Hatalmas bravúr volt, hogy egyáltalán partot ért

2020.12.18. 14:00

Harminc éve ütközött Fa Nándor

Fa Nándor 1990 őszén rajtolt el az amerikai Newportból az Alba Regia névre keresztelt 60 lábas vitorlással, a négy kikötéssel tervezett földkerülő versenyen, a BOC Challenge regattán.

Tihanyi Tamás

Fa Nándor és Szipola Antal Port Elizabeth kikötőjében Fotók: Szipola Antal gyűjteményéből

– Rövid algátlanítás, karbantartás és pihenő után búcsúztunk el Nánditól Fokvárosban, és ő elindult a második etapra Sydney felé – emlékezett a harminc évvel ezelőtt történtekre Szipola Antal. – Alig értem haza a repülővel, amikor Nándi rádión arról értesítette az otthoni csapatot, hogy ütközött valamivel.

Egyes szakaszokon a mezőny négy leggyorsabbja közé tartozott

Ez minden hajós rémálma: egy bálna, esetleg egy félig elmerült úszó konténer kerülhetett az útjába. A hajó irányíthatatlanul sodródott, tehát arra gondoltak, vélhetően letört az egyik kormány és a támasztó rögzítés. Fa Nándor úgy vélte, képes lesz csak egy kormánnyal és a vitorlákkal úgy manőverezni, hogy visszatérhessen a szárazföldre, ahol megjavítanák a hajót és ő folytathatná a versenyt. Lázas munka kezdődött a KÖFÉM-ben, ahol Szipola Antal a gyártás során készített rajzokat tanulmányozta.

Fa Nándor és Szipola Antal Port Elizabeth kikötőjében Fotók: Szipola Antal gyűjteményéből

– Rádión megbeszéltük, hogyan alakítsam át a rendszert. Nem tudtuk, hol sikerül kikötni és mennyi idő áll majd rendelkezésemre, de abban biztos voltam, ha Nándor képes erre a manőverre, én sem hagyhatom cserben és a kikötőben várnia kell a két új kormánynak. Mindenki segített! Az egyik volt évfolyamtársam igazgatta akkoriban az egyik nemzetközi csomagküldő szolgálatot, ők vállalták, hogy ingyen bárhová elviszik azt a hatalmas fa ládát, amelybe az új kormányokat, csapágyakat készültünk csomagolni. Elkezdődött a munka. Az esztergályosok és a hegesztők éjszakai műszakot vállaltak, hogy a soron kívül beszerzett saválló acélcsövekkel és lemezekkel gyorsan elkészüljön a váz, amire a habanyag, a kevlárral, üvegszövettel kombinált szendvicsszerkezet került. A kormánylapokon jóformán meg sem száradt a festék, máris rohantak a repülőtérre, hiszen közben kiderült, hogy Port Elizabeth kikötője lesz a találkozási pont.

– Mire a hajó és kapitánya partot ért, a ládák már ott voltak. Nekem csak másnapra sikerült megérkeznem, miután fél Afrikát végigvonatoztam Johannesburgtól Port Elizabeth-ig. Miután megöleltük egymást, nem hagyhatta ki Nándor, hogy megkérdezze: mi tartott ilyen sokáig?

Az Alba Regiának azon a versenyen nem ez volt az egyetlen technikai problémája, de végül egyedüli közép-európai hajóként sikerült teljesítenie a távot. Egyes szakaszokon a mezőny négy leggyorsabb vitorlása közé tartozott, de a kormánytörés okozta időveszteség miatt összesítésben végül a 11. helyen kötötték ki a magyar hajót Newportban. Szakmai körökben óriási elismerést váltott ki az ütközést követő bravúros, nagyjából kétezer kilométeres kormány nélküli visszavitorlázás a dél-afrikai Port Elizabeth kikötőjébe, ahonnan Fa Nándor a javítási munkák után – harminc éve ezekben a napokban – újra folytatta a versenyt.

Hitetlenkedtek, mekkora lehetett az ütközés ereje

Fa Nándor, a nagy harcos 1991 nyarán Newportban, a verseny hatalmas nemzetközi figyelemmel kísért záróceremóniáján a versenybizottság szakmai elismerését, az ő teljesítménye nyomán alapított Spirit of the BOC Challenge különdíjat kapta. Túlélte a dolgot, mint ahogyan azt is, amikor egy másik versenyen tankhajóval ütközött. Mindig tudta, tudtuk, hogy az ilyesmi bizony nagyon erősen benne van a pakliban. Szipola Antal pedig egy vendég és vitorlázást szerető skót család műfenyő karácsonyfája mellett, rekkenő afrikai hőségben töltötte azt a harminc évvel ezelőtti karácsonyt. De büszkén.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!