Belföld

2010.09.23. 04:43

Mit ér a biciklis, ha nincs elég kerékpárút?

FMH - A 90-es évek elején készült, gyalogosokkal közös kerékpárutakról kiderült, veszélyesek. Egy új elképzelés szerint az utak mindkét oldalán ki kéne alakítani az autósok menetirányával azonos bicikliutat. A legfőbb probléma az, hogy a város elszórt útdarabkái nincsenek egymással összekötve.

Kővári Gabriella

Az autómentes nap tiszteletére szerdán éppen olyan reggeli dugók alakultak ki a bíróságánál, a Palotai úton, de a Budai úton is, mint amilyennel minden reggel meg kell küzdeniük a munkába vasszörnnyel igyekvőknek. Kerékpárutakból egyre több van  Székesfehérváron, ám valamiért nem működnek igazán. Hogy miért nem, arra két irányból is választ kerestünk: gyakorlott kerekezőkkel magunk is végigmentünk reggel biciklivel a város legfontosabb útirányain, másrészt meghallgattuk az Autómentes Nap alkalmából rendezett konferencia előadóit.

LENNE HELY

A kilencvenes években elkészült kerékpárutakat semmi nem választja el a járdától, pusztán egy jelképes felfestés. Ilyen a kerékpárút a Palotai úton, amelyen a napi gyakorlatban a gyalogosok nem egyszer a bicikliseknek kijelölt részen ténferegnek, s az is gyakran előfordul, hogy a kerékpáros téved át a gyalogjárda részre. Emiatt pedig állandó a konfliktus a két csoport között. Az Új Csóri úton viszont nem olyan rég átadott, kellemesen széles sáv vezet, ami szép és jó, ám ilyen szélességű kerékpárút a belváros legtöbb útja mellett nem férne el. Erre dolgozott ki egy új megoldást Székesfehérvár Közlekedési Koncepciójának készítője, Polányi Péter, aki szerint az utak mindkét oldalán meg kéne építeni a kerékpárosok számára fenntartott sávot, ahol a biciklisták az autókkal egyező irányban haladhatnának, így ehhez csak egy keskenyebb részt kéne kihasítani mind az autóútból, mind a járdából, s létrejöhetne az 1,2 méter szélességű bicikliút mindkét oldalon. A szakember a város főközlekedési útjait megvizsgálta, s azt tapasztalta, ilyen típusú kerékpársávok a legtöbb út mellett elférénének. Van, ahol a középszigetből, máshol a parkolósávból is el kéne venni néhány tíz centimétert, de legalább létrejönne egy összefüggő városi hálózat. A becslések szerint ennek megvalósulásával az autósok tíz-tizenkét százalékát egyből rá lehetne venni, hogy átüljenek a nyeregbe.


További ösztönző erőt jelenthetne, ha megvalósulna a város tömegközlekedésének csillagpontos rendszer szerinti átalakítása. Polányi elképzelései szerint egy kis és egy nagy gyűrűben körjáratszerűen, néhány perces intervallumban járhatnának a buszok, három ponton lenne olyan átszállóhely, ahol a gyűrűk találkoznak, és ahol az autót is le lehetne tenni. A tömegközelekdés ilyen szintű átalakítása nyilván milliárdos nagyságrendű, s a mindenkori döntéshozókon múlik majd, belevágnak-e valaha.

ÖSSZEFÜGGÉSTELENÜL

Visszaülve kétkerékre: a legnagyobb gond - mint ahogy a Közlekedéstudományi Egyesület tagjai fogalmaztak -, hogy a bicikliutak állandóan megszakadnak: elindulunk a Palotai úton, de a Hági söröző mellett eltűnik az út. Mit tehet ilyenkor a drótszamaras? Vagy kimegy a száguldó autók közé, kockáztatva egy balesetet, vagy ráhajt a gyalogjárdára, ugyancsak kockáztatva a gyalogosok testi épségét. Márpedig a kerékpáros egyetlen métert sem szeret feleslegesen megtenni. Emiatt fordul elő gyakorta, hogy egyszer a járdát használja, majd ahol úgy érzi, biztonságosan elfér, lemegy az auóútra... Hasonló konfliktusforrást jelent, hogy a Sárkeresztúri úton megépült bicikliutat egy ponton átvezetik az út másik oldalára, hiszen ilyenkor elvileg le kéne szállni a nyeregből. De ki teszi ezt meg?

 

TAPASZTALATOK

A már említett Palotai úti közös kerékpáros-gyalogos szakaszt az önkormányzat tervei szerint - ha erre lesz forrás - burkolatilag is külön kell választani. Mint Nagy Zsolt, az önkormányzat közlekedési irodájának vezetője a konferencián elmondta, jó hír, hogy az Új Csóri és a Palotai út közti hiányzó kerékpárútszakasz építése a jövő évben elindul, így gyakorlatilag megvalósul a város észak-déli biciklis összeköttetése.

A GYAKORLAT TESZI?

 De vajon mi a jelenlegi helyzet? Ennek jártunk utána Kondor Attilával, a a Magyar Kerékpáros Túrázók Szövetségének elnökével és Schlauszky Szilárddal, a székesfehérvári Szingo SE kerékpáros klub tagjával. Szilárddal a Budai útról indultunk a város felé.
- Ezen a szakaszon biztonságos a kerékpározás, mert fákkal elválasztva halad gyalogos és kerekes külön. Ugyanakkor a sövény mellett nem veszi észre a kerékpárral közlekedőt az autós - mutatja Szilárd, aki szerint nagy hiba az is, hogy a Budai-Lövölde út kereszteződésében  - ha föntről jövünk a város felé - az egyik oldalon a villanyoszlopon van elsőbbség adás kötelező tábla, a másik oldalon - mivel nem volt hová feltenni a táblát - már nem kell elsőbbséget adni a kerékpárosoknak az autóstársak felé.

 


- Melyik a város legveszélyesebb szakasza kerékpáros szemmel? - kérdezem Szilárdot. - Az új Berényi úti körforgalomban rendszeresen az életemre törnek a város felől érkező autósok, akik egyenesnek látják ezt az útszakaszt - jön a válasz. A gyakorlott kerekező szerint a Berényi út másik hibája, hogy csak az egyik oldalon van bringaút: - A körforgalomnál pedig, ha átmész az úton, egy oszlop fogad a másik oldalon. Az oszlopra meg tettek egy nyilat, hogy arra kerüld ki!
- Az épített kerékpárutakkal az is gond, hogy befejezik, kipipálják, de elfelejtik karbantartani, tele van szilánkkal, kaviccsal és belógnak az ágak  - summáz Szilárd.

BRINGÁRÓL LE

Kondor Attilával a Palotai úton járunk, az út végső szakaszát ecseteli.
- Ez a kerékpárral behajtani tilos tábla minimum tízéves. Az út túlsó végén már nincs kinn a kiegészítő tábla, hogy le kell szállni a járműről. Vagy kimész a forgalomba, de az itt életveszély! Ezért sokan a járdán mennek bringával. Dúltunk-fúltunk annak idején, amikor a tiltó táblát kitették, de a járda a házfal mellett van, kapu, autóbejáró előtt. Ha a lakó kilép vagy kiáll autóval, a biciklis nem látja, és megvan a baleset!
Nagyon sok türelem, sok apró változtatás és legfőképpen több gyalogos-autós-kerékpáros közti tolerancia kell még ahhoz, hogy Fehérvár igazi biciklis város legyen. Az autómentes nap talán segített abban, hogy ennek fontossága minél többekhez eljusson. 

 

OLDALTÖRÉS: Szerintem

 

 

 

Szerintem

Ha az autós nem tud az úti céljához képest egy kilométeres körben megállni, ám autóbusszal vagy kerékpárral száz méterre le tud parkolni, akkor  ez elég ösztönző erő, hogy reggel, a borotválkozás után ne az autóba üljön, hanem más, alternatív módon próbálja meg elérni célját. Lehet, hogy drasztikus a gondolat, és bizonyára sokak ellenállásába ütközne, de szerintem a belvárosi parkolók helyére kerékpárutat kellene tervezni. Így csökkenne a belvárosi gépkocsikeringés és a bicikliseknek sem kéne a gyalogosokat kerülgetniük.

Házi Péter

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!