Edzőtábor

2021.07.28. 08:30

Már Tocsigiben gyakorolnak az öttusázók

Budapestről indultak, Katarban szálltak át, harminc órán át közlekedtek az öttusázók, mire elérték az edzőtábor helyszínét.

Horog László

Sós két éve, a Világkupa-döntőn is jelen volt Tokióban

Fotó: FMH-archív / Horog László

Augusztus 3-ig nem Tokióban, hanem egy másik prefektúrában edzőtáboroznak a magyar pentatlonisták, a küldöttséggel négy fehérvári kelt útra vasárnap délután. A korábbi olimpiákkal ellentétben Vörös Zsuzsanna, a Volán Fehérvár igazgatója ezúttal nem tartott a küldöttséggel – a pandémia miatti szűkítés miatt –, azonban Kovács Sarolta, valamint három edző, Sós Attila, Korponai István és Vitéz László elrepült Kelet-Ázsiába. Utóbbi az edzőtábort követően hazatér, a fővárosba már nem utazik, ellenben Korponai és Sós elkíséri a versenyzőt. A magyar delegáció tagjai hétfőn, magyar idő szerint az esti órákban érkeztek Tocsigibe. Sós Attila lovasedző immár harmadik olimpiáján van jelen, kétszer versenyzőként szerepelt a játékokon.

– Fárasztó utazás után érkeztünk, Katarban is vártunk az átszállásra három órát. Jó volt megérkezni a hotelba, elfoglalni a szállást. Az edzések kedden kezdődtek, egy hetet töltünk itt, aztán utazunk az olimpiára a versenyek megkezdése előtt két nappal, a pentatlonisták küzdelmei augusztus 5-én kezdődnek.

Sós anno Barcelonában 21 évesen indult először az ötkarikás játékokon, utolsó éves juniorként szerzett kvótát az eseményre. Militaryban indult, lovastusának nevezik, ugyanúgy katonai sportág, mint az öttusa. Első nap díjlovaglás, másnap terep, akadályokkal, végül a klasszikus díjugratással zárul.

– Lassan harminc éve, 1992-ben, Barcelonában, szinte gyerekfejjel 31. lettem, 98-an indultunk, életem második nagy, nemzetközi versenye volt, előtte egy minősítőn vettem részt a franciáknál. Azért nem végeztem előbb az olimpián, mert a terepversenyen időtúllépésem volt, 2 perc, rutintalan volt a ló és sajnos én is, ha nincs a hiba, számításaim szerint bronzérmes vagyok. Négy évvel később, Atlantában egyéniben 25. helyen zártam, csapatban pedig a 12. pozícióban végeztünk, akkoriban nem gondoltam, hogy a folytatásban magyar lovas nem szerepel a nyári játékokon, pedig megtörtént.

Sós két éve, a Világkupa-döntőn is jelen volt Tokióban
Fotó: FMH-archív / Horog László

Sós hat éve dolgozik a fehérvári öttusázókkal, a Börgöndi úton naponta tart foglalkozásokat, a válogatott többi tagjával pedig az utóbbi időszakban hetente egyszer, a fővárosban, a Tattersallban. Negyedszázad elteltével tér vissza a nyári seregszemlére, immár lovas­edzőként. A válogatottban a fehérvári tréner mellett három szakvezető dolgozik, azonban az olimpián egyedül képviseli a szakágat. Néhány hete, a felnőtt Eb-n, az oroszországi Nyizsnyij Novgorodban is felügyelte a munkát, valamint a junior Európa-bajnokságon, a svájci Bernben is. A felnőtteket előzőleg elkísérte a Los Angelesben rendezett Világkupa-viadalra, 2019-ben az előolimpiaként kezelt, tokiói Világkupa-döntőn, egy évvel korábban pedig a vb-n, Mexikóvárosban irányította a nemzeti együttes tagjainak edzéseit.

– Két éve, 2021 júniusában jártam először Japánban, volt alkalmam megismerni a helyszíneket. Arra a viadalra Kovács Sarolta és Alekszejev Tamara jutott ki, rendkívüli volt a hőség, valamint a páratartalom, ami ezúttal sem lesz másként. A viadalt a központi komplexumban rendezik, túl azon, hogy ugyanazok a helyszínek, hasonlóság, hogy pár napot töltünk itt, akkor is négy napot voltunk Tokióban, mint most is. Az esemény előtt két nappal érkezünk, lemegy a pentatlonisták viadala, aztán indulás haza. Két éve szó nem volt pandémiáról, mindössze arról, hogy az átállással ne bíbelődjünk, ahogy lement a viadal, másnap utaztunk haza, itthon folytattuk a felkészülést. Most nyilván jobb lenne több időt tölteni az olimpián, de a biztonsági előírások miatt nem lehet. Érdekes rendezvény ez a mostani, nem vitás. Pár nap múlva megtapasztalom a hangulatot. Furcsa lesz, hogy nincs bandázás a sportolókkal, nincsenek közös programok, étkezések, a reggelit egy csomagban leteszik a szobánk ajtaja elé.