Magánrepülő - nem is olyan drága mulatság?

Megyei körkép - Bár egy drágább balatoni vitorláshoz képest kifizethető áron lehet kisebb repülőgépet vásárolni, a fenntartás költségei még mindig tetemesek. A terhek nagyobbak, mint tőlünk nyugatra.

Zsohár Melinda

- Európában a középmezőny alattinak számítunk magánrepülésben  - von kérdésünkre nem hivatalos mérleget Besenyei Péter műrepülő pilóta, aki bevallja, ő nem magánrepül. Igaz, hogy Tökölön a repülőtéri hangárban csak rá vár két kis repülőgép, de egyik sem a  sajátja, csak használatra vannak  nála. Az egyik egy régebbi Corvus, a másik egy kétszemélyes műrepülőgép. Besenyei Péter már gyakorolni, ha úgy tetszik, edzeni sem szokott,  versenyezni is csak komoly szintűekre fogadja  el a meghívást.
-   Magyarország kis ország, itt közlekedésre nem használ senki olyan értelemben magánrepülőgépet, mint Ausztráliában, az Egyesült Államokban, vagy óriási országokban. Salzburgba gyakran járok, de oda is autóval -  mondta a neves sportember.

-  Ha elmennék Tökölre a gépért, kiállnék, akkor több időt veszítenék, mint így, amikor kocsival, autópályán utazom. A repülés pedig nekem élmény, s nem közlekedés - fogalmaz a szokott természetes modorában a világhíres műrepülő. Mondandójának lényege az, hogy aki Magyarországon magánrepülésre adja a fejét, az egyszerűen szereti magát a repülést, s ha meg is teheti, hát megteszi.
Hogy a gazdagok és kiváltságosok sportja lenne a magángép tartása és használata? Ez csak részben igaz, bár -  mint mondotta  - a hozzánk hasonló nagyságú és lélekszámú országokhoz képest is kevesebb a magánpilóta és magángép hazánkban. Hozzávetőlegesen 1200 körüli repülő járművet tartanak számon Magyarországon, ebbe nem számítanak bele a siklóernyők, sárkányrepülők, csak a motoros légi járművek.
- Tévhit, hogy olyan drága mulatság  - cáfol meg egy másik legendát is Besenyei Péter, ami a köztudatban él.  - Egy használt Cessnát már tízmillió forintért lehet kapni, másik kisrepülőt 5-6 millióért, egy kétszemélyes helikopter is tízmilliót kóstál. A Balatonon azonban 80-100 millió (!) forintos vitorláshajók láthatók, és sok magyarnak az Adrián is szelik a vizet az ilyen árfekvésű hajói. A kikötőben egy évre csak a hely bérlése egymilliónál nem olcsóbb, a motoros jachtok pedig a vitorlásoknál is drágábbak  - szögezi le. Tény, hogy a pilótajogosítvány megszerzése másfél millió forintnál kezdődik, de ez a magas költségek miatt van. A tanuló-repülőgép valóban drága műfaj, egy légióra 30-50 ezer forintba kerül, s az oktató díja sem alacsony. De szerinte meg lehet tanulni alapfokon  a repülést akár három hét alatt, persze előtte hosszú földi kiképzés folyik.
 - Én tizenöt évesen kezdtem repülni, s tizenhat évesen már egyedül szálltam fel - idézi saját példáját.  - De a repülőgép is csak olyan eszköz, mint a motor vagy az autó. Ismernünk kell a saját képességeinket, tudásunkat s a korlátainkat. A friss jogosítvány birtokában a sofőrnek sem árt az óvatosság, később szerezzük meg a rutint és a tapasztalatot. Az bizony nagyon igaz, hogy a föld kemény, s aki ezt nem tartja tiszteletben, drágán  fizethet.


  - Nem kell misztifikálni a repülést, nem ördöngösség. A baj ott kezdődik, ha valaki azt hiszi, övé a világ, s nem tudja, mire képes ő és a gépe. Olyan nincs, hogy a pilóta egy pillanatra nem figyelt, s bekövetkezik az esemény. Öt-hat-tíz hiba történik addig, mire egy gép lezuhan.   S a műszaki hiba is nagyon ritka. Emberi mulasztások sorozata következik be, ha repülőesemény történik -  mondja. Pilótaként nem használja a szerencsétlenség, a baleset kifejezést: esemény. Ez a szó náluk akként süvít, mint a hétköznapi beszédben a tragédia.  Besenyei Péter Fejér megyében lakik egy ideje, de a helyet nem jelöli meg. Nagyon szereti a Vértest, a Velencei-tavat, a móri borvidéket. Csöndes, vidéki környezetbe vágytak, s   Fejér megye közel van Budapesthez, de elég távol a nagyváros zajától. Beszélik, hogy ő vette meg a gyúrói repülőteret, ami szintén nem igaz. Bevallaná, ha így lenne, teszi hozzá, de nem az övé.  Ami még gátja a hazai magánrepülésnek, az a repterek hiánya, a földi infrastruktúra. Ausztriában lépten-nyomon betonpályás, korszerű, muskátlis kis repterek várják a repülés szerelmeseit. De mi nem vagyunk Ausztria.
- Lehet, hogy van jövője nálunk a magánrepülésnek, de ahhoz a jövőhöz előbb fontos  kormányzati döntések szükségesek - mondta egy másik szakember, Szilády Dezső, a fehérvári  Albatrosz Repülő Egyesület elnöke.   Szerinte ugyanis az uniós jogharmonizáció során  mindent átvettünk, ami terheli, de semmit azok közül, ami könnyítené a repülést.  Például a repülőbenzinben meg kell fizetni ugyanazt az adórészt, mint az autósoknak, azaz az útadót is. De látott már valaki  repülőgépet aszfaltos úton közlekedni? Gépvásárláskor az unióban az áfa része 12 százalék,    nálunk 25. Nyugaton a kisgépeket szállító utánfutónak adnak egy zöld rendszámot, s akkor minden rendőr tudja, hogy az repülőt szállít. Nálunk ennek a járműnek a járulékait is ki kell fizetni. Drága  a biztosítás...  Azért áll sok An-2-es a földön, mert a 12 ülésre az üzemeltetők nem tudják fizetni azt: most vett az egyesületünk egy motoros vitorlázót, az kétszemélyes, biztosítása évi egymillióba kerül. És akkor még ott van a légügyi törvénynek való megfelelés, a  rádióforgalmazás, a 20-25-50 órás  karbantartás költsége. Egyelőre ezek miatt egy üzleti   magángép fenntartását inkább csak a gazdagok engedhetik meg maguknak, aki a repülés szeretetéért ül gépbe, inkább összeáll másokkal, s egyesületi keretekben száll fel  - összegzett Szilády Dezső.

-  Egyre jobban érzékelhető, hogy valóban közelebb van hozzánk a repülés, mint valaha, mégis jelentős hátrányunk van a kisgépes repülés terén - mondta Méhész Sándor, a Magyar Repülő Szövetség volt főtitkára.   - Ugyan évente bővül a pilótajogosítvánnyal rendelkezők száma, de nem olyan arányban, mint a stabilabb gazdasággal rendelkező országokban.   De nézzük,  mi is kell a repüléshez?  A  PPL  magánpilóta igazolvány  feltétele a betöltött 17. életév, a középfokú iskolai végzettség,   repülőorvosi vizsgálat és elméleti vizsga. Majd minimum 45 óra  repülés után sikeres gyakorlati vizsga.  Ha mindez megvan, pár hét, és postázzák is  magán-pilóta jogosítványunkat.
Méhész Sándor hozzátette: ha valaki csupán hobbiszinten repül évi 20-30 órát,  nem biztos, hogy megéri saját gépet tartania. Sok cég ad gépet bérbe, tehát érdemes  kedvenc repterünkön  érdeklődni. 

 

Ezek is érdekelhetik

facebook comments widget