Kultúra

2010.02.02. 03:28

Fürdővízzel kiöntött legenda - filmkritika a Báthory Erzsébetről készült filmről

Székesfehérvár - Másfél éves késéssel nálunk is bemutatták a mozikban a Báthory Erzsébet életét feldolgozó filmet, amit Szlovákiában szerényen csak szuperprodukcióként emlegetnek. Úgy tűnhet, provinciális szinten legalábbis sikerült újat alkotni.

Tóth Péter

A Báthory egyfajta görbe tükör lehet a magyarországi filmgyártás előtt: ím, a szlovákokra kellett várni, hogy elkészülhessen egy kosztümös, színes-szagos film a nemzet történelméről. Érdemes talán egy jelenetet felemlíteni: Báthory hintón utazik a frissen szerzett hadizsákmánnyal, Caravaggio (!) itáliai festővel, akit szíjra kötözve, ostorral ütögetve próbál felvilágosítani. Odakinn épp akasztanak, boszorkányokat égetnek, a derék talján meg talán éppen azon töri a fejét, milyen elátkozott vidékre vetette a sors.

Igazi kelet-közép-európai pillanatkép ez, amihez hozzátartozik Báthory férjeura, Nádasdy Ferenc, a híres fekete bég , meg a vitézlő szittya urak, akik kardjukat kivonva, ütemes csizmacsattogásra fogadják meg a Habsburgok elleni harcot (a filmben minden osztrák Habsburg, még a nőket erőszakoló egyszeri zsoldoskatona is). Meglehet, a filmben ez a közös platform magyar és szlovák között, amolyan történelmi romantika ez a Kárpátok alatt. Jakubisko még a nagy csehszlovák filmes generáció képviselője, nem akarja szlovákká tenni a múlt magyar alakjait. Önmagában ez is értékelendő, ha azt vesszük, hogy Matej Cák Trenciansky (Csák Máté) nemrég még egy rockopera főszereplője is lehetett.

A rendezői konzervativizmus máshol is érződik a filmen. A csatajelenetek élőszereplősek, nem CGI-technikával megalkotott tömegjelenetek, hollywoodi mércével mérve ettől persze kevésbé tűnnek látványosnak. Kiderül a filmből, hogy a sok rosszal megvádolt grófnő valójában nem több kielégítetlen, megalázott asszonynál, aki emiatt hajlamos arra, hogy kiszámíthatatlan dolgokat tegyen.

Időtálló jelenség ez, még csak nem is kellett volna kosztümös figurákkal teli várkastélyokba helyezni a történetet. Mégsem volt kár ezért: a film igazi erőssége a körítés, a látványos képi világ, amire végre nem sajnálták rááldozni az anyagiakat. Ámbátor, a történelmünkben azért még mindig több érték van, mint a pénztárcánkban...

A Báthory egyfajta görbe tükör lehet a magyarországi filmgyártás előtt: ím, a szlovákokra kellett várni, hogy elkészülhessen egy kosztümös, színes-szagos film a nemzet történelméről. Érdemes talán egy jelenetet felemlíteni: Báthory hintón utazik a frissen szerzett hadizsákmánnyal, Caravaggio (!) itáliai festővel, akit szíjra kötözve, ostorral ütögetve próbál felvilágosítani. Odakinn épp akasztanak, boszorkányokat égetnek, a derék talján meg talán éppen azon töri a fejét, milyen elátkozott vidékre vetette a sors.

Igazi kelet-közép-európai pillanatkép ez, amihez hozzátartozik Báthory férjeura, Nádasdy Ferenc, a híres fekete bég , meg a vitézlő szittya urak, akik kardjukat kivonva, ütemes csizmacsattogásra fogadják meg a Habsburgok elleni harcot (a filmben minden osztrák Habsburg, még a nőket erőszakoló egyszeri zsoldoskatona is). Meglehet, a filmben ez a közös platform magyar és szlovák között, amolyan történelmi romantika ez a Kárpátok alatt. Jakubisko még a nagy csehszlovák filmes generáció képviselője, nem akarja szlovákká tenni a múlt magyar alakjait. Önmagában ez is értékelendő, ha azt vesszük, hogy Matej Cák Trenciansky (Csák Máté) nemrég még egy rockopera főszereplője is lehetett.

A rendezői konzervativizmus máshol is érződik a filmen. A csatajelenetek élőszereplősek, nem CGI-technikával megalkotott tömegjelenetek, hollywoodi mércével mérve ettől persze kevésbé tűnnek látványosnak. Kiderül a filmből, hogy a sok rosszal megvádolt grófnő valójában nem több kielégítetlen, megalázott asszonynál, aki emiatt hajlamos arra, hogy kiszámíthatatlan dolgokat tegyen.

Időtálló jelenség ez, még csak nem is kellett volna kosztümös figurákkal teli várkastélyokba helyezni a történetet. Mégsem volt kár ezért: a film igazi erőssége a körítés, a látványos képi világ, amire végre nem sajnálták rááldozni az anyagiakat. Ámbátor, a történelmünkben azért még mindig több érték van, mint a pénztárcánkban...

Igazi kelet-közép-európai pillanatkép ez, amihez hozzátartozik Báthory férjeura, Nádasdy Ferenc, a híres fekete bég , meg a vitézlő szittya urak, akik kardjukat kivonva, ütemes csizmacsattogásra fogadják meg a Habsburgok elleni harcot (a filmben minden osztrák Habsburg, még a nőket erőszakoló egyszeri zsoldoskatona is). Meglehet, a filmben ez a közös platform magyar és szlovák között, amolyan történelmi romantika ez a Kárpátok alatt. Jakubisko még a nagy csehszlovák filmes generáció képviselője, nem akarja szlovákká tenni a múlt magyar alakjait. Önmagában ez is értékelendő, ha azt vesszük, hogy Matej Cák Trenciansky (Csák Máté) nemrég még egy rockopera főszereplője is lehetett.

A rendezői konzervativizmus máshol is érződik a filmen. A csatajelenetek élőszereplősek, nem CGI-technikával megalkotott tömegjelenetek, hollywoodi mércével mérve ettől persze kevésbé tűnnek látványosnak. Kiderül a filmből, hogy a sok rosszal megvádolt grófnő valójában nem több kielégítetlen, megalázott asszonynál, aki emiatt hajlamos arra, hogy kiszámíthatatlan dolgokat tegyen.

Időtálló jelenség ez, még csak nem is kellett volna kosztümös figurákkal teli várkastélyokba helyezni a történetet. Mégsem volt kár ezért: a film igazi erőssége a körítés, a látványos képi világ, amire végre nem sajnálták rááldozni az anyagiakat. Ámbátor, a történelmünkben azért még mindig több érték van, mint a pénztárcánkban...

Igazi kelet-közép-európai pillanatkép ez, amihez hozzátartozik Báthory férjeura, Nádasdy Ferenc, a híres fekete bég , meg a vitézlő szittya urak, akik kardjukat kivonva, ütemes csizmacsattogásra fogadják meg a Habsburgok elleni harcot (a filmben minden osztrák Habsburg, még a nőket erőszakoló egyszeri zsoldoskatona is). Meglehet, a filmben ez a közös platform magyar és szlovák között, amolyan történelmi romantika ez a Kárpátok alatt. Jakubisko még a nagy csehszlovák filmes generáció képviselője, nem akarja szlovákká tenni a múlt magyar alakjait. Önmagában ez is értékelendő, ha azt vesszük, hogy Matej Cák Trenciansky (Csák Máté) nemrég még egy rockopera főszereplője is lehetett.

A rendezői konzervativizmus máshol is érződik a filmen. A csatajelenetek élőszereplősek, nem CGI-technikával megalkotott tömegjelenetek, hollywoodi mércével mérve ettől persze kevésbé tűnnek látványosnak. Kiderül a filmből, hogy a sok rosszal megvádolt grófnő valójában nem több kielégítetlen, megalázott asszonynál, aki emiatt hajlamos arra, hogy kiszámíthatatlan dolgokat tegyen.

Időtálló jelenség ez, még csak nem is kellett volna kosztümös figurákkal teli várkastélyokba helyezni a történetet. Mégsem volt kár ezért: a film igazi erőssége a körítés, a látványos képi világ, amire végre nem sajnálták rááldozni az anyagiakat. Ámbátor, a történelmünkben azért még mindig több érték van, mint a pénztárcánkban...

A rendezői konzervativizmus máshol is érződik a filmen. A csatajelenetek élőszereplősek, nem CGI-technikával megalkotott tömegjelenetek, hollywoodi mércével mérve ettől persze kevésbé tűnnek látványosnak. Kiderül a filmből, hogy a sok rosszal megvádolt grófnő valójában nem több kielégítetlen, megalázott asszonynál, aki emiatt hajlamos arra, hogy kiszámíthatatlan dolgokat tegyen.

Időtálló jelenség ez, még csak nem is kellett volna kosztümös figurákkal teli várkastélyokba helyezni a történetet. Mégsem volt kár ezért: a film igazi erőssége a körítés, a látványos képi világ, amire végre nem sajnálták rááldozni az anyagiakat. Ámbátor, a történelmünkben azért még mindig több érték van, mint a pénztárcánkban...

A rendezői konzervativizmus máshol is érződik a filmen. A csatajelenetek élőszereplősek, nem CGI-technikával megalkotott tömegjelenetek, hollywoodi mércével mérve ettől persze kevésbé tűnnek látványosnak. Kiderül a filmből, hogy a sok rosszal megvádolt grófnő valójában nem több kielégítetlen, megalázott asszonynál, aki emiatt hajlamos arra, hogy kiszámíthatatlan dolgokat tegyen.

Időtálló jelenség ez, még csak nem is kellett volna kosztümös figurákkal teli várkastélyokba helyezni a történetet. Mégsem volt kár ezért: a film igazi erőssége a körítés, a látványos képi világ, amire végre nem sajnálták rááldozni az anyagiakat. Ámbátor, a történelmünkben azért még mindig több érték van, mint a pénztárcánkban...

Időtálló jelenség ez, még csak nem is kellett volna kosztümös figurákkal teli várkastélyokba helyezni a történetet. Mégsem volt kár ezért: a film igazi erőssége a körítés, a látványos képi világ, amire végre nem sajnálták rááldozni az anyagiakat. Ámbátor, a történelmünkben azért még mindig több érték van, mint a pénztárcánkban...

Időtálló jelenség ez, még csak nem is kellett volna kosztümös figurákkal teli várkastélyokba helyezni a történetet. Mégsem volt kár ezért: a film igazi erőssége a körítés, a látványos képi világ, amire végre nem sajnálták rááldozni az anyagiakat. Ámbátor, a történelmünkben azért még mindig több érték van, mint a pénztárcánkban...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!