2017.07.25. 19:20
Mi lesz veled, 81-es főút? - Ősz elején indul a Duna-híd építése
FMH-ÖSSZEÁLLÍTÁS - A nyár végén, az ősz elején elkezdődik az új komáromi Duna-híd építése. Vajon milyen hatással lesz Fejér megye közlekedésére?
A magyar és a szlovák kormány megállapodása alapján - döntően uniós forrásokból - 2019 végéig épül meg az új közúti összeköttetés. Ez azért lenne fontos, mert az 1892-ben átadott Erzsébet híd (kétszer egy sáv, kétoldalt gyalogjárda) a két település belvárosait köti össze, így az átmenő forgalom nagy terhelést okoz. A gépjárműveknek sem előny, hogy mindkét oldalon jelzőlámpák és lámpa nélküli gyalogátkelők lassítják a forgalmat. A másik ok a jelenlegi híd terhelhetősége, amely a kirakott táblák szerint 20 tonna, azaz a nagyobb össz-súllyal rendelkező gépjárművek nem vehetik igénybe. (Csehszlovákia 1968-as megszállásakor a Bakonyban összegyűjtött szovjet harckocsik sem az Erzsébet hidat használták az átkelésre, hanem a nyugatabbra lévő - a sínjeitől ideiglenesen megfosztott - vasúti összekötő hidat.) Vagyis jelenleg a kamionoknak jobbra, balra hatalmas kerülőt kell megtenniük.
Új híd, nagyobb forgalom?
Az új híd tehát várhatóan jelentős teherforgalmat generál majd, de nőhet a kisebb járművek forgalma is. Az új híd a vasúti hídtól mintegy 100 méterre nyugatra épül meg; a Monostori erőd és a Komáromhoz tartozó Koppánymonostor között éri el a déli partot. Korábban már megépült a Komáromot délnyugatról elkerülő, a Győr felé vezető régi 1-es és a Fehérvár felé vezető 13-as utakat összekötő út. Erre csatlakozik majd rá az új híd forgalma. Négy kilométerre délre megy az M1-es út, amely Budapest és Győr irányába ad továbbhaladási lehetőséget. Viszont várható, hogy megnövekszik Fehérvár felé is a forgalom a ma csendes, de nem túl jó 13-as úton, illetve a folytatásán, a 81-es úton. Vagyis a nagy forgalmú, balesetveszélyes 81-es út további fokozatos leterhelésével számolhatunk ezután.
Törő Gábor: Nagyjából őszre derül ki, reális-e a veszély
Még számolják
A téma kapcsán megkerestük Törő Gábor országgyűlési képviselőt, aki ezért a térségért is felel. - Egyelőre tervezés alatt áll a híd és a különböző utak ráfutása is - válaszolta. - Nagyjából őszre derül ki, hogy reális-e a veszély: a szakértők ekkorra tudják kiszámítani, hogy csökkenni vagy növekedni fog-e a 81-es számú főút teherforgalma, forgalma. A jelenlegi adatok szerint Székesfehérvár torkolatánál", tehát Sárkeresztes környékén 10 ezer 500 darab gépkocsi fordul meg egy nap alatt, míg Mórnál 8 ezer 500. Bakonysárkánynál már csak 6 ezer 500-as napi forgalmat mértek a szakemberek, a tavaszi adatok szerint. Ebből is látszik tehát, hogy Mór és Székesfehérvár között nagy a forgalom, Mór és Kisbér között pedig mérséklődik - tette hozzá.
Négy kamion, egy autó és egy busz ütközött
Fotó: rendőrség
Négysávos 81-es
A Székesfehérvártól Győrig tartó 81-es főút mint téma bizonyos időszakonként újra és újra felmerül. Nem véletlenül: az elmúlt években, de - ha közelebbről vizsgáljuk - az idei évben is többször foglalkozott már lapunk a kérdéskörrel, hiszen sok baleset történik a halálútként is emlegetett szakaszon. Egyik lehetséges megoldásként szóba került már a 81-es négysávosítása is. - Egyes számítások szerint durván 50 milliárd forintba kerülne a főút négysávosítása. Egyelőre a tervezésért lobbizunk, ehhez szeretnénk forrást találni, majd elkészíteni az így megtalált, megfelelő kivitelezővel a terveket - válaszolta kérdésünkre Törő Gábor. Az országgyűlési képviselő kiemelte: amíg a négysávosítás nem valósul meg, szakaszonként igyekeznek javítani az út minőségén. Példa erre a Mór és Bakonysárkány közötti rész, amely szakaszt 1 milliárd forintból újítják majd fel, s így gyakorlatilag a Kisbér és Mór közötti rész teljesen új lesz.
Jelentős teherforgalom
Az északi rész forgalmát, sőt, teherforgalmát a különböző ipari parkok is nagyban növelik: Székesfehérvár, Mór és a közeli, Komárom-Esztergom megyei Tatabánya - csak három város, amely a térség meghatározó központja az ipar, a szállítmányozás szempontjából. A megkeresett polgármesterek véleményei egybecsengtek e téma kapcsán: valószínűleg a teherforgalomban résztvevők nem választanának másik útvonalat, ha a Duna-híd lehetővé tenné a 20 tonnánál nagyobb járművek korlátozásmentes közlekedését az országból ki és be.
Mi vagy ki a veszélyes?
A 81-es főút mindig is komoly indulatokat váltott ki az emberekből, a reakciók során mindkét pólus megjelenik. Vannak, akik a lassan közlekedő sofőröket okolják a bekövetkező balesetekért, és vannak, akik a sokszor kocsisorokat megelőző autóvezetőket szidják, mondván, türelmetlenek és így egyben szabálytalanok is. Bármi is legyen egy-egy baleset hátterében - figyelmetlenség, türelmetlenség vagy szabálytalanság -, a rendőrök és a fuvarozással foglalkozók is arra intik a 81-esen (és bármely más útvonalon) közlekedőket, hogy válasszák a biztonságos közlekedést. Tartsák be a sebességkorlátokat, vegyék figyelembe a záróvonalat, és alaposan győződjenek meg az útviszonyokról.
AZ ELMÚLT ÉVEK HALÁLOS BALESETEI A 81-ES FŐÚTON
Május 30-án, a 81-es számú főút 11. kilométerszelvényében, Magyaralmás térségében történt halálos baleset, melyben négy járműszerelvény, egy személyautó és egy autóbusz volt érintett. A személygépjármű férfi sofőrje és női utasa a helyszínen életét vesztette.
2015 szeptemberében egy személyautó és egy autóbusz ütközött a 81-es út 34-es kilométerénél, Bakonysárkány közelében. A személyautóban utazó három emberből ketten életüket vesztették a balesetben.
2014 márciusában gyalogost gázoltak a 81-es számú úton Székesfehérvár és Sárkeresztes között. Egy tehergépkocsi elütött egy gyalogost, majd a tehergépkocsi mögött érkező személygépkocsi is átment a fekvő férfin, aki a helyszínen életét vesztette.
2013 szeptemberében Mórnál, a 24-es kilométerszelvényben volt halálos kimenetelű baleset. Az autós lehaladt a főútról, és fának csapódott. A sofőr a helyszínen életét vesztette.
A 81-es számú főúton, a 6+150 kilométerszelvénynél 2013 júniusában történt halálos baleset. Egy személygépkocsi áttért a menetirány szerinti bal oldalra, és egy tehergépkocsinak ütközött.
POLGÁRMESTEREK VÉLEMÉNYE
Krähling János
Sárkeresztes polgármestere
Fűrész György
Csókakő polgármestere
Végh Rudolf
Söréd polgármestere