Székesfehérvár

2009.01.21. 03:29

Beugratós marketing

<b>Székesfehérvár</b> - Nem azt kapta, amit elvárhatott volna a pénzéért? Egy pár hónapja életbe lépett törvény a tisztességtelen kereskedelem ellen indított hadjáratot.

S. Töttő Rita

Odáig talán már eljutott a magyar fogyasztó, hogy mielőtt megvásárol valamit, megnézi a címkét rajta. Ez az első lépés a tudatos vásárlói gondolkodás felé, ám azt még nem mondhatjuk el, hogy ami a papírkára van írva, azt mindig feltétel nélkül elfogadhatjuk. Ahogy a reklámok, prospektusok állításait is jobb, ha egészséges kétkedéssel fogadjuk.

Az például ma már nem csak galád becserkészésnek számít, ha egy áruház a postaládánkba dobott prospektusában csábító áron csábító árut kínál, ám amikor odaérünk, kiderül: nincs, elfogyott, nem is lesz. Ez ma már törvénybe ütköző cselekedet - hívja fel a figyelmet Németh László, a fehérvári fogyasztóvédelmi egyesület elnöke. Persze más kérdés az, hogy vajon csak bosszankodunk-e egyet azon, ha így átvágnak, vagy teszünk is valamit? Mondjuk bejelentjük a Fogyasztóvédelmi Hatóságnál?

A címkenézegetésben eddig bízóknak van még egy rossz hírem: a fogyasztóvédelmi ellenőrök nem egy alkalommal találtak olyan árut, amelyen a címke megtévesztő, s éppen ezért tisztességtelenül befolyásolja a vásárlót.

Itt, a megyében is előfordult: egy ágy alatti tároló egyik oldalára ilyen méreteket, a másik oldalára olyan méreteket írtak. De akkor melyik az igaz? Nos, eljárás alá vonták az üzletet. Olyan konzervre is ráleltek mostanában a fogyasztóvédők, amelynél az egységárat nem a töltő tömeg, hanem a nettó tömeg alapján számították ki. Hogy miért? Talán így kedvezőbb szám jött ki?

Az sem kedves dolog a kereskedő részéről, amikor a függő címkére - amelyet persze előbb elolvas a kedves vevő - mást, kedvezőbb tényeket írnak, mint ami a bevarrt címkén található. Ilyenre is találtak példát: más összetétel, más származás szerepelt az egyik s a másik címkén. Ma már ez is büntethető. Sok hasonló dolog van még: ha nem tudunk eligazodni a kiírt árakon, mást fizetünk a pénztárnál, mint amennyi ki volt írva, vagy rájövünk, hogy a most vásárolt bőrcipő nem is az, ne gondoljuk, hogy mi emlékszünk rosszul, vagy mi nem érünk fel szellemileg a kereskedőhöz.

- Sok panasz érkezik a mobiltelefonokra is - teszi hozzá az egyesületi elnök. - Nem ritkán olyan tulajdonságokkal ruházzák fel a készüléket, amellyel nem is rendelkezik, s ezt a vásárló csak otthon veszi észre. A kereskedő pedig széttárja a karját, s azt kérdi: miért nem győződött meg róla vásárlás előtt?

Pedig valójában nem a vásárló dolga az, hogy leellenőrizze: vajon igazat mond a kereskedő vagy csak nagyzol ? Reméljük, hamarosan ezen a téren is várható változás. Etl Éva Krisztina, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság regionális munkatársa elárulta: a megyében 20 eljárást indítottak az új törvénnyel kapcsolatosan, de még egyik sem emelkedett jogerőre. Szóval ez még csak a kezdet.

A gazdasági reklámok esetében is csak a folyamat elején tartunk, hiszen még ma is beleeshetünk néhány, a marketingszakmában jól ismert csapdába: amikor azt mondják, hogy ez a termék jobb, mint a másik cég áruja, akkor legyünk résen! De a kórháznál kitett temetkezési hirdetés is több, mint morbid, ma már: tilos!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!