légiparádé

2020.08.16. 07:00

Veres Zoltán műrepülő számára Börgönd a tiszteletbeli repülőtér

Szeptember 13-án minden remény szerint idén is megrendezi az Albatrosz Repülő Egyesület a hagyományos légi parádét. A legnagyobb nevek egyike Veres Zoltán műrepülőé lesz.

Tihanyi Tamás

Veres Zoltán szinte testrészének érzi az amerikai repülőgépet

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Milyen bemutatóval készül?

– Minden repülőnapra igyekszem valamilyen különlegességet hozni, de Börgönd egyébként is különösen a szívem csücske. Azt szoktam mondani, hogy miként van egy településnek tiszteletbeli polgára, úgy nekem Börgönd a tiszteletbeli repülőterem. Kiváló és régi barátságot ápolok a vezetőséggel és az egyesület tagjaival, és valóban mindig nagyon szívesen jövök ide. Bevallom, idén egy kicsit izgulok azért, hogy meg lehet-e egyáltalán rendezni az eseményt, mert máris életbe léptek bizonyos korlátozások a járványveszély miatt, de remélem, nem lesz gond a közönség biztonságos, megfelelő elhelyezésével. Az eddigi légi parádék mind nagyon színvonalasak és jól szervezettek voltak, s azt hiszem, ebben az esztendőben is szép repülőnapot láthatunk. Amikor eljövök, nemcsak résztvevőként érkezem, hanem nézőként is egyúttal, mert mielőtt vagy miután lerepülöm a saját műsoromat, megnézem a többieket, mert az mindig élvezet.

A fiam egyszer bent lehetett ön mellett egy utasszállító repülőgép fülkéjében, útban Helsinki felé. Még mindig a polgári repülés a főállású munkahelye?

– Szoros a kapcsolatom a légi közlekedéssel, hiszen nagyon sokáig, nagyjából húsz évig a Malévnál repültem, aztán az egyik fapados légitársaságnál folytattam, most pedig elég fontos üzleti repülőgépeken vagyok pilóta. Így osztom meg az energiáimat, ezért mostanában is elég gyakran megfordulok a Liszt Ferenc repülőtéren.

Beszélne a műrepülőgépéről?

– Ez egy elég furcsa kis légi jármű, nagyon kis szériaszámban készült, azt hiszem, összesen talán csak huszonhat van belőle. MXS a típusa, amerikai gyártmány. A hazai közönség főleg a Red Bull Air Race kapcsán ismerheti, mert ez az egyik olyan típus, amelyik ott nagy sikerrel szerepelt. Rendkívüli módon a szívemhez nőtt, mert ez az a repülőgép, amelyik teljesítményét, tulajdonságait tekintve nekem nagyon megfelel. Hála istennek sikerült új korában megszereznem, ezért amolyan személyre szabott repülőgép.

Veres Zoltán szinte testrészének érzi az amerikai repülőgépet
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Mekkora a teljesítménye?

– A motor 350 lóerős, és 540 kilogramm súly tartozik hozzá.

Milyen erők hatnak önre odafent ebben a pilótafülkében?

– A műrepülőgép sokszor körpályán mozog, és ebből adódóan centrifugális erők lépnek fel. Ez vagy beleszorítja a pilótát az ülésbe, vagy pedig rosszabbik esetben ki akarja tépni onnan. Amikor negatív bukfencet csinálunk, akkor éppen fordítva hat az erő, s ki akarunk szakadni az ülésből. A pozitív tartomány tehát, amikor beleszorulunk az ülésbe, kilenc g. A gravitációs erő többszörösével fejezzük ki azt a terhelést, ami a negatív tartományban olyan hat-hétszeres szokott lenni. Azaz ha volna egy szobamérleg az ülésben, akkor az én 80 kilós testsúlyom helyett 720 kilót mutatna, ekkora erők

hatnak.

Edzeni kell arra, hogy bírja az ilyenkor fellépő terhelés
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Hogyan bírja?

– Sok edzéssel el lehet sajátítani azt a technikát, ami a vért az ember fejében tartja, hiszen az egyetlen kellemetlen dolog az ember testében a folyadék. Amely engedelmeskedve a fizikának „lötyög”, azaz ha nagy a terhelés, az összes vér a lábakba szalad, nem marad az agyban. Akkor jelentkezhet a szürkevakság és az ájulás, ezt pedig el kell kerülni.

NACIONÁLÉ

Veres Zoltán 1964-ben született. 1982-ben kezdte repülő-pályafutását, 1986-ban szerzett diplomát repülőmérnökként a Nyíregyházi Főiskolán. A repülésben szerzett tapasztalata igen sokrétű. Több mint 120-féle repülőgéptípust repült a vitorlázó repülőgépektől a Boeing utasszállítóig. Magyar műrepülő-Európa-bajnok, többszörös Guinness-rekorder. Oktató- és berepülőpilóta. Dolgozott pilótaoktatóként, mezőgazdasági pilótaként, légi­taxizott Észak-Amerikában, ahol megszerezte a hidroplánra szóló jogosítványt, valamint az amerikai FAA szerinti legmagasabb szintű utasszállítórepülőgép-vezetői jogosítványt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!