Kultúra

2011.09.23. 16:38

Hoffmann: egyéni bánásmód és személyiségfejlesztés

Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerint az új köznevelési rendszerben az iskolák feladata a gyermekek személyiségének fejlesztése lesz, ezt pedig az egyéni bánásmód pedagógiai elvének érvényesítésével és az iskoláskor előtti intézményes nevelés kiszélesítésével szeretnék megvalósítani.

MTI

"Megújul a tanügyigazgatás, az új nemzeti köznevelés rendszer" - ezzel a címmel tartott tájékoztatót pénteken kora délután az egyetemen dr. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár.

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkársága országjáró körúton ismerteti a pedagógusokkal és a szakmai közvéleménnyel a kormány által elfogadott, a nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepcióját. Szombathely a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központjának dísztermében az oktatásért felelős államtitkár és munkatársai mutatták be a koncepciót. Az ünnepség elején dr. Puskás Tivadar polgármester köszöntötte a megjelenteket, s az oktatás fontosságáról beszélt. Elmondta, hogy az egyénnek és a társadalomnak is érdeke a tudás halmozása, ez meghatározza a szemléletmódunkat is.

Dr. Hoffmann Rózsa előadásában visszatért a gyökerekhez, s kiemelte, hogy az 1016-dik tanévet kezdjük meg azóta, hogy a mai Pannonhalmán 996-ban Géza fejedelem bencés kolostort és iskolát alapított.

Elmondta azt is, hogy a kormány egy évvel ezelőtt vállalkozott arra a feladatra, hogy megújítsa az iskolarendszert. Hozzátette, a  munka fontos állomása a nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepciójának megalkotása. Az államtitkár szerint az elmúlt években az iskolai nevelés klasszikus tereit és lehetőségeit fokozatosan háttérbe szorították. Az új rendszerben az iskolák feladata a gyermekek személyiségének fejlesztése lesz, ezt pedig az egyéni bánásmód pedagógiai elvének érvényesítésével és az iskoláskor előtti intézményes nevelés kiszélesítésével szeretnék megvalósítani.

Az előadáson nem sok konkrétumról esett szó, de hallhattunk pár részletet a készülő nemzeti alaptantervből, a pedagógus életpályamodellekről, az iskolák államosításáról, s az egész napos oktatás tervéről is. (A témára részletesen visszatérünk.) A nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepciójának egyik fő elve, hogy a közoktatás nem szolgáltatás, hanem közszolgálat, amelynek ellátása alapvetően a magyar állam feladata, joga és kötelessége. Az új rendszerben az állam irányítja, szabályozza és ellenőrzi az oktatást - írja a vasnepe.hu.

A jogász- és a közgazdászképzésben is maradhatnak államilag finanszírozott helyek

A jogász- és a közgazdászképzésben is lesznek államilag finanszírozott helyek - jelentette ki az MTI kérdésére pénteken Szombathelyen Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár.

Az államtitkárság álláspontja az, hogy az olyan  fontos szakokon, mint a jogász és a közgazdász, továbbra is maradnia kell államilag finanszírozott helyeknek - mondta sajtótájékoztatóján Hoffmann Rózsa, hozzátéve, nem tartják helyénvalónak, hogy csupán költségtérítéssel tanulhasson valaki például jogásznak.
    
A felsőoktatási törvénynek kell kijelölnie a felsőoktatás működésének és fejlesztésének kereteit, valamint a keretszámok meghatározásának módját, egyelőre azonban még nem tartanak itt, keretszámokat mondani egyelőre nem lehet - közölte az államtitkár.
   
Ha a törvény-előkészítésben eljutnak addig, hogy elkészül a normaszöveg, akkor kérnek javaslatokat a keretszámokról, és a költségvetési lehetőségek ismeretében, a munka világának prognózisait is figyelembe véve teszik a törvényjavaslatot a kormány asztalára - fejtette ki.
   
A sajtótájékoztatón az államtitkár hangsúlyozta: minden önkormányzat visszaveheti és fenntarthatja iskoláját, ez alól a nagyvárosok sem kivételek, szavai szerint a jövőben ettől függetlenül megváltoznak a fenntartói feladatok, a szerepek, az iskolák önállósága mindenütt növekszik a pedagógiai programok jóváhagyásával.
    
Hoffmann Rózsa szintén kérdésre válaszolva elmondta: továbbra sem kívánják az iskolákban kötelezővé tenni a hitoktatást, de "minden eszközzel segíteni igyekeznek", hogy lehetőleg minél több iskolában mód legyen a fakultatív hitoktatásra.
    
Miután várhatóan egész napos lesz az iskola, értelmét veszti az a kérdés, hogy a hittan az órarendben szerepeljen-e vagy sem, hiszen a gyerekek és a pedagógusok is ott lesznek az iskolában délután négy óráig. Így előfordul majd, hogy amíg valaki délután három órakor még hittanórán ül, addig az osztálytársa, aki nem kíván hittanórára járni, ez idő alatt kézművesszakkörön lesz - mondta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!