Ez a Gyömbér is finom

2018.04.25. 15:00

Zergék és mormoták között túrázhatunk, álomvilágba csöppenünk

A Gyömbér északi oldala meredek, akár 500 méter magas sziklafalak jellemzik. A hegy ezen oldalán zergék és mormoták élnek.

Juhász-Léhi István

Anyeregutánmár nemvolt messze a csúcs,ahol ott állt a kettős kereszt 2043 méteren

Fotó: Juhász-Léhi István

Tavaly – igaz, csak harmadszorra – összejött az Alacsony-Tátra legmagasabb csúcsának, a Gyömbérnek a megmászása. A 2043 méteres csúcsnak tavasszal a zord időjárás miatt két alkalommal nem tudtunk nekivágni, azonban június utolsó előtti szombatján végül elindultunk.

Az Alacsony-Tátra vonulata 80 kilométer hosszúságban húzódik nyugatról keletre a Vág és a Garam folyók völgyei között. Fő gerince három ponton haladja meg a 2000 méteres magasságot: Derese (2004 méter), Chopok (2024 méter), Gyömbér-csúcs (2043 méter). Egy négytagú csapattal reggel fél 7-kor startoltunk Miskolcról, és Bánréve, Rimaszombat és Breznó érintésével érkeztünk a Trangoska parkolójába, amely 1120 méteren fekszik. Energia-utánpótlás, átöltözés és a hátizsákok átnézése, feltöltése után 10 óra körül indultunk a Stefanika menedékházhoz (1740 méter). Utunk vadregényes fenyőerdőn át, patakcsobogás mellett haladt, aztán ahogy egyre magasabbra értünk, úgy váltotta a fenyveseket törpefenyő, és az ösvények is egyre meredekebbek lettek.

Fotós: Juhász-Léhi István

De senki nem bánta, hiszen a csodálatos látvány és leírhatatlan panoráma kárpótolt! Ahogy egyre közelebb értünk a menedékházhoz, a törpefenyők is eltűntek, majd nagyobb emelkedő után a nyeregbe érve ott állt a Stefanika menedékház. Az előzetes időjárás-jelentés precíz volt, látható volt a közeledő eső, ami magas hegyen nem tréfa, be is vackolt csapatunk a házba. Mire helyet találtunk, le is szakadt az ég. A menedékház nem drága hely: valamivel több mint 3 euróért levest rendelhettünk, míg 1,20 körül finom teát hoznak. Ha azt vesszük, hogy időről időre gyalog cipelik fel 1740 méterre a hozzávalót, tényleg nem húzós, igaz?

Közben egy rimaszombati mászóval összebarátkozva megtudtuk, hogy nincs baj, egy-másfél órán belül eláll az eső, és indulhatunk a Gyömbérre. És tényleg elállt! A csúcsra a nyári útvonalon indultunk: az út a Chopok felé vitt minket a Gyömbér oldalában, majd a két csúcs közötti nyeregben jobbra kellett fordulni.

Fotós: Juhász-Léhi István

A terep nagy köveken vitt minket, ami mászás tekintetében inkább könnyű, technikai nehézségektől mentes csúcstúrának számít, persze némi kondíciót feltételezve.

A nyereg után már nem volt messze a cél, ahol ott állt a kettős kereszt 2043 méteren. Csodás volt a kilátás, hiszen belátni az egész Alacsony-Tátrát és a Magas-Tátra gerincét is.

A LEGMAGASABB

A Gyömbér (szlovákul umbier) hegy a Szlovákiában húzódó Alacsony-Tátra legmagasabb orma, tengerszint feletti magassága 2043 méter. A Štiavnica (2025 méter) tömbjéhez kapcsolódva helyezkedik el a hegység főgerincén a Krúpova hoa (1927 méter) és a Králicska (Králika, 1785 méter) között. Tetejéről minden irányban messze és akadálytalanul beláthatók Szlovákia környező vidékei.