Székesfehérvár

2016.05.05. 18:15

Búcsúznak a különleges toronytól

Székesfehérvár - Május 11-én kezdik el bontani a fehérvári vasútállomás különleges, hazánkban egyedülálló építményét, ami egészen eddig irányítótoronyként működött. A bontással kapcsolatban azonban furcsa és érthetetlen a titkolózás.

Gábor Gina

A május 11-ei időpontot a közösségi oldalon már napok óta emlegetik. A szóbeszéd persze kevés, ezért egy hét óta próbálunk hivatalos választ kapni az ezzel kapcsolatos - levélben feltett - egyszerű kérdéseinkre. Egyebek között arra: mikor bontják a tornyot? Igaz-e, hogy május 11-én kezdik el a munkát?

A vágányok fölé magasodó toronyból mindent látni: korszerű gépekkel felszerelve az utolsó pillanatig irányítóközpontként működött  (Fotó: Koppán Viktor)

A vasútállomás felújításáért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) napok múltán ezt a választ küldte: A bontást jogerős építési engedély birtokában, jogszerűen végzi a vállalkozó. A kivitelezés ütemtervéhez igazodva a bontás pedig akkor kezdődik, amikor minden műszaki és technikai feltétel teljeskörűen biztosított, beleértve a menetrendi szabályozást is - írták. Ebből arra következtettünk, egyszerű kérdéseinket nem értették, ezért újból feltettük őket: Mire a NIF ezt írta: A torony bontása várhatóan a jövő hét közepén megkezdődik. A menetrend változása kapcsán a MÁV Zrt. tud felvilágosítást adni . Nos, ebből úgy tűnik, a pontos dátumot nem akarják elárulni. De azt is hiába tudakoltuk: mennyibe kerül a bontás?

A területet üzemeltető MÁV még ennyire se fárasztotta magát: válaszra sem méltatott bennünket. A titkolózás azért érthetetlen, mert a torony bontása a menetrendre is hatással van, hiszen a vasbeton épület eltüntetése nem kis feladat. Úgy tudjuk, a torony bontása miatt május 11-étől 13-áig szünetel a vonatközlekedés Fehérváron. A vasutasok ugyanis már megkapták erről a belső tájékoztatást. Ezekben a napokban ürítik ki az irányítótornyot, amely az utolsó pillanatig ellátta a feladatát.

Nos, azért sem értjük, miért késik a MÁV válasza, mert a szabályzatuk szerint ha a menetrend változása miatt a vonat közlekedése szünetel, megszűnik, vagy a vonat korábban közlekedik, akkor a módosított menetrendet a változást megelőzően legalább 14 nappal, minden egyéb esetben a változást megelőzően legalább 7 nappal kell meghirdetni. Most, amikor írásunk készül - hat nappal a bontás előtt - az úgynevezett elvira - azaz az interneten is elérhető menetrendi adatbázis - alapján még nem tudhatja az utazó, hogy mire számíthat, ha az említett időpontban vonattal akar útnak indulni.

A torony megmentéséért küzdő civil szerveződés május 11-én 9 órára megemlékezést hirdetett: búcsúznak a toronytól. A főszervezők - Sárvári Zoltán és Kühár Egon Krisztián - azt mondják, sajnálják, hogy úgy tűnik, az Ybl-díjas építész, Rimanóczy Gyula tervei alapján épült tornyot nem sikerül megmenteni. Pedig nemrég még reménykedtek, hiszen március 9-én a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ munkatársai helyszíni szemlét tartottak az állomáson. Azt vizsgálták, műemléki értéket képvisel-e a vasúti torony? Az épület 2009. és 2011. között ideiglenes védettséget élvezett, de kikerült ebből a körből. Ezért az állomás felújításának megtervezésekor már nem számoltak vele, lebontásra ítélték.

Nos, a toronyért izgulókban újra felébredt a remény, hogy az egyedi épület védettséget kaphat. A nyilvántartási eljárás első lépéseként tartott helyszíni szemlén jelen voltak a MÁV és a NIF képviselői is. Ám a Forster központ szakemberei a határidő leteltével mégsem hozták meg határozati javaslatukat a toronyról. Azért nem, mert a Forster központ márciusban nem vonta be ügyfélként a NIF-et: jóhiszeműen, hiszen a NIF a tulajdoni lapon nem szerepelt. Ám közben kiderült: a NIF is jogosult arra, hogy ügyfélként szerepeljen az eljárásban. Ezért a Forster központ új eljárást indított. A NIF-et megkérdezték, szeretné-e, ha megismételnék a helyszíni szemlét. A NIF igennel felelt, annak ellenére, hogy már a márciusi szemlén is képviseltették magukat szakembereikkel.

Ezzel pedig időt nyertek. A Forster központ ugyanis hiába jelezte: megismétli a nyilvántartási eljárást - ennek halasztó hatálya a bontásra nincsen - tudtam meg Ujj Boglárkától, a Forster központ jogi referensétől.

Ezt felismerve a NIF és a MÁV gyorsan akar lépni, ezért titkolóznak, amíg csak lehet - vélik a torony védői. És mivel az elmúlt napokban hiába leveleztünk a NIF-fel és a MÁV-val, mi is úgy érezzük, hirtelen sürgőssé vált , hogy a torony - amelynek bontását többször elhalasztották - most rövid időn belül eltűnjön a színről.

Jogi értelemben nincs akadálya a bontásnak: a híres Rimanóczy-toronynak vesznie kell, mielőtt esetleg védett műemlékké válhatna.

A különleges épületen legfeljebb a csoda segíthet. A mi lelkiismeretünk tiszta: lapunkban már évekkel ezelőtt figyelmeztettük a közvéleményt arra, hogy ha nem vigyázunk, egy fontos érték megy veszendőbe...

De hiába.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!