Ötször annyian dolgoznak

2018.01.17. 07:00

Az Ikarus fehérvári gyára újra szárnyal!

Felröppent a hír, elkezdte sorozatgyártását az Ikarus. A kétkedések és elleninformációk miatt utánajártunk, mi a helyzet az üzemben.

Nagy Zoltán Péter

Tavaly, amikor a honvédelmi miniszter és helyettese bemutatta azt az új prototípust, amit a magyar és – remélhetőleg – NATO katonáknak gyártanak majd az Ikarusban, jobbára csendes, üres csarnokok vártak minket. A hosszú hallgatás után nehéz volt elhinni, hogy valamikor itt, Fehérváron újra lesz buszgyártás. Kedden ismét elmentünk az Ikarusba, és az a csarnok, ami üresen kongott pár hónapja, emberektől, gépektől volt hangos. De nem is hangos, inkább mozgalmas, mert a legkorszerűbb berendezések inkább csak suttogtak a vasak zörgése mellett. Először az előkészítő, alkatrészgyártó csarnokba léptünk be Széles Gáborral, a vállalatcsoport elnökével. Az elnökön nem a megszokott zakó és nadrág volt, hanem amolyan „játszós”, ahogy maga is említette. Kollégái azt mondják, megszállottja lett az Ikarusnak, a buszgyártásnak, és nem ritkán ott van a kezében egy forrasztópáka, kiskalapács, és dolgozgat. Ráadásul szemmel látható, hogy már van is mit tenni, két nagycsarnokba visszaköltözött az élet, és ötszörösére nőtt a létszám.

Tavaly ilyenkor még egy kimustrált, régi csarnokban, rosszul felszerelt gépekkel javítottak itt buszokat emberek. Mára egy új csarnokot húzott az Ikarus, és egyet felújított. Széles Gábor elmondta, hogy a jelenlegi legkorszerűbb technológiával állítják elő az alkatrészeket, készítik elő a munkálatokat. Az új Ikarusok motorját és alvázát a Volvo szállítja. Ez utóbbit a gyár szakemberei középen egy rácsszerkezettel meghosszabbítják. Minden további alkatrészt itt, Székesfehérváron gyártanak vagy gyártatnak le, és építenek be abba a multifunkcionális buszba, amit 100 százalékig az Ikarus mérnökei terveztek meg.

Széles Gábor, az Ikarus elnöke (jobbra) a gyártócsarnokban állva elérzékenyülten nyilatkozott Fotó: PT

– Az új technológiák nagy mértékben növelik a termelékenységet, ami azt jelenti, hogy már most képesek vagyunk évente 600 darab busz legyártására, de ezt a számot újabb beruházásokkal tovább növelhetjük – mondta Széles Gábor elnök. Néhány adat az alkatrészt előállító berendezésekről: olyan lézervágóval rendelkeznek, amely a 30 mm-es páncéllemezt is nagy pontossággal vágja; rendelkeznek 6 m hosszú 200 mm keresztmetszetű szálanyagok vágására alkalmas berendezéssel; a hegesztőberendezések is mind a kor szellemében dolgoznak, a hegesztő embert tökéletesen kiszolgálják.

Az Ikarusban az elmúlt évben egy 3600 m2-es csarnokot alakítottak ki, amiben a teljes felület daruzható 8 tonnás darukkal. Ezt a csarnokot 600 millió forintos beruházásból építették fel. A fényezőcsarnokban 4 kocsiállás áll rendelkezésre az előkészítésre, 2 kocsiállás a fényezőkamrában és 2 pedig a lágypadló előállítására. A csarnokhoz tartozik a 6 kocsiállású szerelde, ahol diagnosztikai sor áll rendelkezésre, fékpadokkal, motorellenőrzésekkel. A fényező és végszerelő csarnok együttesen 3000 m2. A két csarnokhoz 1700 m2-es raktárt is kialakítottak. Az Ikarus teljes felújításának eddigi költsége meghaladja a 2 milliárd forintot.

Megkezdődött az Ikarusok sorozatgyártása Székesfehérváron, melyek értékesítéséhez a Volvo teljes mértékben hozzájárult, valamint az utolsó engedélyeztetési papír is rendelkezésre áll még ezen a héten Fotó: Pesti Tamás

Az elnök a FMH-nak elmondta, hogy az első ütemben elkészítendő 40 darab katonai multifunkcionális busz sorozatgyártása elkezdődött, és ezzel készen állnak a polgári piac számára is a sorozatgyártásra. Arra a kérdésünkre, hogy ma Magyarországon képes lehet-e más vállalkozás az autóbuszgyártásra, Széles Gábor így felelt:

–Ilyen infrastruktúrával csarnokszerkezettel, építményekkel tudomásom szerint nem rendelkezik egy vállalat sem, ennek megfelelően autóbuszok sorozatgyártását ma csak a székesfehérvári Ikarus képes ezt megvalósítani. Természetesen egyedi, kis darabszámú gyártásokat, felújításokat más üzemek is elvégezhetnek, de az nem buszgyártás.

 

Az alkatrészgyártástól a végszerelőig minden rendelkezésre áll a gyártáshoz.

Ha kíváncsi IDE kattintva videón is megnézheti a gyártási folyamatot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!