Ott, ahol a partfal… épül

2018.09.05. 07:00

Csendesebb víz, jobb versenyek várhatók a megújult sukorói szakaszon

Javában zajlik a partfal felújítása a Velencei-tavi Vízi Sportiskola pályáján is. Az új megoldású partfal sokkal jobb versenyzési lehetőségeket biztosít majd a sportolóknak.

S. Töttő Rita

A partfal háromszáz méteren már megújult, mutatja Deák Csaba

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A régi és az új partfal találkozásánál beszélgettünk Deák Csabával, a Velencei-tavi Vízi Sportiskola (VVSI) vezetőjével arról, hogy hol tartanak a partfal-rekonstrukciós munkálatok a sportiskola területén. A különbség éles és a laikus számára is jól látható: a függőleges betonpartfal pár méteren még kemény harcosként fogadja a tó hűs hullámait, nem sokkal messzebb pedig meleg, narancsos színű kövek teszik ugyanezt. Már látványában is barátságosabb, természetesebb a hatás, s az ember nem is gondolná, milyen jelentős különbséget jelent ez a sportiskola versenyeinek életében…

Hullámmentesebb pálya várható a felújított partfalnál

A Vízügyi Főigazgatóság a Velencei-tó komplett partfalfelújítása során nagyjából 30 kilométer hosszan újítja meg a tó partját. Ebből megközelítőleg 3 kilométer az, ami a VVSI sukorói-velencei versenypályáját érinti. A felújítás során a pálya teljes hosszán, azaz mintegy 2 ezer méteren elbontják a függőleges partfalat. Helyette rézsűs, rakott kőből álló partfalat alakítanak ki.

A partfal háromszáz méteren már megújult, mutatja Deák Csaba
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

– A hullámokat a rakott kőből álló partfal szinte teljesen elnyeli – magyarázta a Fejér Megyei Hírlapnak Deák Csaba, a VVSI vezetője, hozzátéve: ezáltal sportolásra, magas szintű versenyzésre jóval alkalmasabb lesz a pálya. – Számos előnnyel és lehetőséggel jár majd ez a VVSI számára, hiszen nagyobb országos és kisebb nemzetközi versenyek megrendezésére is alkalmassá válik.

Ahogy látható is, hogy a partfalfelújítás tervezési és közbeszerzési szakaszain már túl van a főigazgatóság, jelenleg a megvalósítás gyakorlati szakasza zajlik: a régi partfalat szinte végig, 2 ezer méteren elbontották, és elkezdődött az új partfal építése. A sportiskola pályájának első 300 méterén gyakorlatilag már kész van az új partfal.

Az idei év végéig

– A tapasztalatok azt mutatják, hogy a hullámelnyeléssel kapcsolatos elméletet a gyakorlat is igazolja – hangsúlyozta Deák Csaba. – Már most jóval simább, hullámmentesebb a pálya.

Ugyanennek a beruházásnak a keretében egy aszfaltozott út is épül a pálya mentén 2 ezer méteren, amely egyrészt a 2019-es Masters Evezős Világbajnokság fontos feltétele, hiszen edzők, szakemberek, közvetítő autók számára biztosít mozgási lehetőséget, másrészt pedig a partfal karbantartásához nyújt alapvető infrastrukturális feltételeket. Az út alapját az idei év végéig szeretnék elkészíteni, tavasszal pedig – ahogy az időjárás engedi – az aszfaltot is elterítik, vagyis a versenyek időszakát nem érintik ezek a munkálatok.

A partfal későbbi karbantartása a vízügy és a sportiskola közös feladata lesz, eddig is így volt, emelte ki az iskola vezetője. – Mi abban hiszünk, hogy sokkal egyszerűbb folyamatosan magas szintű karbantartás mellett üzemeltetni valamit, mint elhanyagolni, majd menthetetlen állapotból visszahozni. Ez a kettős feladatvállalás szerintem továbbra is ragyogóan fog működni.

Jövő év tavaszára

A rekonstrukció során mederkotrás nem lesz az evezőpályánál, tudtuk meg. Egy 10 centis kotrás a pálya területén 100 milliós költség lenne, világított rá Deák Csaba. – A pálya mélysége nem rossz, kisebb nemzetközi versenyek megtartására elegendő: 2 és 3,5 méter között mozog. Ez egyedül az olimpiai pálya legszigorúbb feltételeinek nem felelne meg.

A munkálatokkal a 2019 szeptemberében itt rendezendő Masters Evezős Világbajnokság előtt, már jövő év tavaszára elkészülnek, így még jobb feltételekkel várhatja majd a sportiskola a több ezer látogatót vonzó sportrendezvény résztvevőit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!