Pusztaszabolcs

2015.01.13. 20:10

Nem csak a sín vágja ketté a várost

Pusztaszabolcs - A települést kettészelő vasútvonal terveiről tartott közmeghallgatást kedden a megyei közlekedési felügyelőség. Az indulatok kis híján elszabadultak.

Klecska Ernő

A Százhalombatta - Ercsi vonalszakaszon új vasútvonal épül, s a jelenlegi pálya is megmarad. A szakaszt 160 kilométeres óránkénti sebességre tervezik, a folyamat most jutott el az építési engedélyezés szakaszába. A közmeghallgatáson főleg a lapunkban megjelent írások hatására a vártnál többen jelentek meg. A tét nem kicsi, hiszen az új utak nyomvonala sok érdeket sértenek, sokan most szembesültek a tervekkel.

A tervezett beruházás során a most aktuális tervek szerint az állomáson új és magas peronok épülnek új peronaluljáróval, átépülnek a felvételi épületek, a közelben P+R parkolók és kerékpártárolók létesülnek.

Horváth May Richárd (j), a Fejér Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége munkatársa és a tervezők segítettek eligazodni a pusztaszabolcsiaknak a tervek között    Fotó: Molnár Artúr

A tegnapi tájékoztatón a megjelenteknek ezekkel nem is volt gondja. A város egyik, adonyi irányában lévő végén tervezett kvázi elkerülő út, s a másik, Besnyő felőli részében elképzelt gyalogos és kerékpáros aluljáró azonban komoly vitát gerjesztett. Sokan nem értették, hogy miért kell a régi a beruházás során külön-külön sorompókkal védett gyalogos és kerékpáros átjáróval kiegészülő vasúti átjárót megtartva elvinni a forgalmat. Többen úgy vélték, hogy a korábbi tervekben az átjáró helyére tervezett alul- vagy felüljáró hasonlóan a velenceihez lett volna a jó megoldás.

- Ha e tervek valósulnak meg, kilométereket kell kerülniük azoknak akik át akarnak jutni a sínek túloldalára mondták többen, akik a korábbi egyeztetéseket is hiányolták.

Csányi Kálmán polgármester tanácstalan érdeklődőket győzköd  Fotó: Molnár Artúr

Bár e kifogásokat a dühös emberek főleg a korábbi és jelenlegi önkormányzati képviselőknek címezték, végül azokkal a gazdákkal is szóváltásba keveredtek, akik azért jöttek el e közmeghallgatásra, hogy megtudják: a beruházás miatt melyik területüket sajátítja ki majd az állam, és milyen árra vagy cserére számíthatnak majd. A földtulajdonosok között akadt, aki még azt is megkérdezte, hogy a másikak miért jöttek el ide.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és az Utiber Közúti Beruházó Kft. szakértői és tervezői miután megpróbáltak választ adni minden kérdésre, és megnyugtatni a kedélyeket kiemelték: a különféle tervváltozatok közül az önkormányzattal folytatott egyeztetések eredményeként készültek el a most engedélyezésre várók.

A városka évszázados gondja, hogy a vasút kettévágja. Nappal személy- éjjel tehervonatok száguldanak majd itt Fotó: Molnár Artúr

Csányi Kálmán polgármester elmondta: évek óta folynak az egyeztetések, s több közmeghallgatás volt e témában. Az első felvetés az volt, hogy aluljáróval vagy felüljáróval váltsuk ki a jelenlegi sorompót. Előnye, hogy az átmenő forgalomból részesedő kereskedők vásárló közönsége megmarad, a mezőgazdasági földterületekhez nem kell nyúlni. Hátránya, hogy a le- és felvezető utak a település központi utcáit zsákutcává tették volna, s a szintbeli különbség miatt az új útra nem lehet rákanyarodni. Így került ismét előtérbe egy korábbi elképzelés, amely szerint a városon belüli forgalmat a jelenlegi sorompó biztosítja, a települések közötti forgalmat pedig egy elkerülő úton vezeti el. Ennek az az előnye, hogy minimálisan kell megváltoztatni a városon belül kialakult különböző funkciókat, nem lesznek zsákutcák, nyugodtabbak lesznek a fő út mellett élők mindennapjai. Hátránya, hogy az átmenő forgalomból élő kereskedők vásárló közönsége elmarad, s mezőgazdasági földterületeket érint hangzott el.

Stanczer Károly, aki vállalkozását is félti, szerint, ideje lenne az évszázados állapoton változtatni

A kedélyek végül nem csillapodtak le teljesen. Az ellenvéleményt megfogalmazók és érdeksérelmet szenvedők közül többen is feldúlva hagyták el a polgármesteri hivatalt.

Sarvajc István szerint a vasút itt van, együtt kell vele élni Fotó: Molnár Artúr

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!