Hírek

2014.03.27. 12:35

Tudatos szemléletformálásra kell törekedniük a pedagógusoknak

Sárbogárd - A Mészöly Általános Iskola pedagógusai az új Nemzeti Alaptanterv követelményeinek megvalósításához kaptak gyakorlati iránymutatást.

Miskei Anita

Gutjahr Zsuzsanna szerint fontos a szemléletváltás

A sárbogárdi Mészöly Géza Általános Iskola a Harmónium Egyesület Aprólépés csapatával együttműködve rendezte meg a Vízi tündérek című programját. Az egyesület fontos célja, hogy a társadalom minden tagjának, kicsiknek és nagyoknak is felhívja a figyelmét a környezetvédelemre.

- Számtalan lépést tehetünk a környezet megóvásáért! - Hogy mégis mivel segíthetnek a legkisebbek? Megismerkedhetnek az energiatakarékosság, a hulladékmegelőzés és a hatékony hasznosítás fogalmával, s aztán részt is vehetnek a környezet megóvásában. Fontos, hogy már gyermekkorban tudatosan tegyenek a környezetért, s azt óvják is - hangsúlyozta Gutjahr Zsuzsanna, a Harmónium Egyesület képviselője. Dicsérdi Józsefné, Julcsi, a Mészöly iskola igazgatóhelyettese, biológia és kémia szakos tanára hozzátette, intézményük ökoiskola, így szinte minden programba bekapcsolódnak, évente 40 tonnányi papírt szednek össze, a szelektív szemétgyűjtésre törekednek, a pet palackokat, kupakokat is gyűjtögetik. Mind a gyerekek, mind pedig a pedagógusok nyitottak és aktívak tette hozzá.

Gutjahr Zsuzsanna elmondta, éppen emiatt választották a sárbogárdi iskolát. Hozzáfűzte, nem csak a gyerekek számára érdekes és színes programokkal érkeztek, de játékos formában a tanárokat is bevonták a munkába.

- A Nemzeti Alaptantervben a környezeti nevelés nagy hangsúlyt kap. Az iskoláknak ezt be kell építeniük a tantervbe. A pedagógusoknak ma már azt kell megtanítaniuk a gyerekeknek, hogy a környezet részei vagyunk. Ehhez komplexebben kell szemlélni a tananyagot is, s erre kell rávezetni a gyerekeket. Meg kell mutatni a gyerekeknek, hogy döntéseik milyen következményekkel járhatnak. A mobiltelefonok ma már a legkisebbek zsebében is ott lapulnak. Bátran elmondhatjuk a gyerekeknek, hogy elromlott, kiöregedett, cserére érett készülékeiket vissza kell vinni az üzletbe, hogy annak egyes elemeit újrahasznosíthassák, hiszen enélkül még több esőerdőt pusztítanak ki. Vagyis rá kell vezetni őket a tananyagon keresztül arra, hogy milyen felelősségük, szerepük lehet nekik, tudatos döntéseiknek a környezet védelme érdekében. A cél, hogy összetettebben gondolkodjanak, ugyanakkor a helyi közösségekben is lássák a jövőt. S használják ki a helyi piacokat, tömegközlekedést, találják meg a helyi értékeket - emelte ki az egyesület képviselője. Gutjahr Zsuzsanna elmondta, változnak a tankönyvek, amik segítik a pedagógusok, s általuk a gyermekek szemléletének formálását. - Láttam itt egy 5. osztályosoknak szóló irodalom tankönyvet, melyben a Mátyás király meséjét követően megtalálhatjuk azt az információt is, miért címerállat a holló, sőt, azt is, milyen egy holló. Már a komplexebb gondolkodásra ösztönöz. A Tisza című versnél pedig nem csak a vers elemzésében mélyedhetnek el a gyerekek, hanem a Tiszáról magáról is közöl adatokat. Vagyis egy irodalom órára behozza a földrajzot és a biológiát is - mondta. Végül kiemelte, a tanárok feladata nehéz, a jövő környezeti problémáira megoldást találó szakembereket kell kinevelniük.

 

Ezek is érdekelhetik