Hírek

2014.02.07. 13:25

A fekete kerámia titka

Sajnáljuk, hogy a kiállított tárgyakhoz nem illik hozzányúlni: pedig legszívesebben az ujjunkkal is végigsimítanánk a csudálatos, mélyfekete edényformákon. A messzeföldön híres nádudvari kerámiákból nyílt kiállítás a Megyei Művelődési Központban.

Gábor Gina

Ifj. Fazekas István a kiállításon, ahol hagyományos  gyertyamártó edényt és komaszilkét is bemutatott

Alkotójuk ifj. Fazekas István, akinek családjában apáról fiúra öröklődik a tűz és a föld művészete, hiszen az 1700-as évek óta foglalkoznak az ősi mesterséggel:

- A családunk ezért kapta hajdanán a vezetéknevét is: Fazekas. Az írásos dokumentumok alapján nyomon tudjuk követni a nádudvari fazekasság történetét, amellyel a családunk históriája is összefonódott mesélte az alkotó, aki húsz esztendősen nyerte el a Népművészet Ifjú Mestere címet, 1996-ban pedig Népi Iparművész lett. Arról faggattam: megfordult-e a fejében egyáltalán valaha, hogy más foglalkozást válasszon? Nos, kiderült: már óvódás korától természetes közegének érezte a fazekasműhelyt:

- Ami a mesterség öröklődését illeti: édesapámék négyen vannak testvérek, hárman közülük fazekasok, egyedül a lánytestvérük választott más pályát. mert nagyapám úgy gondolta hogy ez nem nőnek való. Ám a nagynéném is segít nekünk főleg a díszítésben. Az én generációmmal ez a dolog már másképpen alakult: gyerekkorában mindenki nem csak én, hanem valamennyi unokatestvérem belekóstolt a fazekasságba, de végül rajtam kívül mindenki más pályára lépett... - mondta ifj. Fazekas István.

Hiszen közben kiderült nem csak óriási kedvet érez bíbelődni az agyaggal, de tehetségesen is bánik vele. S ebben a miliőben kitanulta a nádudvari kerámia minden titkát. Például, hogy mitől lesz szép, fekete a színük...

- Az egyik legősibb technikával készülnek: a múzeumokban őrzött legrégibb darabok is feketék. Arról van szó, hogy amikor kiégetjük az edényeket, a 10-12 órás tüzelés alatt elérünk körülbelül 950 C hőmérsékletet: ekkor a kemencét teletömjük fával, majd a kemence minden nyílását betapasztjuk. A faszén hatására az anyag is elszenesedik, beleég a cserépedénybe, ettől lesz fekete... De természetesen attól lesz igazán szép, telt fekete színe a nádudvari kerámiának, hogy a környéken fellelhető agyag tele van vasoxiddal is. A másik különlegessége ezeknek a cserépedényeknek, hogy még égetés előtt, sóderből szedett kaviccsal dörzsöljük ki a mintákat, meg azokat a felületeket, amelyeken szép fényes fekete árnyalatot szeretnénk... A kővel való mintázás nem csupán dísz a népművészetben semmit nem csináltak pusztán azért, hogy tetszetős legyen! Ahogy dörzsöljük a felületet, tömörödik az agyag, ezzel keményebb és tartósabb lesz. Ezért díszítették mindig gazdagon a nádudvari kerámiát: mert a minták bedörzsölésével edzették is az anyagot. Fontos volt, hogy az edények minél tovább szolgálják az embereket.

Érdekes, hogy azok a minták, amelyeket ma egészen modernnek találunk, a legősibbek. Egy szép formájú fekete korsó, amin körben, a matt és fényes csíkok váltakozása adja a díszítést, egy mai lakás éke is lehet: e csíkozás korábbi, mint a virágmotívumok elterjedése...

Ami pedig a jellegzetes formákat illeti: a legkülönlegesebb közülük a gyertyamártó edény, amelynek négy kis csúcsa van, ott lógatták be a madzagot az edényben melegített viaszba. Nagyon szép az ételhordó komaszilke is: ebben hordták a rokonai a gyermekágyban fekvő asszonynak az ételt... Ezek az edénytípusok ifj. Fazekas Istvánnak azért is kedvesek, mert a régi életformát, szokásokat idézik... De az alkotó a tradíciók alapján olyan tároló edényeket, étkészleteket készít, amelyek kitűnően szolgálhatják a ma emberét is. Bár a csodálatos formájú, díszes fekete kerámiát előszeretettel alkalmazzák dísztárgyként, valójában most is arra való, hogy bátran használják. Egy-egy gyönyörű edénykészlet ünnepi terítékül szolgálhat. Meséli, egy időben nem lehetett eladni a fekete cserepet. Akkoriban jöttek divatba az ólommázas edények a környéken: mivel ezek nem voltak füstösek, azt gondolták az emberek, hogy sokkal egészségesebbek... Később persze, kiderült, hogy a régi ólommázak igenis tartalmaznak ólmot, ami a legkevésbé nevezhető egészségesnek. Így aztán újra visszatértek az emberek a fekete kerámiához. A kieső években a nádudvari fazekasok készítettek barna mázas edényeket is, efféle darabokat is láthatunk a tárlaton... Persze, ezeken is megjelennek a hagyományos motívumok, hiszen az alkotó vallja: kötelessége is átörökíteni a tradíciókat...

 

 

Ezek is érdekelhetik