2017.11.30. 07:00
Az építőipar bővülése: Fejér megye mutatói jobbak az országos átlagnál
Festők, ácsok, burkolók, kőművesek képzésének helye városunk. Emelkedő bérekkel, gyakorlatorientáltabb oktatással vonzóbbak lehetnek az építőipari szakmák.
A vállalkozások számítanának azokra a diákokra, akik a gyakorlatban is jól tudják alkalmazni az iskolában tanultakat
Fotó: Pesti Tamás
Mint kiderült, Fejér megye foglalkoztatási és munkanélküliségi rátái összességében az országos átlagnál kedvezőbbek, figyelemre méltó az építőipar bővülése: bizonyos hiányszakmákban továbbra is gyorsuló ütemű bérnövekedésre lehet számítani.
A megyei székhelyű építőipari vállalkozások teljesítményének közel 30 százalékos emelkedése új kihívások elé állíthatja a fiatalokat felkészítő intézményeket. A Székesfehérvári SZC Vörösmarty Mihály Ipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának műszaki vezetőjét, Knobloch Ferencet kérdeztük arról, milyen változások várhatóak, ha a jelenlegi duális képzési rendszert triálissá alakítják: a három pilléren nyugvó szakképzési rendszer létrehozását szorgalmazza ugyanis az építőiparban az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége – értesült lapunk.
- A duális képzés hazai bevezetése rendkívül fontos lépés volt, de a gyakorlati képzés hatékonyságának növelése érdekében valóban fontos lenne olyan intézményrendszer kialakítása is, ahol a tanulók a munkafolyamatokat valódi építkezésen gyakorolhatnák – mondta el lapunknak Knobloch Ferenc. – Főként olyan diákok elhivatottak az építőipari szakmák iránt, akiknek hozzátartozóik között már vannak festők, ácsok, kőművesek, burkolók, azaz otthonról hoznak bizonyos tapasztalatokat, ők általában megmaradnak a szakmában.
Knobloch Ferenc szerint csökken az érdeklődés a kétkezi munka iránt. Mint mondta, nemrégiben egy osztrák előadótól arról értesült: 900 euró ösztöndíjban részesülnek az ottani fiatalok a szakképzésben, így Ausztriában nem ismert a „lógás” fogalma. Ezzel szemben a magyar fiatalokat egyelőre nehéz koncentrációra, elhivatottságra ösztönözni.
A gyakorlati képzés hatékonyságának növelése érdekében tehát fontos lenne az úgynevezett üzemen kívüli vagy üzemek fölötti intézményrendszer kialakítása is. A triális képzésben a szakiskolai elméleti oktatás és a cégeknél biztosított valós építőipari környezet mellett regionális képzőközpontokban a tanulók megkaphatnák a gyakorlati alapokat, minden egyes folyamatot megtanulhatnának. Az adott szakma teljes spektrumának megismerésével, alkalmazásával több hozzáértő szakember dolgozhatna az építőiparban.