2010.09.02. 14:38
Hálózatba szervezik, tehermentesítik a családi napköziket
Székesfehérvár - Szeptember elsejével hét, már létező, vagy még csak indítani tervezett családi napközi került át a kistérséghez, egy január óta létező jogszabály hatására.
2010 elejétől a gyermekvédelmi törvény és az ahhoz kapcsolódó jogszabályok szerint családi napközik már hálózatban működve is létre jöhetnek, ha pedig öt napközije van egy fenntartónak, kötelező hálózatba szerveznie azokat. A magasabb állami normatívával mindenki jól jár: a bevont napköziknek például nem kell költségeket és bért fizetniük.
Farkas Anett az egyik fehérvári családi napközi alapítója. Többek között azért is örült a Székesfehérvári Többcélú Kistérségi Társulás megkeresésének, mert így, hogy a fenntartás átkerült a munkaszervezethez, nem csak a bért és az eszközöket fizetik ezentúl a helyiségbérlet mellett, de a napközi vezetője és dolgozói megszabadulhattak az ezzel járó bürokratikus kötelezettségektől, a napi papírmunkától, könyveléstől is - az idejük legnagyobb részét végre az ide járó apróságok felügyeletére és napi elfoglaltságának megszervezésére fordíthatják.
Hét napköziben működtetnek így csoportokat mostantól, mondja Kóczán János, a munkaszervezet vezetője. A két fehérvári intézmény után Szabadbattyánban, Csóron és Polgárdiban. Utóbbi két településen - bár kísérletek voltak, sőt Polgárdiban működött is egy ideig ilyen napközi - létre kell hozni a három év alatti kisgyermekek napközbeni ellátását végző intézményeket. Csete Krisztián csóri polgármester azt mondja, ha nincs ez a lehetőség, nemigen lett volna módjuk máshogy megoldani a kérdést. Pedig az igény nagyon is megvan a településen, ahonnan naponta sok fiatal, kisgyermekes szülő jár el dolgozni.
- Most alakítjuk ki a helyet. Bár még nem hirdettük meg, még ebben a hónapban el is kezdhet működni az ifjúsági ház másik részében a két csoportszoba, amelyekért az önkormányzat bérleti díjt kap - mondja a polgármester hozzátéve: a családi napköziben helyi dolgozókat alkalmaznak gondozónőként.
A fenntartó fizeti a dolgozók bérét, a helyiségek bérleti díját, az eszközöket, gyermekjátékokat. A hálózatban kötelező szakmai koordinátort alkalmazni: a Csemete Alapítvány az igény szerinti helyettesítésekről is gondoskodik a helyszíneken.