Felfedezhetjük a Borzvárat

2021.02.06. 14:30

Gejzírtúra Tihany környékén

Az új esztendő első napjait úgy indítottuk a családdal, hogy számunkra teljesen új túraútvonalakat keresünk fel. Tihany és környéke eleve az egyik kedvenc célpontunk a Belső-tóval, a Szélmarta sziklákkal, a Sajkodi-öböllel, a Csúcs-heggyel, ahol már nagyon sok kellemes sétát tettünk, de kiderült, hogy a Hálóeresztőnél még nem jártunk. Így az egyik év eleji túránkat ide szerveztük, és felfedeztük az eddig nem látott Borz várat, a Kalapos-kúp és az Átjáró- kúp barlangot is.

Molnár Sándor

Pazar a tihanyi panoráma a Hármashegyi-kúpról

Fotó: Molnár Sándor / Veszprémi Napló

A Belső-tó közelében leparkolva és a focipálya mellett a földúton haladva kezdtük meg túránkat. A szürke marhák legelője mentén gyalogolva, a sárga kereszt turistajelzést követve indultunk el, majd balra bekanyarodva az erdőbe a híres Aranyház-gejzírkúpot céloztuk meg. Rövid sétát követően hamar megérkeztünk a Hármashegyi-kúphoz, ahonnan először nyílik ragyogó kilátás a Belső-tóra, illetve a településre a tihanyi apátsággal. Innen már nincs messze a leghíresebb sziklaalakzat, az Aranyház-gejzírkúp, ahonnan ismét remek a panoráma. A megmaradt legnagyobb forráskúp nevét a szikláit borító sárga színű zuzmónak köszönheti. Az Aranyház után a sárga jelzést követve indultunk tovább az 1,4 kilométerre lévő Hálóeresztőhöz.

A körséta legérdekesebb része a visszaút volt, amelynek során a hangulatos tölgyerdőben haladva több érdekes sziklaalakzatot is megpillanthata túrázó. Érdekes, hogy már számtalanszor jártunk itt, de ez a rész korábban valahogy mindig kimaradt. Örömmel „botlottunk bele” a Borzvár sziklatömbjébe, vagy csodálkoztunk rá a Kalapos-kúp meglepő látványára. Ezt a kalapos gombára emlékeztető formát gombasziklának nevezik. A leírás szerint a napjainkban látható sziklatömbnél jóval nagyobb átmérőjű gejziritkúp jelentős részét elbányászták, így jött létre sajátos formája, amit a természet manapság még mindig alakít.

A kalapos gombára emlékeztető formájú Kalapos-kúp
Fotó: Molnár Sándor / Veszprémi Napló

Továbbhaladva hamarosan feltűnt az Átjáró-kúp hosszan elnyúló sziklatömbje, amely az egyik legbonyolultabb felépítésű forráskúp. Kitűnően bemutatja a képződési fázisokat, amelyekkel megismerkedhet a túrázó a magyarázót ábla segítségével. A túraútvonalon barlangként megjelölt földtani képződmény üregén egy nagyobb testű kutya is kényelmesen átbandukolhat. Az Átjáró-kúp tetejére is felsétálhatunk, és jó fotótémát is szolgáltat a „lyukas” sziklatömb az arra járóknak.

Az Átjáró-kúp hosszan elnyúló sziklatömbje, közepén a méretes üreggel

Innen már csupán 200 métert kell sétálni, hogy visszaérkezzünk az Aranyhídhoz, mintegy keretbe foglalva emlékezetes újévi gejzírtúránkat.