Ötvenegy vonattal járna kevesebb Fejérben

Székesfehérvár - A vasúti közlekedés változásait eddig minden kormány és annak minden ellenzéke politikai szempontok és érdekek szerint dicsérte, vagy bírálta. Ez a hozzáállás máig jellemző maradt.

Tihanyi Tamás

Célszerűbb lesz az eddiginél az átalakított közösségi menetrend, és nem kell vasútvonalat bezárni: ezt nyilatkozta minap Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, aki úgy vélte,  évente 12 milliárd forintot takaríthatnak meg az  új menetrenddel. Annyit azért elismert,  lesznek olyan területek, ahol a korábbinál szűkebbé válik  az ellátás. Az államtitkár úgy fogalmazott, hogy nyilvánvalóan   mindenkinek tökéletes menetrendet nem lehet összeállítani, de ő  azt hiszi, az adóforintokkal jobban gazdálkodó, a valós igényeket jobban szolgáló járatrendszert alakítanak ki. A tervezett kapacitáscsökkenés általában 8 százalék körül alakul futásteljesítményre vetítve.  A jövő hónap közepétől érvényes új menetrend adatai pedig április elején már nyilvánosak lesznek  - tette hozzá.



 Egészen más hangvételű kommentárokat lehet olvasni erről az ellenzéki lapokban, amelyek a tervezetet már kész tényként kezelik.  A vasúti menetrend példátlan megritkításáról,  fogyókúráról szólnak ezek az írások.  Emlékeztetnek arra az időre, amikor a  Bajnai-kormány huszonnégy  vasúti mellékvonal személyforgalmát szüntette meg 2009 novemberében, s erre az akkori ellenzék igen élesen fogalmazva reagált.  A 2007-ben és 2009-ben bezárt harmincegy  mellékvonalból az Orbán-kormány  2010-ben tizenegyet nyitott újra, de  április 15-én  az e vonalakon járó vonatok közel kétharmadának  a közlekedését  a tervezet szerint meg akarják szüntetni. Ez érintheti a Fehérvárról  Sárbogárdra és Komáromba járó vonatot is. 

Mivel Székesfehérvár határában már 1862-ben kiépültek  a Déli Vasúti Társaság vonalai, s azóta is fontos vasúti csomópont a város, minden negatív irányú  változás fájdalmasan érinti a  megyét. Ami eddig kiszivárgott, abból az derül ki: tizennégy vonatjárat szűnne meg a Székesfehérvárról  Komárom, tizennyolc  pedig a Szombathely felé közlekedő szerelvények  közül. Két vonattal járna kevesebb Budapest és Székesfehérvár, hét a megyeszékhely és Sárbogárd között, tíz a Sárbogárd és Bátaszék közötti vonatokból. Ez tehát összesen Fejér megyében ötvenegy vonatot jelent. 

 A ritkítási terv szerencsére  egyelőre nem minden pontjában végleges. Mint azt Völner mondta, még egyeztetnek róla a vasutas-szakszervezetekkel. Lapunk megpróbált többet megtudni a megyét érintő változásokról, de hiába. Kérdésünkre tegnap az alábbi tájékoztatást kaptuk:  "Április 15-én lép életbe a MÁV-Start  Zrt. 2011 és 2012-es menetrendjének  egyes számú menetrendi pótléka, amely minden évben lehetőséget ad a vasútvállalatnak a decemberi menetrendváltás óta eltelt időszak változásainak menetrendbe történő átvezetésére.  A közszolgáltatási szerződésben rögzítettek alapján a MÁV-Start Zrt.-nek a tárgyévi menetrend évközi módosításait az utazóközönség tájékoztatása érdekében  az életbe lépést megelőzően legalább tizennégy  nappal kell meghirdetnie. A közforgalmú menetrend megrendelője a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amelynek a hatásköre minden menetrendi bővítés,  illetve szűkítés. A MÁV-Start  Zrt. adatszolgáltatóként folyamatosan minden információt megad a minisztériumnak  döntéseinek előkészítése során. A menetrendet érintő végleges döntést követően - március végén, április elején  - a változásokról részletes tájékoztatást ad a vasúttársaság."

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!