2012.03.27. 04:28
Ötvenegy vonattal járna kevesebb Fejérben
Székesfehérvár - A vasúti közlekedés változásait eddig minden kormány és annak minden ellenzéke politikai szempontok és érdekek szerint dicsérte, vagy bírálta. Ez a hozzáállás máig jellemző maradt.
Célszerűbb lesz az eddiginél az átalakított közösségi menetrend, és nem kell vasútvonalat bezárni: ezt nyilatkozta minap Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, aki úgy vélte, évente 12 milliárd forintot takaríthatnak meg az új menetrenddel. Annyit azért elismert, lesznek olyan területek, ahol a korábbinál szűkebbé válik az ellátás. Az államtitkár úgy fogalmazott, hogy nyilvánvalóan mindenkinek tökéletes menetrendet nem lehet összeállítani, de ő azt hiszi, az adóforintokkal jobban gazdálkodó, a valós igényeket jobban szolgáló járatrendszert alakítanak ki. A tervezett kapacitáscsökkenés általában 8 százalék körül alakul futásteljesítményre vetítve. A jövő hónap közepétől érvényes új menetrend adatai pedig április elején már nyilvánosak lesznek - tette hozzá.
Egészen más hangvételű kommentárokat lehet olvasni erről az ellenzéki lapokban, amelyek a tervezetet már kész tényként kezelik. A vasúti menetrend példátlan megritkításáról, fogyókúráról szólnak ezek az írások. Emlékeztetnek arra az időre, amikor a Bajnai-kormány huszonnégy vasúti mellékvonal személyforgalmát szüntette meg 2009 novemberében, s erre az akkori ellenzék igen élesen fogalmazva reagált. A 2007-ben és 2009-ben bezárt harmincegy mellékvonalból az Orbán-kormány 2010-ben tizenegyet nyitott újra, de április 15-én az e vonalakon járó vonatok közel kétharmadának a közlekedését a tervezet szerint meg akarják szüntetni. Ez érintheti a Fehérvárról Sárbogárdra és Komáromba járó vonatot is.
Mivel Székesfehérvár határában már 1862-ben kiépültek a Déli Vasúti Társaság vonalai, s azóta is fontos vasúti csomópont a város, minden negatív irányú változás fájdalmasan érinti a megyét. Ami eddig kiszivárgott, abból az derül ki: tizennégy vonatjárat szűnne meg a Székesfehérvárról Komárom, tizennyolc pedig a Szombathely felé közlekedő szerelvények közül. Két vonattal járna kevesebb Budapest és Székesfehérvár, hét a megyeszékhely és Sárbogárd között, tíz a Sárbogárd és Bátaszék közötti vonatokból. Ez tehát összesen Fejér megyében ötvenegy vonatot jelent.
A ritkítási terv szerencsére egyelőre nem minden pontjában végleges. Mint azt Völner mondta, még egyeztetnek róla a vasutas-szakszervezetekkel. Lapunk megpróbált többet megtudni a megyét érintő változásokról, de hiába. Kérdésünkre tegnap az alábbi tájékoztatást kaptuk: "Április 15-én lép életbe a MÁV-Start Zrt. 2011 és 2012-es menetrendjének egyes számú menetrendi pótléka, amely minden évben lehetőséget ad a vasútvállalatnak a decemberi menetrendváltás óta eltelt időszak változásainak menetrendbe történő átvezetésére. A közszolgáltatási szerződésben rögzítettek alapján a MÁV-Start Zrt.-nek a tárgyévi menetrend évközi módosításait az utazóközönség tájékoztatása érdekében az életbe lépést megelőzően legalább tizennégy nappal kell meghirdetnie. A közforgalmú menetrend megrendelője a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amelynek a hatásköre minden menetrendi bővítés, illetve szűkítés. A MÁV-Start Zrt. adatszolgáltatóként folyamatosan minden információt megad a minisztériumnak döntéseinek előkészítése során. A menetrendet érintő végleges döntést követően - március végén, április elején - a változásokról részletes tájékoztatást ad a vasúttársaság."