Mindenkire vár valahol egy autó

2019.03.23. 16:00

Nagy élmény az autóvásárlás, ha nem rontjuk el, hanem okosan tesszük

Talán nem futunk bele nagyobb csapdákba használtautó- vásárlás esetén, ha a szakemberek által napi szinten használt aranyszabályokat betartjuk.

Palocsai Jenő

Ha körültekintőek vagyunk, kevesebb meglepetés érhet minket a vásárlásnál

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Kevés kellemesebb elfoglaltság van a világon, mint vásárlási szándékkal a szívben és minél több pénzzel a belső zsebben sétálni az autókereskedések udvarán, a csillogó autók sorfalai között. Magánszemélyektől is lehet vásárolni, ám ott gyakran zavaró tényező a tulajdonos érzelmi kötődése.

Autók ezrei várnak vevőre, tehát először döntsük el, hogy milyen jellegű autót szeretnénk venni és hány forintot szeretnénk rááldozni. Érdemes tudni, hogy mekkora távolságot vagyunk hajlandók megtenni a vásárlás helyéig, hogy dízel legyen vagy benzinest akarunk és, hogy mi az a futott kilométer, amit még be merünk vállalni. A rostán fennmaradottakat össze kell írni, vegyük fel a telefont és beszéljünk mindenkivel, aki az addigra már rövid listánkon szerepel. Kérdezzük meg, van-e hibája a kocsinak, külföldi vagy magyar papírjai vannak-e és rendelkezik-e gépkönyvvel?

Ha körültekintőek vagyunk, kevesebb meglepetés érhet minket a vásárlásnál
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Ne kergessünk hiú ábrándokat, ne okozzunk magunknak csalódást! A használt autó nem új, tehát kopásnyomokra, kőfelverődésekre és karcokra mindenképpen legyünk felkészülve. Vannak ennél fontosabb figyelnivalók is. A rozsda és a felhólyagosodott festék nagy ellenség, ezért érdemes mindenhol, tehát a kocsi alatt is körülnézni. Öregebb vagy rosszul javított kocsiknál gyakori a beázás, olyankor a napon álló kocsi üvege párás vagy a szőnyeg alatt nedves a padló. Nagy előny, ha ismerjük a típust, mert akkor akár a neten is rákereshetünk, az esetleg felmerülő típushibákra. Még nagyobb előny, ha van nálunk festékmérő, de szemmel is lehet felfedezni árnyalatnyi különbségeket. Ne folyjon az olaj se a kocsi alá, se a lengéscsillapítóból. A kitekert kormány sok mindent látni enged. A fékbetét sem olcsó, de a tárcsacsere kifejezetten drága, tehát érdemes ujjal vizsgálni a perem magasságát, hogy az egy milliméter alatt legyen. Külső után belső szemle. A volt tulajdonos(ok) igényességét megmutatja, hogy mennyire van lelakva az utastér, de a futott kilométerek számát nem mindig. Ami elengedhetetlen még, hogy minden okmánya meglegyen a kocsinak, és a forgalmiban szereplő alvázszám megegyezzen az autón találhatóval.

A próbaút aztán mindent eldönt, de ne rádiót hallgassunk közben, hanem a zajokra figyeljünk, sokat elárulhatnak. Magánszemélytől történő vásárlás esetén 1, kereskedő esetén 2 év szavatosság van az autóra, hacsak nem rendelkezik máshogy a szerződés. Az első út pedig a szerelőhöz vezessen, cserélje ki az olajat, fékbetéteket, szűrőket és a vezérlést.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!