Sportvilág

2015.02.09. 11:23

A megpróbáltatás csak megerősít: Fa Nándorék a jéghegyes zóna közelében

Ausztrália felé, a hetedik helyen hajózik Fa Nándor és Conrad Colman a Spirit of Hungary fedélzetén. A Barcelona World Race Föld-kerülő verseny mezőnye tovább küzd a hullámokkal.

Tihanyi Tamás

"Még csak egy napja csinálunk úgy, mintha rendes vitorlázók lennénk és máris jobban érzem magam. Most épp jár a motor, szárítunk ami csak ráfér", jegyezte le Nándor tegnap hajnalban a Spirit of Hungary hajónaplójába a dél-indiai óceánon hat napig tartó, szembeszeles küzdelem után.

Fa Nándor és Conrad Colman indulás óta rugalmasan kezelik a váltást, nem ragaszkodnak a szigorú időrendhez. Eredeti elhatározásuk négy órás ügyeleti rendszerről szólt, de ezt nem mindig tartják be. Ha kell, ugrasztják egymást és ha lehet, hagyják a másikat hosszabban pihenni. Ez a módszer mindkettőjüknek megfelel, ráálltak és működik.

"Reggel ébresztés nélkül keltem és kellemes kép fogadott. A szél csakugyan befordult és mi jó irányba vitorlázunk egycsapáson. Amióta átvettem az ügyeletet még tovább fordult északnak és visszaerősödött 20 csomó környékére. A látótávolság 100 méter, egész nap megy a radar annak ellenére, hogy sem hajó, sem jéghegy nem lehet előttünk. Valahogy jobb ez így, ha már vakrepülünk".

Egy sziget sziluettjétől eltekintve nem láttak szárazföldet Gibraltár óta. Ha minden rendben alakul, márpedig minden törekvésük erre irányul, akkor a Horn-fok lesz a következő szikla, amit közelről szeretnének megszemlélni.

"Mintegy 80 tengeri mérföldre vagyunk egy nagyobb csoport jéghegytől, itt a vízhőmérséklet 10 Celsius fok, ott állítólag 9. Mikor utoljára erre jártam, a jéghegyes zóna jóval délebbre volt és ott 4 Celsius volt a víz. Melegszünk, nem kérdés." Nándor ezzel arra utalt, hogy a globális felmelegedés hatására egyre több jéghegy szakad le az Antarktiszról és sodródik északnak.

"Minden rendben van, haladunk és jól érezzük magunkat. Mi egyre erősebbek leszünk minden megpróbáltatástól. A következő öt napban dolgos, de hasznos szeleink lesznek, reményeink szerint jól haladunk majd.”

Nándornak gyakran eszébe jut vitorlázótársa, Gerry Roufs, akinek csak sodródó hajóját találták meg a mentőalakulatok annak idején. A teste soha nem került elő, nem tudni, ütközött-e valamivel, nem tudni, mi történt vele. Nándor a szembeszélben töltött napokra utalva írta tegnap a hajónaplóba, hogy "megértem, hogy emberek hasonló körülmények között megrokkannak. Volt rá példa a Vendée Globe történetében is. Gerry Roufs nem a szembeszélbe rokkant bele, hanem a viharos óceán végtelen sivatagába, a távolság reménytelenségébe. Sohasem tudjuk már meg mit élt át akkor. Egyike volt azon barátaimnak, akik végleg itt maradtak".