Hírek

2013.11.12. 17:25

E-útdíj: a fuvarozók egy része feladta, túl magasra nőttek a költségek

Székesfehérvár - Több mint három hónapja működik az e-útdíj rendszer. A fuvarozók egy része elégedetlen a szolgáltatásokkal, visszajelzésekkel, melyek cégüket hozzák nehéz helyzetbe.

Klecska Ernő

Dittel Gábor kiemelte, egyre több vállalkozó ismeri fel és választja a fedélzeti eszközt a fizetéshez (Fotó: Koppán Viktor)

Az e-útdíj első hónapjainak tapasztalatairól, problémákról és fejlesztésekről tartottak fórumot tegnap a Gazdaság Házában. A Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara és a NIT Hungary által szervezett programon nem csak Dittel Gábor, a NIT ügyvezető főtitkára vett részt, hanem Kibédi-Varga Lajos, szóvivő. Aki a korábbi Állami Autópálya Kezelő Zrt., november elseje óta Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. képviseletében adott tájékoztatást a fuvarozók számára.

- Szakmai szervezetünk 2012 őszén megkezdte a felkészülést, hisz várható volt, hogy bevezetik az új útdíjfizetési rendszert. Az akkor prognosztizált 30 százalékos költségnövekedés végül megvalósult, adataink szerint a belföldi fuvarozást végző cégek 23-28 százalékos költségnövekedésről számoltak be. Ez nemzetközi relációban 3-4,5 százalékos gördülési költségnövekedést jelent mondta Dittel Gábor. Aki megjegyezte, tapasztalataik szerint sok belföldi fuvarozó váltott, és ma már nemzetközi szállítást vállal. Ugyanakkor el kell mondani, hogy az elmúlt időszakban csökkent a fuvarozók száma, ami talán a válság, talán az útdíj negatív hatása. 2006-ban volt a legmagasabb a regisztrált fuvarozók száma, ma tízezerrel kevesebb. Az útdíj bevezetése óta további 1500-al csökkent számuk. Minden járműkategóriában kevesebb a szállítmányozó, a vontatókategóriában tapasztaltunk növekedést mondta a szakember. A főtitkár elárulta, míg a belföldi fuvarozók nyugati irányba mozognak a legtöbbet, addig a külföldi vállalkozások járművei a nyugat-déli tengelyen haladnak a legtöbbet. Optimalizálódik a fuvarszervezés, kevesebb az üresfutás. De így is jelentősen drágult ez az ágazat, s aki nem tudta terheinek egy részét áthárítani, az az útdíj áldozatává vált a kedvezmények ellenére is.

Kibédi-Varga Lajos szóvivő az utólagos fizetési rendszer bevezetésének lehetőségéről, a fejlesztési irányokról, az utak javítására fordított pénzekről beszélt. Megjegyezte, 74 fix ellenőrzőpont és közel 100 mobilautó van. A rendőrséggel közösen is vizsgálják a fuvarozókat, s aki nem fizeti meg az útdíjat, szeptember óta bírságra is számíthat. A vállalkozások ennél a pontnál megjegyezték, a magyar fuvarozók becsületességükért, pénzükért nem kapnak megfelelő szolgáltatást, a rendszerben sok a megválaszolatlan kérdés, megoldatlan probléma, miközben a külföldi kollégák nem törődnek a fizetéssel, sem a bírsággal. Kibédi megjegyezte, eddig közel 60 milliárd forintot töltöttek fel, s használtak le a rendszerben a fuvarozók. Míg a külföldiek többsége a viszonylati szakaszjegyet váltja meg, addig a magyarok többsége már a fedélzeti eszközzel fizetnek. Probléma azonban, ha nem töltik fel időben az eszközt, s pénzt nem látja a rendszer, s az is, ha a rendszámot, s az ország felségjelzését nem megfelelően adják meg a vállalkozások. 6500 kilométeren, s a bevezetéssel szemben ma már kevesebb, csak 2243 szakaszon kell e-útdíjat fizetni, arra törekszünk, hogy ez a megtett úttal legyen arányos. Szeptembertől már a bírsággal is számolniuk kell a bliccelőknek, s ez alól a külföldiek sem mentesülnek. Mivel a pótdíjat az eddig megbüntetett szállítmányozók nem fizették meg, mostantól a rendőrség ellenőrzésre felkészített autóiban kell ezt megtenniük, melyeket bankkártyás terminállal láttak el. Amíg nem fizet a gépjárművezető, visszatartható a jármű. ha mégis elhagyja az országot, legközelebb nem tud belépni, csak ha megfizeti a kirótt büntetést, mely egyébként nyolc óránként kivethető a mulasztókra, s így gyorsan milliós nagyságrendű büntetés is összeszedhető mondta a szóvivő. A vállalkozások képviselőnek azonban további kérdései is voltak. Például a büntetés elavul-e 60 napon belül? Hisz ha igen, ismét a hazai fuvarozó kerül versenyhátrányba, mert a külföldi legfeljebb nem jön két hónapi. ahogy tette ezt korábban, ha gyorsan hajtott. A kérdések egy részére csupán a későbbiekre ígért választ a szóvivő, azt azonban elmondta, segítség lehet az Útdíj Hitelprogram a likviditási gonddal küzdő cégeknek.



Címkék#e-útdíj

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!