirányúvá tett Oskola utca rendje így maradna, és az Arany János utcát is lezárnák a Szent Anna kápolnánál. Ezzel elérnék azt, hogy a Városház téren megszűnne a keresztező mozgás, és csak a Jkai-Megyeház utca irányban engednék a forgalmat. A lakók ellenállása miatt úgy tűnik, ezt a változtatást mégsem terjesztik a város közgyűlése elé. Könnyebb, bár sokakat érzékenyen érintő döntés lenne a másik "autókiszűradott bérletek lejártával kivitelezhető lenne.
Ötletként felmerült, hogy a bazilika előtti üres teret esetleg parkolóvá lehetne átalakítani, de ehhez természetesen az egyház és a műmlékvédelem engedélye is szükséges, ám valóban nagy segítséget jelentene parkolásügyben.
A résztvevők nyilván nem az összes belvárosi lakót képviselték, ám a hozzászólások alapján úgy tűnik, szívesen vennék egy, a budai Várhoz hasonló kártyás sorompórendszer bevezetését, így lehetne - érvelésük szerint - hatékonyan csökkenteni az autók számát. A kártyával járó többletköltséget is hajlandóak lennének kifizetni.
Kovács Péter Barnabás képviselő szerint az is sokat segíthetne, ha a pillanatnyi előírásokat sikerülne betartatni nem egy esetnek volt szem- és fültanúja, amikor a tilosban parkoló autós az intézkedő rendőrt szinte semmibe véve hajtott el a helyszínről. Nagy Zsolt ezzel kapcsolatban elmondta, a belvárosban tilos parkolásért ötmillió forintnyi bírságot szabtak ki. Sajnos a fórumra egyetlen vállalkozó sem jött el, pedig a kompromisszumos megoldás érdekében szükség volna az ő álláspontjukra is. Egy biztos, szeptemberben újabb találkozó lesz a megoldás érdekében.Fotó Nagy Norbert

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!