veterán járművek bemutatója

2021.09.16. 16:00

Négy keréken guruló legendák Börgöndön

Az Alba Regia Veteránjármű-egyesület négy évvel az ezredforduló után alakult, összefogva azokat, akik Fehérváron és annak környékén veterán járművek gyűjtésével és restaurálásával foglalkoznak.

Tihanyi Tamás

Az első komolyabb összejövetelen vezetőséget kellett választani, így lett Sipos József az elnök. Ez jó döntésnek bizonyult, hiszen a Fejér Megyei Hírlap egykori sportrovatának vezetőjeként, majd a Fehérvár Televízió igazgatójaként számos fontos kapcsolat birtokában volt, és akik ismerték, tudták róla, hogy kedveli és minden erejével támogatja a „megszállott” embereket. Hosszú, súlyos betegség szólította el 2011-ben. Utódja, Nemes Péter mondja arról az időszakról: „Munkásságának fontos részlete, és az egész veterános társadalomnak nagy segítséget adó lépése az volt, hogy elérte, a veterán járművekre ne kelljen regisztrációs adót fizetni. Ennek köszönhetően lényegesen megnövekedett az országba behozott veterán járművek száma.” Nemes Péter után 2014-ben Kovács Jenő lett az elnök.

– Az ő révén kerültem az egyesületbe – mondja Vágvölgyi Imre a repülőtéren, miközben a fejünk felett forgószárnyak kavarják a levegőt. – Apám és Kovács Jenő édesapja polihisztorok voltak, apám elsősorban gépekkel foglalkozott. Számomra ezt látva kezdődött a járművek szeretete. Jenővel egy iskolába jártunk, jól ismertük egymást, így aztán gondoltam egyet, és felnőtt fejjel csatlakoztam az egyesülethez. Valahová tartozni kell.

Mellette egy öreg traktort vizsgálnak a látogatók.

– A háború utáni években készült, és bár van róla adattábla, a gyártási idő ennél jobban nem pontosítható. Az akkori mezőgazdaságigép-állomásokon a korai ötvenes években kevés volt a gép, de termelni kellett, maximálisan kihasználva minden erőforrást. Így aztán tavasszal ráültették a dolgozókat, mentek folyamatosan, s csak késő ősszel vagy télen, amikor nagyjavításokra került a sor, állították le őket.

Nagyon büszke Renault 4-esére Vágvölgyi Imre. Háttérben a HSCS traktor
Fotó: Tihanyi Tamás

Később utánanézek: a Hofherr és Schrantz Gépgyárat 1900-ban alapította Kispesten Hofherr Mátyás és Schrantz János. A dicsőséges múlt után a történelem más irányba fordította a patinás üzem útját, az orosz csapatok 1945-ben tankjavító üzemet rendeztek be a gyár épületeiben, majd 1948-ban mindent államosítottak, és Vörös Csillag Traktorgyár néven folyt tovább a munka. A HSCS izzófejes traktor a magyar mezőgazdaságban az 1920-as és 1950-es évek között általánosan használt vontató- és erőgép volt.

– Harmincéves korától kaphat egy jármű old timer minősítést – folytatja Vágvölgyi Imre. – Hosszú idő telt el azóta, hogy Sipos Józseffel elkezdtük a tevékenységet, és autó sosem volt annyi, mint a taglétszám. Most körülbelül ötvenen vagyunk, többségünk rendelkezik oldtimer autóval, de ez nem feltétele a tagságnak, sokan belépnek olyanok is, akik eltervezték, hogy építenek egy ilyen járművet.

Egy Renault 4-es mellé érünk.

– Tervek mindig vannak, kell is, hogy legyenek. Én először a traktorokat szerettem meg az apám révén. Közben mindig nagyon régi álmom volt egy Renault 4-es, és a nyolcvanas évek elején sikerült szert tennem egyre, azóta is megvan, és már 52 éves. Idén hunyt el szegény Margit néni, Széchenyi Zsigmond vadász író felesége, az ő autója volt, még 1969-ben vásárolta. Szerettem volna, ha megtudja, hogy még úton van az autója, de sajnos már nem találkoztunk.

Az egyesület bemutatójának legidősebb gépjárműve egy 1949-es gyártású Moszkvics, amelyt egy Opelről másoltak az oroszok a második világháború után. Mellette ott állnak az öreg Wartburgok. Aztán egy a Porsche. Vágvölgyi Imre rábök, és azt mondja, egy ilyenben halt meg James Dean.

Ezek is érdekelhetik

facebook comments widget