Koronavírus Fejérben

2020.03.10. 14:00

A félelem lovagjai: megjelent és növekszik a koronavírusra épülő szolgáltatóipar

Egyre többen gondolják azt, hogy a koronavírus miatti félelem nyomán megtömhetik a pénztárcájukat. A járványhoz kapcsolódó túlárazott termékek köre éppúgy idetartozik, mint a pánikkeltő hirdetések és a gyógyítást, „vírusűzést” népszerűsítő szolgáltatások garmadája.

S. Töttő Rita

Falfestékbe kevert adalékanyagokkal ígérik a koronavírus eltüntetését a lakásból – normális ez? (nagy kép – illusztráció) A neten terjedő kis kép a közösségi oldal hozzászólói szerint valódi

Fotó: Shutterstock

A kereskedelem számos területén igyekeznek meglovagolni a koronavírus okozta „hangulatot”, amelyek közül több már egyáltalán nem nevezhető tisztességesnek vagy éppen ártalmatlannak. Elég csak a száj­maszkok és fertőtlenítőszerek árának megsokszorozódására gondolni, amely megdöbbentő mértékben felkúszott az utóbbi időben. Ezek a kirívó árkülönbségek eljutottak a fogyasztóvédelmi hatóságig is, amely nem hagyta annyiban a dolgot, s igyekszik megfékezni az elszabaduló pénzéhséget.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ezért is rendelt el a napokban fokozott fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket a koronavírussal kapcsolatban.

Kiemelten vizsgálják azokat a termékeket, amelyek iránt a koronavírus európai terjedése miatt megnövekedett a kereslet. Így például a kézfertőtlenítő termékeket is, melyeknek a hatékonyságát is górcső alá veszik, mégpedig a minisztérium vegyipari laborjában, ahol kiderítik, valóban rendelkeznek-e ezek a termékek a gyártó által feltüntetett fertőtlenítőhatással. De ma már sajnos bekerült a vizsgálandó termékek körébe számos alapvető élelmiszer, tisztítószer is. Árgus szemekkel figyelik a feltüntetett árakat az ellenőrök, ahogy azt is, hogy az adott szolgáltatás, termék valóban hatékony-e.

Szükség is van a hangsú­lyos hatósági fellépésre, ugyanis elkezdtek megjelenni a korona­vírustól való félelemre apelláló hirdetések. A közösségi oldalakon például az egyik legismertebb egy autókereskedéshez hasonlatos cég kerítésére kihelyezett molinó, amelyen „Koronavírus elleni autófertőtlenítés”-t hirdetnek, potom 14 670 forinttól. Már maga a fotó is vírusként terjed, ahogy valaki éppen kihelyezi a szolgáltatást kínáló hirdetést a kerítésre. Joggal világítanak rá az emberek – hogy akkor ezek szerint van, aki direkt erre a szolgáltatásra készíttetett egy hatalmas reklámtáblát? Persze magának a fertőtlenítésnek a fontossága nem kérdőjelezhető meg, de az, hogy egy autó esetében ennek mekkora relevanciája van, már más kérdés. Ennyi erővel akár mindennap elvihetjük fertőtleníttetni az autónkat és fizethetünk napi 15 ezer forintot a szolgáltatásért.

Falfestékbe kevert adalékanyagokkal ígérik a koronavírus eltüntetését a lakásból – normális ez?
Fotó: Shutterstock

 

Vagy tegyük fel, egy konkrét eset miatt döntenénk az autó fertőtlenítése mellett – mert sajnos ez lehet életszerű. De ha azt gyanítjuk, hogy olyan ült az autóban, aki érintett lehet, vajon akkor beülünk és elautózunk a lehetséges vírussal egy légtérben a szolgáltatóig? És vajon a szolgáltató megteszi-e a szükséges óvintézkedéseket a saját maga, munkatársai és környezete egészségének védelméért, ha már be szeretné vonzani a koronavírussal „fertőződhetett” autók ügyfeleit? Szóval sok helyen vérzik az erre épülő elmélet, de vegyük úgy, hogy a jelenség természetes: ahol megjelenik az igény, ott megjelenik az azt kielégítő szolgáltató is. A kérdés az – és a hatóságoknak is ezt kell ellenőrizniük –, hatékonyak-e bármennyire is a beavatkozások, elvégzett szolgáltatások? S ha igen, mennyire tartósak, és van-e valódi hasznuk?

Ugyanez a kérdés annál a szobafestő-mázolónál, aki koronavírus elleni tisztasági festést hirdetett, szintén az interneten. Valamiféle ezüst hozzávalóval kínálta termékét, szolgáltatását, állítva, hogy ez megöli a koronavírust és fertőtleníti a környezetet. A hasonló önjelölt koronavírus-­lovagokat a közösségi oldalak szolgáltatói sem tűrik már, nem csak a hatóságok.

Blokkolnak minden olyan hirdetési tartalmat, amely alkalmas lehet a vírussal kapcsolatos pánik keltésére – legyen szó akár bizonyos termék­körök korlátozott raktárkészletéről, annak megelőzését vagy gyógyítását célzó garantált eredmény ígéretéről. Van olyan globális világkereskedelmi internetes nagyáruház is, amely szintén bünteti azokat a kereskedőit, amelyek túlárazzák a járvány miatt kelendőbb termékeket. Ha hasonló, tisztességtelen, megalapozatlan tartalmat lát valaki, tegye meg a szükséges bejelentéseket – a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz éppúgy, mint az adott platformnak, ahol találkozott vele.

Mi a Fejér megyei esetekre vagyunk kíváncsiak – ha a fentiekhez hasonlókkal talál­kozott, kérem, küldje el nekünk a [email protected] e-mail-­címre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!