Gazdaság

2009.09.16. 05:15

Drasztikus visszaesés: nem megy az autókereskedőknek

Budapest - Az őszi értékesítésben bíztak a márkakereskedések, egyelőre még nem tudni, hogy felpöröghet-e az új autók piaca. Az eladások nagy vesztesei a hazai kereskedők.

Miskei Anita

Autóplázák üres épületével, márkaszalonok bezárásával köszöntött az ősz a hazai autókereskedőkre. Az újautó-értékesítések száma drasztikusan esett vissza hazánkban. A korábban tervezett 100 ezer körüli szám is távoli álomnak tűnik jelenleg. A kereskedők többsége úgy vélekedett, az áfa emelésével még nehezebbé vált helyzetük. Pedig, hangsúlyozzák a kereskedők, nem igaz, hogy nem lehet hitelhez jutni. Igaz ugyan, hogy szigorúbbak az elbírálási feltételek, a konstrukciók azonban sok esetben kiszámíthatóbbak.

A Jato Dynamics autóipari adatai szerint a legnagyobb mértékben a kelet-európai régióban zsugorodott az új autók piaca. (Bár a felmérésben hangsúlyozzák, ezek a számok a várakozások szerint alakultak.) Régiószerte csökkent a legnagyobb eladásokat produkáló márkák forgalma, ez alól csupán a Kia a kivétel. A márka ugyanis képes volt növelni eladásainak mértékét az elmúlt fél évben. A régióban egyébként 504 ezer 641 új autó kelt el az első félévben. Továbbra is Lengyelország piaca a legjelentősebb, ahol több mint 168 ezer autót adtak át tulajdonosaiknak. A bővülés mértéke a hazai eladások fénykorát idézi, bár igaz, a két ország területe, lakosainak száma között jelentős különbségről beszélhetünk. Annyi azonban bizonyos, a lengyeleknél 0,1 százalékos növekedésről számoltak be. Azt is érdemes ezúttal kiemelni, hogy habár picinyke emelkedésről beszélhetünk, ezt a szlovákokon kívül csak Lengyelországnak sikerült elérnie. Szlovákiában egyébként arányaiban jelentősebb, 3,6 százalékos erősödést ért el, ugyanis amíg 2008 első félévében 44 ezer 118 új autót adtak el, addig idén az első hat hónapban 45 ezer 728 új autó talált gazdára.

Az összes többi piacon jelentős visszaesés tapasztalható. A nagy vesztesek között a magyar piac mellett ott vannak a balti államok és Románia is. Hazánkban 51,7 százalékkal csökkent az eladott új autók aránya, vagyis idén 42 ezer 390 darabbal adtak el kevesebbet, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A legnagyobb veszteséget az eddigi eredmények szerint Lettország könyvelhette el a maga 73,7 százalékos visszaesésével, Litvániában 67,9, Észtországban 62,4, Romániában 51,3 százalékkal csökkent az új autók értékesítése. A hazánkhoz hasonló adottságú cseh államban 8,7 százalékkal adtak el kevesebb autót.

A márkák között a Skoda diadalmaskodott, nagyot zuhant a Dacia, viszont a legdinamikusabb felívelésről a Fiat Punto esetében beszélhetünk.

Néhány érdekesség:

Átlagosan 6,2 százalékkal csökkent az EU-ban eladott új autók által kibocsátott szén-dioxid.

Kisebb mértékben befolyásolták a károsanyag-kibocsátást a nagyobb számban értékesített átlagmodellek, mint az alternatív üzemanyaggal futó, illetve hibridüzemű kuriózumok.

Közel a zöld forradalom . A most nyílott, 63. frankfurti autószalonon minden eddiginél több alternatív megoldású modell mutatkozik be.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!