Mit rejt az Airbus fekete doboza? Robbanás vagy komplikált helyzet?

Dunaújváros - Getta-Giuriato Zafir nemrég a Wizz Air-nél kapitányként irányította az Airbus interkontinentális változatát. Szerinte a katasztrófához mindig több probléma együttes hatása vezet, egy valami soha. Meggyőződése, hogy önmagában a villámcsapás meg sem kottyan az Airbusnak.

Körmendi Erzsébet

Getta-Giuriato Zafir (fotónkon) most Boeing 737-esen repül a Malévnál, de nemrég a Wizz Air-nél kapitányként irányította az Airbus interkontinentális változatát. Szerinte az Airbus nagyon jól sikerült és megbízható utasszállító, tizenöt éve áll szolgálatban, a konstruktőrök maximális precizitással ötvözték benne sok más gép előnyeit.  Furcsa, hogy nem adtak le vészjelzést, pedig  másodpercnyi ideje van a kapitánynak, megteszi, mert számít az irányítás segítségére, vagy már csak azért, hogy segítsen a kutatómentőknek - mondja a pilóta. 
Úgy véli, hirtelen történhetett, vagy komplikált helyzet volt, ami elvonta a kapitány figyelmét. Éjszakai sötétben nem látták a fekete felhőket, nem működött a radar, valami zavar lehetett a pilótafülkében... Tapasztalatból mondja: katasztrófához mindig több probléma együttes hatása vezet, egy valami soha. Veszélyes lehet a trópusi zivatarfelhő, de nem töri szét a gépet. Zafir meggyőződése, hogy önmagában a villámcsapás meg sem kottyan az Airbusnak. 
Rövidzárlatról tett automatikus jelzést a gép  - idézem a médiumokat. Válaszul megtudom a kapitánytól, hogy ezt a hihetetlenül biztonságos utasszállítót háromszoros védelemmel gyártották, ha az egyik rendszer meghibásodik  rövidzárlatos lesz , automatikusan lép működésbe a második kör, majd a harmadik. Valamint egy további, negyedik kisebb rendszer is segíti a monstrumot földet érni.
A harmincöt éves Getta-Giuriatio Zafir gyermekkora óta pilóta akart lenni, már az óvodában is repcsiket rajzolt. Tudatosan készült a pályára, a középiskola után Floridában tanulta a repülés minden fortélyát. A Malévhez 2003-ban kiválasztással vették fel, dolgozott a Wizz Air-nél és nemrég visszatért a honi légitársasághoz. Furcsának találja, hogy terrortámadás szóba sem került, pedig  tapasztalatból mondja , számításba szokták venni ezt az eshetőséget is. Ám addig csak találgatni lehet, hogy mi történt, amíg a fekete doboz előkerül és elemzik. Ezen kívül a fedélzeti adatrögzítő is sokat elárulhat, ami megőrzi a pilótafülke teljes hanganyagát. A szerkezet 60 napig tud vészjelzést adni folyamatosan, vagyis máig jelez valahol az óceán mélyén, ahol tűt keresnek a szénakazalban - ha az Airbus a levegőben esett szét. 

A katasztrófával kapcsolatos anyagainkat itt olvashatják!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!