holtversenyben első helyen végzett

2019.12.01. 07:20

Nagy Székesfehérvár vásárlóereje

Különleges versenyben szerezte meg a vezetést Székesfehérvár: Budapest mellett Fejér megyeszékhelye mondhatja el magáról, hogy nála a legnagyobb a vásárlóerő-index.

Szanyi-Nagy Judit

Élelmiszer vagy divat, minden számít! Fotó: Vémi Zoltán

Fotó: Vemi Zoltan

Az erről szóló hírt Cser-Palkovics András polgármester tette közzé Instagram-oldalán, kezében egy diagramot mutatva. Eszerint a GfK (Growth from Knowledge német piackutató intézet) vásárlóerő-tanulmánya Magyarország megyeszékhelyeit és Budapestet vizsgálta az egy főre jutó vásárlóerő szempontjából. Az oszlopdiagram Székesfehérvár és a főváros mellett egységesen 124,5-es értéken állt, ezt Győr követte 116,9-cel, majd Veszprém 113-as értékkel.

Egy kis segítség a fogalom meghatározásához (a GfK honlapja alapján): „a vásárlóerő az adózás után egy főre jutó, rendelkezésre álló, elméletileg elkölthető jövedelmet jelenti – beleértve bármilyen állami juttatást is. A GfK vásárlóerő tanulmánya megmutatja az éves egy főre jutó vásárlóerő értékét euróban, illetve index értékben.” A székesfehérvári elöljáró ez utóbbi adatokat tette közzé.

Élelmiszer vagy divat, minden számít!
Fotó: Vémi Zoltán

Szintén a tanulmány készítőitől tudjuk: „a számítás alapjául a személyi jövedelemadó-bevallásból származó adatok, a társadalmi transzferekkel kapcsolatos statisztikák és a gazdasági intézetek előrejelzései szolgálnak. A totál vásárlóerő értékei azt az elméletileg elkölthető jövedelmet tükrözik, amelyet a lakosság fogyasztásra, illetve az állandó havi kiadásokra fordít, úgymint lakbér, közműdíjak, jelzáloghitel, magánnyugdíj-pénztári befizetés és egészségbiztosítás, továbbá rekreáció, illetve közlekedés.”

A tanulmányt minden évben 42 európai országra vonatkozóan készíti el a GfK a települések és az irányítószám-körzetek szintjéig. S hogy mindez miért fontos? Azért, mert a tendenciák és a régióbeli eltérések kiértékelése a hatékony döntéstámogatás és a szakmai előrejelzés egyik legfontosabb eszköze manapság. Vagyis ez alapján például könnyebben dönthetnek nagyobb cégek, márkák vezetői arról, hogy az adott településen érdemes-e új(abb) üzletet nyitniuk. Emellett pedig az elmúlt évek megváltozott vásárlói szokásai és a digitalizáció térnyerése ugyancsak hatással van a vásárlóerő alakulására – ahogy a népesség szociodemográfiai és kulturális változásai is –, amelyről az évente kiadott tanulmány szintén képet ad.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában