Gazdaság

2006.11.13. 03:28

Leszállópályán a helikopterek

Budapest (mti) - Új szabályozásra van szükség, hogy az uniós bizonyítvánnyal nem rendelkező mezőgazdasági helikopterek és repülőgépek 2007 márciusa után is üzemelhessenek.

Kovalcsik Katalin

Több mint 100 Magyarországon lajstromozott, a volt Szovjetunióból származó sport- és légimunkavégző repülőgép, valamint helikopter, közöttük az összes mezőgazdasági helikopter üzemben tartásának szabályozásáról folytat tárgyalásokat az EU a Polgári Légiközlekedési Hatósággal (PLH), miután a Leszállnak előírások szerint 2007 márciusa után uniós típusalkalmassági bizonyítvány hiányában le kellene állítani ezeket a járműveket. Punka György a PLH kommunikációs vezetője elmondta, a júniusban kezdett egyeztetési tárgyalásokon hazánk ragaszkodott az érintett járművek továbbüzemeltetéséhez, nemzeti típusalkalmassági bizonyítványok alapján. Hangsúlyozta, a gépek üzemeltetésének leállítása beláthatatlan következményekkel járó gazdasági és egzisztenciális problémákat vet fel. A tagországokban jelenleg 860 érintett légi jármű üzemel, számuk 2007. január 1-je után - Románia és Bulgária belépésével - 320-szal bővül. Magyarországon jelenleg mintegy 100 légi jármű tartozik ebbe a kategóriába, köztük a mezőgazdaságban használt 56 K26-os helikopter is. A K26-osokról a kommunikációs vezető elmondta, Magyarország valamennyit a 70-es években vásárolta. A gyártó, a Kamov gyár 35 évre, 15 ezer repülési órára vállalt garanciát, és bár a járművek életkora közelít a 35 év felé, a 7-8 ezer repült órát tekintve fiatalnak számítanak. Ráadásul a bizonyos repült óra után kötelező nagyjavítások miatt már szinte egyetlen eredeti alkatrész sem található bennük - fűzte hozzá. Punka György elmondta, hogy az európai légügyi hatóság, az EASA júniusában hívta megbeszélésre a tagállamok légügyi hatóságainak képviselőit, hogy megegyezést javasoljon az egykori Szovjetunióból származó repülőgéptípusok 2007. márciusa utáni további üzemben tartásáról. Ezek a légi járművek nem rendelkeznek EU követelményeknek megfelelő típusalkalmassági bizonyítvánnyal és a legtöbb esetben a típusért felelős tervezőintézetek már nem vállalják a bizonyítványok elkészítésének magas költségekkel járó folyamatát. A tagországok és az EASA képviselői megállapodtak, felmérik az érintett géplétszámot és közös álláspontot dolgoznak ki a lehetséges megoldásokról.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!