2010.08.06. 07:17
Legyen meg a mozgás öröme!
Mindenkinek megvan a kedves vagy kevésbé kellemes emléke abból az időből, amikor a testnevelési(torna)órán lógott a szeren. A rendszerváltás után a sporttal együtt kissé háttérbe szorult e tantárgy fontossága. Csenevész nemzetté lettünk. Most újra előtérbe került e téma, mind többet lehet hallani a mindennapos testnevelés szükségességéről.
Szent-Györgyi Albertet aligha lehetett a testnevelés-tudomány szakértőjének nevezni, de mégis megfontolásra érdemesek a múlt században, 1930-ban, az országos testnevelési kongresszuson elmondott szavai.
"Úgy értesültem, hogy még mindig vannak iskolák, ahol napi öt órai tanítás folyik, ahol hetenként két tornaóra van, ahol tehát három napra előre kell a gyermekeknek magukat kimozogniuk. Hát tudnak az urak három napra előre enni vagy aludni? Ez, ami itt folyik, az ellenkezik nem csak a fiziológia és orvostudomány, de ellenkezik az emberi józan ész legelemibb követelményeivel."
Szavai ma is aktuálisak, sőt... A gyerekek, a jövő nemzedék tagjai zaklatottak, idegesek, gyengécskék. Az elmúlt hónapokban deklarálták a sport, a test nevelésének a fontosságát, és tenni akarnak ezért. De adottak a változás tárgyi, személyi feltételei?
Pokrovenszky László, a Tóvárosi Általános Iskola igazgatója gyakorló testnevelő volt. Az általa irányított iskola testnevelés tagozatos intézmény, jól ismeri ennek fontosságát, szükségességét, lehetőségét, lehetetlenségeit.
- Iskolánkban évfolyamonként négy osztály van, kettő testnevelési tagozatú. Az alsósoknak heti 6, a felsősöknek 4 testnevelési órája van. A felsősök a 4 délelőtti óra mellett délutánonként edzésre járnak, a város szakosztályaiban sportoló gyerekek nagy része nálunk tanul. Az 5-6. évfolyamosok száz százalékban igazolt versenyzők, így a terhelésük megfelelő. A hetedikesek, nyolcadikosok egy része 10-20 százalék abbahagyja, vagy mást keres, mert az első sportágában kevésbé volt sikeres, és vannak, akik nagyobb korukban lesznek valamelyik sportágban jók - mondta a szakember.
Kell, lehet megfertőzni a gyereket mozgással? És mennyien lesznek felnőttkorukban örökmozgók?
- A felnőttek sportolását a szakosztályokban végzett munkával mérik, ez 2 és 5 százalék. Ehhez hozzátehetünk ugyanennyit a nem igazoltan mozgók, futók, kocogók, kerékpározók közül. Ez jó esetben mintegy tíz százalék. Kevés. Az alsó tagozatosok mozgásigénye nagy, könnyen fertőződnek a sport által. De a gyermeki lendület később alábbhagy. Ennek oka társadalmi hatás, vagy a megváltozott életmód lehet. Ugye ismerős az, amikor a gyerek csokival a kezében a számítógép előtt múlatja az időt? Sok olyan hatás éri őket, amelyeknek nehezen tudnak ellenállni. Tudomásul kell venni: a régi, klasszikus szabadidős tevékenység változott, a mai gyermekek más módon szocializálódnak. A következő időszak fontos feladata e változások okainak feltárása, az új lehetőségek kidolgozása. Szerencsére az elmúlt években egyre több ember kocog, úszik, a kispályás bajnokságokban is mind többen tömegsportolnak. A fehérvári - és a többi - önkormányzat sokat tesz a változás érdekében. A megyeszékhelyen 8-10 éve működik a nyitott tornaterem akció, az iskolai sportpálya mindenkié, a Bregyó köz jól működik, Sárpentele megfelelő. Talán az uszodai lehetőségek nem ideálisak.
Jó, hogy megvan a szándék a test mindennapi nevelésére. De vajon a feltételek adottak ennek a megvalósításához?
- Régen megvolt az órák szakmai felügyelete, ellenőrizték, mérték a teljesítményt. Ez megszűnt, a könnyebb utat választották, a testnevelésben a játékosságra terelődött a hangsúly. A játékosság jó, de az edzegetés hatása sokkal kisebb. A mindennapos testnevelés tárgyi feltételei nincsenek meg. A törvényekben benne van, hogy lehetőleg biztosítani kell a mindennapi testedzés lehetőségét. De ez nem kötelező: lehetőség! Látszatmegoldás. Az iskolák, a tornatermek kevesebb osztályra épültek. A mostani telítettség, terheltség mellett mi is heti 3 testnevelési órát tudunk garantálni úgy, hogy a teremben egyszerre több osztály van, mások a szabadtéren tartják foglalkozásukat. A heti öt óra nem fér be, a három is szűken. A törvények meghatároznak órakereteket, amelyeket be kell tartani. Ha a testnevelésen változtatni kívánunk, törvényben biztosított óramennyiséget kell előírni annak feltételeivel együtt. Ami a személyi részt illeti: az alsó tagozatos tanítók teszik a dolgukat, képezik magukat, de a testnevelő hatékonyabb. A Karinthy idejében volt izompacsirta tanárok hajdan tornásztak, tekintélyük volt, szigorú rendje volt a tanításnak. Megváltozott a világ, a viszonyok, ezért méginkább szükség van a régi, nagy tudással felruházott tornatanárokra.