Gazdaság

2009.09.22. 02:29

Kódex reklámról és etikáról

Budapest - A reklámpiac szereplőinek kibővített, megújított magatartási szabályzatát 26 szakmai szervezet fogadta el a napokban, és aláírásával kötelezte el magát a kódexben megfogalmazottak betartására.

Osváth Sarolta

Még soha annyi változás nem szerepelt a reklámetikai kódexben, mint a mostani módosításkor - hangsúlyozta Megyer Örs, az Önszabályozó Reklám Testület elnöke.

A reklámetikai kódexek szerte a világon a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) magatartási szabályzatára épülve készülnek. A most elfogadott magyar kódexbe beépítették a nemzetközi és a hazai tapasztalatok alapján fontosnak tartott követelményeket, széles körű egyeztetés során a Magyar Reklámszövetség tagjai és az aláíró szervezetek is hozzátették javaslataikat. Ezáltal némiképp szigorodott a hazai követelményrendszer. Megváltozott a kódex szerkezete is, az első rész tartalmazza az általános elveket és szabályokat, a második részben pedig a különös szabályok találhatók, több termékkörre külön cikkely segít az eligazodásban. 

A kódex hatálya - a politikai hirdetések kivételével - kiterjed a Magyarországon közzétett valamennyi reklámra - a társadalmi célú hirdetéstől a vásárlásösztönzés eszközein át a vállalkozások kereskedelmi kommunikációs gyakorlatáig, függetlenül attól, hogy az hol és milyen formában jelenik meg. Nagy előrelépés, hogy benne foglaltatnak a digitális marketingkommunikációra vonatkozó szabályok is: az interneten webes és e-mailes reklámok minden formája, a mobil eszközökön, például: SMS-ben, MMS-ben vagy bluetooth-on küldött vagy közzétett hirdetések, reklám célú tartalmak.Külön hangsúlyt kapott a környezetvédelem a reklámban, egyebek közt például az autós hirdetések használják előszeretettel. Említhetem a gyermekekkel, fiatalkorúakkal kapcsolatos tilalmakat, vagy a súlycsökkentő szerek, az egészségügyi termékek reklámozásával kapcsolatos szabályokat. Szerepel például az etikai kódexben a magyar nyelv védelme is. Legrészletesebb az alkoholtermékek reklámjával kapcsolatos szabályokat összefoglaló külön cikkely, amely így teljes összhangba került a gyártók nemzetközi kódexével.Az etikai kódex működéséről Megyer Örs kiemelte: a csatlakozott szervezetek és azok tagjai magukra nézve kötelezőnek tekintik a szabályok betartását. Vannak azonban vitatható esetek, ilyenkor az Önszabályozó Reklám Testülethez fordulhatnak, amely ad hoc bizottságot hoz létre az adott reklám megítélésére. A bizottság véleményét az esetek többségében elfogadják.

A kelet-közép-európai régióban Magyarországon készült először reklámetikai kódex, 1981-ben. A reklámpiac szereplőinek önszabályozó dokumentumát azóta többször módosították, legutóbb 2005-ben igazították a gazdasági változásokhoz. Megyer Örs elmondta: a gazdasági válság a reklámpiacot is keményen érinti, az idén mintegy 30 százalékos visszaesés prognosztizálható. Az okos cégek ilyenkor nem fogják vissza teljesen a marketingköltségeiket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!