Türelem, rutin, körültekintés, hogy mindenki hazaérhessen!

2020.07.21. 11:30

Július elseje fekete nap Fejér megye életében – Két halálos motorbaleset történt pár órán belül

Két kerék mindig kevésbé stabil, mint négy, s nincs rajta karosszéria, sem légzsák. Július 1. fekete napként vonulhat be a megye életébe. Legalábbis ami a közlekedési motorosbaleseteket illeti, hiszen néhány óra leforgása alatt ketten is életüket vesztették. Mindketten túlélhették volna, ha…

Borsányi Bea

fotó: Matey István

Fotó: Matey István

– Ha betartják a sebességet, pontosabban az útviszonyoknak megfelelő sebességet választanak, ha jól döntenek, ha ismerik a saját gépüket, ha rendelkeznek azzal a vezetéstechnikai tudással, amelynek köszönhetően a hirtelen előállt helyzetekben el tudják kerülni a balesetet – sorolta Illés Mihály rendőr alezredes, a Fejér Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára.

Pettendnél feltételezhetően azért halt meg a motoros, és került utasa súlyos sérülésekkel kórházba, mert úgy gondolta, hogy az úton álló sort nagy sebességgel megelőzi. Ám a sor azért állt, mert elöl egy traktor kanyarodott balra. A motor a traktor pótkocsijába csapódott. Bicskén egy kerékpárost kellett hirtelen manőverrel kikerülnie a motorosnak, aki azonban – vélhetően a kormány hirtelen balra rántása miatt – felborult és a szalagkorlátnak csapódott. Ő sem élte túl.

A Fejér Megyei Baleset-­megelőzési Bizottság minden tavasszal tart motorosbaleset-megelőzési napot és tréninget

Ezen tavaly több mint száz motoros vett részt. A közlekedési hatóságtól érkező vizsgabiztos felépített egy vizsgarutinpályát, amelynek ötvenen vágtak neki, közülük mindössze kettőnek sikerült a pályát úgy teljesítenie, ahogy azt kell. A többségének nem ment a sima szlalomozás sem. Pedig a baleset-megelőzési nap résztvevői motorra érvényes vezetői engedéllyel rendelkező, rendszeresen, nagy teljesítményű gépekkel közlekedő motorosok voltak.

– Ha nem tudok kanyarodni a motorral, akkor vészhelyzetben nem tudom majd kikerülni azt, amit vagy akit kell. Ha a bicskei motorosnak meg lett volna ez a képessége, még ma is élne, hiszen a szemközti sávban, ahová átrántotta a motort, nem jött senki. Ha nem tudok vészfékezni, nem fogok tudni megállni – magyarázta az alezredes, aki azt is hangsúlyozta, ha motorossal történik baleset, az ember mindig repül, és sajnos sok esetben neki is repül valaminek: árok, fa, szalagkorlát. A motoron nincs karosszéria, amely részben csillapítja az ütközés erejét, egyben a járművön tartja az embert, és légzsák sem védi a sofőr életét. Két kerék pedig összességében mindig kevésbé stabil, mint négy. És akkor még az utasszállítás nehézségeiről nem is beszéltünk. Nem véletlenül nem lehet kezdő motorvezetői engedéllyel két évig utast szállítani.

– Az oktatók többsége és én is azt mondom, a jogosítvány megszerzése – legyen szó motorról vagy gépkocsiról – nem egyenlő azzal, hogy valaki tud vezetni. Az átvett jogosítvány esély és lehetőség arra, hogy az illető rendesen megtanuljon vezetni, megismerje, hogyan viselkedik a saját gépe, és rutint szerezzen. Mert gépjárművek esetén a 30, míg a motorosoknál ennél jóval kevesebb vezetési óra nem elég arra, hogy az ember komolyan megtanuljon vezetni – mondta Illés Mihály, aki szerint megoldás lehet, ha beiratkozunk valamilyen vezetéstechnikai tréningre. Ezek nem feltétlenül olcsók, de akár kérjük, akár adjuk, remek karácsonyi ajándék is lehet. És életet is menthet.

Nem feledkezhetünk meg a megfelelő védőruházatról sem.

Nyáron sokan pattannak nyeregbe pólóban, rövidnadrágban, esetleg papucsban. Pedig az úgynevezett protektoros védőruházat – beleértve a kesztyűt és a csizmát is – szintén védi a testet.

Ha a statisztikai adatokat nézzük, az elmúlt tíz évben a személyi sérüléssel járó baleseteknek meglepő módon csak 4-5 százalékát okozták motorosok. 2019 első fél évében Fejér megyében összesen 24 motorosbaleset történt, ebből 1 volt halálos kimenetelű, míg 2020 első fél évében csak 15 ilyen balesetet jegyeztek fel, ebből szintén egy volt halálos. Tegyük mindjárt hozzá: idén erre az időszakra esnek a kijárási korlátozás hetei, ezért a csökkenés nem tekinthető igazi eredménynek. A cikk elején említett két halálos motorosbaleset már a második fél évben történt.

– A balesetek kivizsgálásából kiderül, hogy a fő baleseti ok a gyorshajtás. Ezt követi az elsőbbség meg nem adása, majd a kanyarodási szabályok be nem tartása. Sok baleset származik a követési távolság be nem tartásából is, ami a motorosokra igen jellemző.

Autósként pedig egyet tehetünk: nagyon figyelmesen vezetünk. A motorosoknak kicsi a keresztmetszetük – akár egy golyóstoll vékonyságú tárgy is könnyen kitakarhatja őket a látómezőből –, emiatt nehezebb észrevenni őket. Ha pedig még gyorsan is megy…

Közlekedjenek okosan, vezessenek figyelmesen!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában