szponzorált tartalom

2021.09.24. 12:03

Hatékony technikák és időmérés, hogy ne ússz el a home officeban

<b>A home office kétségkívül a 2020-as esztendő nagy “találmánya” volt, ami azóta is hódít. A távmunkának rengeteg előnye van, nem véletlenül tartották meg jó pár cégben azután is, hogy elmúlt a közvetlen járványveszély. A munkavállalók részéről kényelmes, a munkáltató pedig pénzt tud megtakarítani vele. Nem kell irodát bérelni, nincs iroda rezsi, nincs utaz(tat)ási költség, és ha nagyon hiányzunk egymásnak, akkor szervezünk egy co-working napot.</b>

Young beautiful woman with red hair, wearing glasses, working in the office, uses a laptop and mobile phone.

Fotó: Vladimir Sukhov

Persze vannak hátrányai is az otthoni munkaállomásnak. A munkáltató részéről felmerülhet az, hogy, amikor nem lát minket, vajon tényleg csak a munkával töltjük a munkaidőt? Míg a munkavállalló könnyebben elcsúszhat a napi rutinnal, esetleg elszigetelődhet, hajlamos lehet szétszabdalni a napját, megszűnik az oly fontos határ a magánélet és a munka között.

Lehet a home office-t jól csinálni

A home office tehát már nemcsak a vállalkozók és KATÁsok kiváltsága, belekóstolhatott bárki a pandémia alatt, és vannak, akik azóta is ebben tevékenykednek, mert bevált. Ha a fentebb leírt hibákat sikerül kiküszöbölni és elkerülni, akkor a távmunka tényleg nagyon hatékony lehet.

Érdemes például kinevezni, elkülöníteni egy munkavégzési helyet a lakáson belül, vagy átmenni a szomszédos, wifis kávézóba, hogy ne tudja a munka meghódítani a személyes teret, mert az nem egészséges.

Ha nem csúszunk szét a nap folyamán, tartjuk magunkat home office-ban is egyfajta rutinhoz, és nem engedünk egy percet sem át a magánélet rovására, akkor meg fogjuk tapasztalni, hogy több időnk maradhat élni! Ehhez segíthet hozzá a most következő két technika is.

80/20 – ez nem a vérnyomásod

Ezt a számot érdemes megjegyezni, akár munkáról, akár célokról, tanulásról, családról, vagy bármiről is legyen szó, amelyben fejlődni szeretnénk. Ez ugyanis a Pareto-elv. A Pareto-elv, más néven a 80–20 szabály kimondja, hogy számos jelenség esetén a következmények 80%-a az okok mindössze 20%-ára vezethető vissza.

A megálmodója, Wilfred Pareto olasz közgazdász szerint az eredményeink 80%-a a cselekedeteink és aktivitásunk 20%-ból ered. Követője, Juran szerint a (bekövetkező) problémák 80%-át a hibák (az elkövetett hibák) 20%-a okozza. Ha jól alkalmazzuk az elvet, sokkal hatékonyabbak és termelékenyebbek lehetünk az életünk bármely területén. Üzleti vonalon maradva például a tevékenységeinknek 20%-a hozza a jövedelmünk 80%-át. A hirdetések 20%-a hozza az üzletek 80%-át – valahogy így kell elképzelni.

A Pareto-elv alkalmazása segíthet, hogy hatékonyan és sikeresen tudj fókuszálni a legfontosabb dolgaidra, illetve, hogy a meglévő erőforrásaidat sikeresen tudd felhasználni és beépíteni az élet minden területén. Vagyis a módszer lényege, hogy mi lenne, ha a haszontalan 80%-ot kiraknánk és csak arra a 20 %-ra fókuszálnánk, ami biztosítja a szükségleteink és boldogságunk, boldogulásunk 80 %-át?!

Hétköznapi példákkal élve:

  • A ruhásszekrényünk tartalmának 20%-a az, amit valójában használunk.
  • A barátaink 20 %-a az, akire mindig mindenben számíthatunk.
  • Sport? Talán meglepő, de ha belegondolunk, a fejlődésünk 80%-át valójában az edzés egy 20%-nyi része hozza meg.
  • Az emailes ládánkban lévő leveleknek mindössze 20%-a az, ami tényleg hasznos.
  • Ha vannak ügyfeleink, vendégkörünk, láthatjuk, hogy nekik csupán a 20%-uk az, aki a problémák és bosszankodások 80%-áért felelősek.
  • De a legtöbb bevételünk is az ügyfeleink mindössze 20%-ától folyik be.
  • A munkaidőnk ugyan 8 óra...de ha igazán őszinték vagyunk, totálisan hatékonyak ennek kb. 20%-ában vagyunk.
  • A Pareto-elv nagyszerűen alkalmazható a munkánkra és a home office-ra is. És ha ebben begyakoroljuk, akkor az életünk más területein is alkalmazni tudjuk majd. A munka világában a helyes döntések meghozatala lényeges, sok múlik rajta. Melyik az a 20% a munkádban, aminek a sikered 80%-a köszönhető? Erre kell fókuszálni! A szabályt követve a döntéshozatal segítése, a priorizálás lehet egy cél. Munkád során igyekezz arra koncentrálni, ami a legtöbb eredményt vagy bevételt hozza a számodra, hiszen az abba fektetett energiád fog a leginkább megtérülni!

    A Pomodoro technikával mérd az időt!

    Ha például működteted a Pareto-elvet. Jól jöhet egy technika, amivel hatékonyabbá teheted az idődet. A Pomodoro-technika egy olyan időmenedzsment-módszer, mely alkalmazható szinte bármire: munkára, tanulásra, de akár a házimunkára is. Nemcsak az idő produktív kihasználásában segít, hanem olyan energiatakarékosságra is ösztönöz, amelynek köszönhetően egy igazi flow élménybe kerülhetünk és ezt meglovagolva nagy mennyiségű feladatot végezhetünk el. Nevét a kis konyhai időmérő paradicsom kütyüről kapta.

    A Pomodoro-technika alapja végtelen egyszerű: egy pomodoro 25 perc koncentrációnak felel meg, amelyet 5 perc szünet követ, majd négy pomodoro szekció után egy nagyobb, 20-30 perces pihenőidőt kell beiktatni. Lényeges, hogy abban a 25 percben tényleg és szigorúan csak azzal foglalkozzunk, amivel kell! Semmi social média, semmi like-olgatás, semmi “csak elindítom a mosást” vagy “bekapok pár falatot”!

    Több tanulmány bizonyította, hogy egy felnőtt ember aktívan max. 20-25 percig tud egy dologra koncentrálni, éppen ezért a technika szabályai pont jókor biztosítják a monotonitást megtörő kötelező pihenőt.

    A technikához érdemes egy mérő segédeszközt használni, ami lehet akár a tényleges paradicsom konyhai óra, de manapság akár digitálisan is megtehetjük, sőt létezik pomodoro-app is!

    Ha lejárt az időkeret, és megszólal a jelzés, akkor mindenképp állunkj meg és tartsuk be az 5 perces szünetet! A Pomodoro-technikát részletesebben is érdemes megismerni, a linkre kattintva. Jó munkát!

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában