Székesfehérvár

2017.09.20. 07:45

Új kerékpárutak a belváros körül

SZÉKESFEHÉRVÁR, BUDAPEST A következő három-négy évben nagyságrendileg 13 kilométernyi kerékpárút megépítése várható a megyeszékhelyen.

Házi Péter

Fotó: Nagy Norbert

A következő három évben 13 kilométernyi kerékpárút építése várható a megyeszékhelyen. Néhány év és valóban versenyképes lehet a város biciklis hálózata az autós közlekedéssel. Ezután vajon kevesebb lesz a torlódás?

2023-ig, pusztán uniós forrásból 1,4 milliárdot költhet Székesfehérvár kerékpáros fejlesztésekre. Amint Nagy Zsolttól, az önkormányzat közlekedési irodájának vezetőjétől megtudtuk, a legfontosabb cél a belváros körüli kerékpározási lehetőségek fejlesztése, illetve a meglévő főhálózati elemek egymással való összekötése. Ha ugyanis az otthonunktól biztonságosan el lehet jutni a belvárosba, illetve a munkahelyünkre, talán a parkoló autókból is kevesebb lesz.

Cser-Palkovics András polgármester pedig érdeklődésünkre közölte: miután a Dr. Koch László utcai parkolóházat nem építi meg az önkormányzat, a következő közgyűlésen azt javasolja majd, hogy az így „felszabaduló” 600 milliós forrást csoportosítsák át a kerékpárhálózat és a kerékpáros infrastruktúra (kerékpártámasz, közbringa) ezáltal még nagyobb ívű fejlesztésére.

Országosan 27 új kerékpárútszakasz megtervezésére kötött még a nyáron szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., ezek közül Fejér megye számára a legfontosabb a 110 kilométer hosszan megépülő Budapest-Balaton kerékpárút, amely Etyek felől érkezik, s a Velencei-tó északi részén vezetve érkezik majd Székesfehérvárra. (Lásd keretes írásunkat.)

De vajon milyen kerékpáros fejlesztéseket tervez a megyeszékhely a közeljövőben? – tudakoltuk Nagy Zsolttól, az önkormányzat közlekedési irodájának vezetőjétől. Nos, a közeljövő legfontosabb feladata a belváros körüli kerékpározási lehetőségek fejlesztése, illetve a meglévő főhálózati elemek összekötése. Ha ugyanis az otthonunktól biztonságosan el lehet jutni a belvárosba, illetve a munkahelyünkre, talán az egymás hegyén-hátán parkoló autókból is kevesebb lesz.

De nézzük a részleteket: A Ligetsor fél milliárd forintba kerülő komplex felújításának részeként már épül a kerékpárút. A Berényi út esetében megkezdődött a közbeszerzés a kivitelező kiválasztására. A Berényi úton az Attila utcától a Mikszáth Kálmán útig épül meg a biciklisáv, hiszen a felsőbb szakaszon a Kadocsa úti kereszteződésig már évekkel korábban megvalósult. Itt irányhelyes sávok lesznek mindkét irányban. Az Öreghegy irányában a Pozsonyi úti szakasz terve elkészült, most a közbeszerzés előkészítése van folyamatban. Innen egészen a Fiskális útig el lehet majd jutni kétkeréken. Ezen túl – emelte ki a közlekedési iroda vezetője – annak vizsgálata is zajlik, hogy a Cento utcán át milyen módon lehetne a Videoton ipari parkot is bekötni a „kétkerekes rendszerbe”.

A Sóstó rehabilitációjának részeként engedélyezés alatt van a Csíkvári úti körforgalomtól a Vásártérig tartó kerékpárút is, ezzel a Széchenyi úti aluljáróból kiérkezőknek már nemcsak a Sárkeresztúri út, hanem a Maroshegy irányában is lesz kerékpárútjuk.

Jelenleg előkészítés alatt van egy nagyobb, belvárost övező terület tervezése is: azt szeretnék elérni, hogy javuljon a szűken vett belváros biciklis megközelíthetősége. A remények szerint jövőre már megkezdődhet az építkezés, és 2019-ben folytatódhat. A pontos megvalósítást még azért nem lehet tudni, mert több forrásból, így a Modern Városok Programból, TOP-os pályázatokból is várhatóak források. Ennek egyik fontos eleme a Palotai út jelenleg csak felfestéssel elválasztott bicikliútjának a gyalogjárdától történő érdemi elválasztása. A másik lényeges része pedig a Palotai út és a Várkörút régóta hiányzó összekötése: erre a Schwäbisch Gmünd utcán, a Mátyás király körúton át, illetve eggyel „feljebb”, a Mészöly Géza utcán át van lehetőség.

A Várkörút folytatása a Móri út és Prohászka út (Vasútállomás) irányában majd egy későbbi tervezés része lehet, mint ahogy nagyon fontos lenne minél hamarabb összekötni a Berényi és a Budai utat, mégpedig a Gáz utcán keresztül.


Etyeket, majd a Velencei-tó északi partját követően ér Fehérvárra a Budapest-Balaton kerékpárút, ami csatlakozik a Balatoni Bringakörhöz

A vasútállomásnál épülő intermodális csomópont sokmilliárdos beruházása ugyancsak tartalmaz kerékpárút-fejlesztést: a Mártírok útja első szakaszának rekonstrukciója során elkészült a bicikliút, amit sokan használnak, ám egyszercsak hirtelen véget ér. Nos, az előbb említett beruházás része a Seregélyesi úti nagy kereszteződésig a hiányzó szakasz megépítése is. Innen pedig már csak egy ugr(at)ás az Alba Ipari Zóna.

 

BUDAPEST-BALATON: MÁR TERVEZIK

A Budapest-Balaton kerékpáros útvonal fejlesztésének keretében a terveztetés megkezdődött, az önkormányzatokkal és civil szervezetek bevonásával 2014-ben készített megvalósíthatósági tanulmányterv szerinti nyomvonalon – mondta érdeklődésünkre Karcagi Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója. Mint megtudtuk, jelenleg a Budapest-Etyek szakaszra biztosított az uniós forrás, ami tartalmazza a kivitelezést is. A többi szakaszon a tervezés hazai forrásból valósul meg. A tényleges kivitelezés a terveztetés, engedélyeztetés, területszerzés és az előkészítési munkálatok elkészültével, a közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatását követően indulhat. A Székesfehérvárt is érintő II. ütemben a városon belül a Budai úton, majd a Lövölde utcán át vezet a sokak által már ismert szakasz, ami a Csíkvári-Balatoni úton hagyja el Szabadbattyán felé a várost. Innen Polgárdin és Fülén át csatlakozik majd a Balatoni Bringakörhöz. A Székesfehérváron átvezető szakaszon az érintett meglévő burkolat felújítását, új önálló nyomvonalak kiépítését, koppenhágai irányhelyes kerékpárúti szakaszokat és kerékpársávokat terveznek. A tervezés figyelembe veszi a város által készíttetett tanulmányterveket és helyi fejlesztésekhez való csatlakozásokat. Jelenleg a tervezésre biztosított a forrás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában