Versenyezve „kerülik meg” a Balatont

2024.05.22. 18:30

Elmarad Fa Nándor és Fa Lili közös indulása

Szombaton rajtol el a Balaton-kerülő kétszemélyes vitorlásverseny mezőnye. Az eseménynek külön rangot adott volna, ha a kihívás alapítóját és szervezőjét, Fa Nándort és leányát, Lilit is a versenyzők között láthatjuk, azonban szerdán kiderült, hogy számukra az indulás egyelőre mégsem jött össze.

Tihanyi Tamás

Egy szép emlék: a Vendée Globe befutója után Les Sables d' Olonne-ban

Fotó: Tihanyi Tamás / FMH-archív

Bár mindketten nagyon várták a versenyt, két beszállító késlekedése miatt a hajójuk most már biztosan nem tud elkészülni a rajtig, hiszen egyebek mellett a vitorla sem érkezett meg időben. Ha ez szerdán megtörtént volna, csütörtökön vízre kerül a 77-es számú vitorlás és lett volna esély a szombati indulásra, de ez így sajnos egyelőre már csak terv marad.  

Fa Lili nem csak a fedélzeten veszi ki részét a közös vitorlázásból, ha kell, segít a hajóépítésben is
Fotó: szolovitorlazas.hu

A többiek azonban nekivághatnak a Balaton megkerülésének. Eddig a két kategóriában nagyjából fele-fele arányban huszonöten neveztek, de ez a szám még változhat, hiszen akadhat olyan, aki csak az utolsó pillanatban, pénteken, a kormányosok értekezletén jelzi majd az indulását. A mezőny előtt álló feladat a lehetséges leghosszabb „kör” megtétele a magyar tengeren. A hajók május 25-én, szombaton 10 órakor rajtolnak majd el a balatonfüredi Balatoni Hajózási Zrt. mólója előtt kijelölt képzeletbeli rajtvonalnál, ugyanott lesz a befutó célvonala is. A verseny ideje alatt a kormányosok a Vendée Globe szabályaihoz hasonlóan nem fogadhatnak el semmilyen külső segítséget, minden felmerülő problémát a két hajósnak kell megoldania.

Az elmúlt hetek folyamatos munkával teltek, épült az új hajó
Fotó: Fa Hajó Kft.  

A szervezők hangsúlyosan figyelemmel kísérik majd a biztonsági előírások betartását. Erre azért lesz szükség, mert – mint ahogyan arra a sok óceáni vihart átélt Fa Nándor mindig felhívja a figyelmet – a Balaton rendkívül „trükkös” tud lenni, könnyedén megtréfálhatja azokat, akik nem veszik elég komolyan a természetét. Jellemzően legnagyobb tavunkon a szél iránya nagyon gyakran képes megváltozni, percenként foroghat és az erőssége is különböző lehet. Alacsony a víz, de mégis viszonylag magas hullámok alakulhatnak ki rajta, amelyek gyakran és rapszodikusan érkeznek, ezért nehéz rajtuk irányítani a hajót. Ezt elvileg jól tudja mindenki, aki fiatalon a Velencei-tavon vagy a Balatonon kezdte el az ismerkedést a vitorlázással és lett belőle versenyző vagy tapasztalt túrahajós. Az időjárási előrejelzés szerint egyébként gyenge szelek várnak a mezőnyre, és ha így lesz, időben hosszan tartó versenyre kell számítani, miközben a zivatarok kialakulását sem lehet kizárni.

A szombaton rajtoló kétszemélyes verseny útvonala
Fotó: szolovitorlazas.hu

Biztosan nagyon sajnálja Nándor és Lili az elmaradt versenyt, hiszen az előre kiszámíthatatlan körülmények minden bizonnyal sok élménytől fosztották meg őket. Nándor a hajó tervezésekor úgy gondolta, sokan indokolatlan költségeket vállalnak vitorlásuk építésekor, ezért ő más elképzelések mentén indult el. Az elmúlt fél évben megszokott napi teendői után általában estig dolgozott az egyelőre még megkereszteletlen, csak 77-es számot viselő, nagyrészt saját tervezésű vitorláson. (A számítógépes munkához, a szimulációkhoz vett igénybe segítséget.) Az árbocot Kápolnásnyéken Paulovits Dénesnél, a Pauger Kft. üzemében készítették el, ugyanott, ahol annak idején – egy bizonyos ideig – az idei Vendée Globe-ra készülődő 60 lábas ex-Spirit of Hungary szerkezete is épült. A héj pedig Székesfehérváron, a Code Yachts Kft. műhelyében született meg.

Nándor tehát csalódott, hogy – ugyan ez csak napokon múlott – egyelőre nem tud vízre szállni a hajóval, amely talán utolsó saját tervezése. Ráadásul Lilivel rajtolt volna el, aki nem csak a szerelőcsarnokban siet gyakran a segítségére, részt vettek már együtt balatoni versenyen, és hajóztak a Földközi-tengeren is egy 50 lábas vitorlással. A székesfehérvári hajóépítő és tervező óceáni vándor a Vendée Globe Földet megkerülő szóló kihívás mintájára 2001-ben alapította meg az Egyszemélyes Balatonkerülő Vitorlásversenyt nyolcméteres, úgynevezett nyitott kategóriájú hajók kormányosai számára, aztán ő lett az atyja a Keszthely-Kenese szóló versenynek, majd 2018-ban kiírta a magyar tenger megkerülésének kihívását kétszemélyes kategóriában. Idén 8 és 11 méteres nyitott hajók indulhatnak útnak a részvételért és a győzelemért, ez a hétvége mintegy felkészülésként szolgálhat azok számára, akik a későbbiekben egyszemélyes versennyel próbálkoznának.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában