F. M. Kormányhivatal

2021.03.05. 06:00

Egyszerűbb az ügyintézés

Egyszerűsítették és elektronizálták az első vezetői engedély kiállításához, a cseréhez és a kategóriabővítéshez kapcsolódó okmányok ügyintézési folyamatait február elsejétől. Az informatikai fejlesztések eredményeként az elsősegély-nyújtási vizsga eredményét és az egészségügyi alkalmasságról szóló véleményt is elektronikus úton továbbítják az engedély-nyilvántartásba.

Fejér Megyei Kormányhivatal

Az első jogosítvány

Fotó: Stock

Az automatikus okmánykiállítás lényege, hogy minden jogszabályi feltétel és szükséges dokumentum rendelkezésre állása esetén, minimális ügyintézői közreműködéssel, az igénylést követően hivatalból készül el az okmány. Az ügy jóváhagyását követően megkezdődik az okmány gyártása és az ügyfél által megadott címre kézbesítése.

Az engedély automatikus kiállítása esetén a nyilvántartó szerv elektronikusan végzi el az ügyfél azonosítását és a vezetői engedély kiadásához szükséges valamennyi feltétel teljesülésének ellenőrzését.

A vezetői engedély kiállításához szükséges arcképmás-felvételt és aláírást automatikusan átveszik a nyilvántartás számára elérhető adatforrásokból, amennyiben a rendszerekben legfeljebb 3 éves arcképmás-felvétel rendelkezésre áll. Ha nincs átemelhető felvétel, mobiltelefonos applikáció vagy külön alkalmazás segítségével történik meg a feltöltés. Amennyiben a felvételezést az állampolgár technikai lehetőségek hiányában megoldani nem tudja, a kormányablakok és okmányirodák országos illetékességgel látják el a fényképfelvételezéséhez kapcsolódó feladatokat.

Az első jogosítvány
Fotó: Stock

Az állampolgár elektronikus azonosítást követően nyilatkozatot tehet arról, hogy vezetői engedélyének kiállítását az automatikus, hivatalbóli eljárás igénybevételével, vagy kérelemre kívánja intézni. A nyilatkozat elérhető a magyarorszag.hu weboldalon az Okmányok/Vezetői engedély menüpont alatt. A nyilatkozat megtehető személyesen az első vezetői engedély megszerzése vagy az új kategória megszerzése esetén a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontnál (KAV) vizsgára jelentkezéskor, vagy a vezetői engedély meghosszabbítása esetén a kormányablakban vagy okmányirodában.

Az automatikus, hivatalbóli okmánykiállítási eljárások az ügyfél lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye vagy szálláshelye szerint illetékes kormányablak vagy okmányiroda hatáskörébe tartoznak. Az automatikus, hivatalbóli okmánykiállítási eljárás illetékmentes. Ha az állampolgár az automatikus okmánykiállítás lehetőségét kizárja, az ügye kérelemre, illetékköteles eljárásban, az ország bármelyik kormányablakában vagy okmányirodájában intézhető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!