Hirdetés

2018.11.12. 13:49

Itt a Fekete Péntek, készüljünk a dömpingre, de legyünk óvatosak

Kiváló lehetőség vagy átverés a Fekete Péntek? Az idei évben minden eddiginél magasabb, mintegy 60 milliárdos árukészlettel készülnek a webáruházak a nagy leárazásra. A legtöbb webáruház a termékei zömét 25-35 százalékos leárazással kínálja majd, de egyes termékcsoportok esetében akár 70-80 százalékos kedvezmények is elképzelhetők.

A webáruházak és az e-kereskedelmi szakemberek gyakran hangoztatják az akciók valódiságát. A korábbi években a kereskedők gyakran ügyeskedtek az árak mozgatásával; a fekete előtti időszakban egyszerűen felárazták a promócióban szereplő termékeket, majd árcsökkentést hajtottak végre, aminek eredményeképpen szép nagy százalékokat írhattak a termékek neve mellé. Ma már ez a gyakorlat büntetendő, így a kereskedők ezerszer meggondolják, megkockáztatnak-e egy súlyos büntetést. Sőt, az „akár” varázsszó sem használható a vásárlók megtévesztésére.

Az „akár 90 százalék kedvezmény” nem állja meg a helyét, ha az akcióban résztvevő termékek elhanyagolható hányada rendelkezik ekkora leárazással, így egy-egy mobiltok ronggyá árazása nem jogosítja fel a kereskedőket a megtévesztő üzenet használatára.

Ráadásul az akciók valódiságát a piac sajátosságai is garantálják. A kereskedők általában nem érdekeltek abban, hogy olcsón adják el a termékeiket, azonban a fekete péntek során tehermentesíthetik a raktáraikat és olyan termékekkel tölthetik fel, amelyek sikeresek lesznek a karácsonyi szezonban. A porosodó technikai árucikkek, ruházati termékek és FMCG termékek a raktározás során jelentős értékvesztést szenvednek el, így a kereskedők érdekeltek az raktárkészletek minél gyorsabb cseréjében.

A Black Friday ideális lehetőség arra, hogy a raktárakat kisöpörjék, felfrissítsék az árukészleteket és felkészülve várják a decembert. Ráadásul egy jól sikerült fekete péntek jelentős számú visszatérő vásárlót eredményez, ami megalapozhatja a decemberi forgalmat.

Nem véletlen, hogy a hazai e-kereskedők komoly erőforrásokat csoportosítanak erre az akcióra. A legnagyobbak mellett egyre több kis webáruház is részt követel magának a tortából. Az előrejelzések alapján az idei év lehet az első, amikor a résztvevő webáruházak aránya eléri a kétharmados többséget. Ennek ellenére a fekete péntekre is jellemző a teljes hazai e-kereskedelmet meghatározó koncentráltság, vagyis ezen a napon is a piacvezető szereplők tudnak dominálni. Ez nem véletlen, hiszen ők tudják biztosítani a

legnagyobb áruválasztékot, ők rendelkeznek a legkomolyabb raktárkapacitással és ők azok, akik mindezt megfelelő módon képesek kommunikálni a marketing gépezeteik beizzításával.

A szereplők egyre inkább kialakítják a saját megoldásaikat. A piacvezető Extreme Digital az előző években a nemzetközi Black Friday előtt egy héttel rendezte meg a saját fekete péntek akcióját, a Mall.hu-nál egész hónapban tart a péntek, a Jysk pedig háromnapossá

alakította a sajátját. Miközben a vezető online kereskedők egymással versengve próbálnak minél jobban felkészülni a nagy napra, addig a kisebb szereplők számára egyre inkább kényszerré válik az egész BF őrület. Esetükben az elsődleges cél a piacvesztés csökkentése, a legtöbben nem álmodhatnak forgalomélénkítésről. 2017-ben a boltok mintegy 28 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a fekete péntek a vártnál jobb eredményt hozott számukra.

A vezető webáruházak gyakran felhívják a figyelmet a Black Friday köré csoportosuló tisztességtelen szereplőkre. Amennyiben ismeretlen webáruházból szeretnénk vásárolni, mindenképpen ellenőrizzük a cégadatokat, illetve a feltüntetett elérhetőségeket. Nagyon

fontos, hogy csak számlával együtt vegyünk át terméket, hiszen a számla megléte alapfeltétele a vásárlástól való elállásnak, a minőségi reklamációnak és a jótállás érvényesítésének is. Ráadásul a számlát nem biztosító webáruház esetében okkal gyanakodhatunk csalásra a tisztességtelen piaci magatartáson kívül is. A Black Friday kiváló alkalom, hogy olcsón hozzájussunk a hőn áhított termékekhez, de ne hagyjuk becsapni magunkat a szép kövér százalékjelek láttán!

Legyünk körültekintők és vásároljunk megfontoltan!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában