Párizs

2017.10.06. 10:00

Külső csőrendszerével és állványzatával egy olajfinomítóhoz hasonlítják a párizsi Pompidou Centert

A francia főváros egyik építészeti nevezetessége, a Pompidou Központ az idén ünnepli megnyitásának 40. évfordulóját.

Tóth Sándor

A különleges high-tech stílusú építmény a külső megjelenése miatti megosztó kritikák ellenére 1977 óta Párizs meghatározó kulturális intézménye. Első számú látványossága a Modern Művészetek Galériájának gyűjteménye, amelynek teljes kollekciója 120 ezer műalkotásból áll, de ennek csupán a válogatása, az 5 százaléka látható az állandó kiállításon. Emellett időszakos kiállítások, hangversenyek helyszíne, helyet ad egy nyilvános könyvtárnak, s egyben zenei és művészeti kutatóközpont.

A megépítése idején abszolút szupermodernek számító Pompidou Centert ma már sok tekintetben felülmúlják, a La Défense üzleti negyedének legújabb épületei. A megjelenése ennek ellenére ma is egyedinek számít: külső csőrendszerével és állványzatával sokan egy olajfinomítóhoz hasonlítják, míg mások egy szupermarkethez. A színes csővezetékeknek jelentősége is van, különféle színekkel különböztetik meg tervezői a vizet, az elektromos áramot, a klímát és más fontos építészeti egységeket.

A 40 éves Pompidou Központ vonzerejét bizonyítja, hogy látogatottsága továbbra is növekszik, több jelentős párizsi múzeummal szemben Fotós: Tóth Sándor, Balla Márta

A művészeti központ iránt megnyilvánuló érdeklődés napjainkig sem csökken, mivel a tavalyi év statisztikája szerint 3,33 millióan látogatták, 9 százalékkal többen, mint az előző évben. Ugyanakkor az olyan nagy múzeumok, mint a Louvre és a Musée d’Orsay látogatottsága elmarad a korábbiaktól. A csökkenést főként a külföldi turisták számadatainak alakulása befolyásolja, mivel kevesebb lett a Párizsba utazók száma a terrorveszély okozta félelem miatt. Ennek ellenére mégis úgy tűnik, a Pompidou Központ előtti tér továbbra is népes a franciáktól és külföldiektől, akik itt találkoznak, hogy magukba szívják a hely különleges atmoszféráját, s az épület előtti Sztravinszkij- szökőkút látványát. Felfedezzék maguknak az utcai mutatványosok, előadók izgalmas világát, a zsonglőröket, artistákat, bábosokat, utcazenészeket. Ők továbbra is szinte elmaradhatatlanul hozzátartoznak Párizshoz, ahhoz a miliőhöz, amelyet az utóbbi évek terrortámadásai sem tudtak megzavarni.

A Szajna-parti metropolis 4. kerületében, a Beaubourg negyedben található hétemeletes, kéthektáros területű kulturális központ az olasz Renzo Piano és angol Richard Rogers tervei szerint épült fel 1971-1977 között. Franciaország egykori köztársasági elnökéről, Georges Pompidouról (1911-1974) nevezték el, ő volt a megálmodója és szorgalmazója a sokoldalú kulturális funkciót betöltő létesítménynek, de teljes felépítését és megnyitását már nem érhette meg.

A Sztravinszkij-szökőkút szobrainak szürreális kompozíciója, itt nem tilos a pénzhalászat

A negyvenéves építmény a fennállása óta több külső „karbantartási” munkálaton esett át, ugyanakkor az évfordulót követően mintegy 100 millió eurós költséggel felújítják, s helyreállítják az épület főoldalának „hernyó” néven elhíresült mozgólépcsőjét a struktúra megváltoztatása nélkül 2018-2020 között.

Vidám és bohókás jelenség a Pompidou Center mellett a vele harmonizáló Sztravinszkij-szökőkút. Az Automata szökőkútnak is nevezett 16 mozgó, vizet lövellő szürreális szoboralakzat mindegyike Igor Sztravinszkij – a Párizsban is élt, francia állampolgárságot szerzett orosz zeneszerző – egy-egy művének a témáját jeleníti meg. A feketére festett mechanikus szerkezetek Jean Tinguely svájci festő és kinetikus szobrász, míg a színesek a felesége, Niki de Saint-Phalle francia szobrász és festőművész munkái.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!