Nyitott az út a fellegekbe

2018.06.02. 15:00

Vári Gyula a repülés élményéről, a sikerekről és arról a bizonyos szikráról

Vári Gyula repülőtiszt többek között MiG-29-es, majd Jak-52-es repülőgéppel ért el nemzetközi sikereket, szerzett hírnevet Magyarországnak. Most pályafutása legemlékezetesebb pillanatairól faggattuk.

Kelemen Attila

Vári Gyula utasaként szinte mindent megtapasztalhatunk, amit egy pilóta átél repülés közben

Fotó: Vári-archívum

Emlékszik, mi volt az első szikra, az első impulzus, ami által eldőlt, hogy pilóta lesz önből? Hány éves volt akkor?

- Gyerekként, kamaszként nem nagyon sokat tudtam a repülésről. Szokás volt a nyári szünetekben dolgozni legalább egy hónapot, így a szünidő hátralevő részére volt zsebpénz bőven. Így kerültem 14 évesen Nyársapátra, a téeszben dolgoztam. Néha munka közben felettünk repült egy MiG-21-es repülőgép; igaz, ekkor még nem tudtam, hogy ez a kecskeméti repülőtér egyik gyakorló légtere. Egy nálam pár évvel idősebb sráccal dolgoztunk együtt, aki Kiskunfélegyházán repült a Magyar Honvédelmi Szövetségnél (MHSZ), és folyamatosan a repülésről beszélt. Elhívott a repülőtérre, nézzem meg, milyen a levegőben. Ott egy oktatóval repültem két iskolakört (2 felszállás, 2x6 perc), megfoghattam a botkormányt, kipróbálhattam egy picit – és akkor eldöntöttem, hogy pilóta leszek.

Egy hétköznapi sofőr minden egyes autójára emlékszik. Hogy áll ezzel a kérdéssel egy pilóta? Minden repülőgépét fel tudja idézni, amit valaha vezetett – akár a katonai, akár a műrepülő-pályafutása során? Mekkora „flottáról” beszélünk?

- Természetesen emlékszem az összes repülőgépre és repülőeszközre, amivel repültem. Minden gép más, minden gépnek megvan a maga lelke, viselkedése. Vannak hisztis gépek, vannak nyugodt nagyapós – és vannak fürge, fiatalos gépek. Mind másra szolgál, mind más céllal készült. Nekem a vadászgép volt a legjobban kezelhető, de azok közül sem volt két egyforma. A lista elég hosszú – és remélem, még bővülni is fog.

Ha ki kellene egyet választani, amelyikkel a legszívesebben manőverezett, melyik lenne az?

- Nem szeretnék kiragadni egyet sem. Minden repülőgéppel élmény volt repülni (ráadásul általában pozitív élmény), így sértés lenne kiragadni a sorból egyet, és kinevezni a legjobbnak. Az biztos, hogy a legtöbb eredményt a MiG-29-cel és a Jak-52-vel értem el.

Vári Gyula utasaként szinte mindent megtapasztalhatunk, amit egy pilóta átél repülés közben
Fotó: Vári-archívum

Hosszan sorolhatnánk az ön által elnyert és kiérdemelt díjakat, trófeákat, bajnoki címeket. Ezek közül melyik a legkedvesebb? Melyiket tartja a legnagyobb becsben?

- Fairfordban a RIAT-on nyertünk 3 év alatt 5 díjat – és ebből 3 az abszolút kategória volt. Ezek a díjak nagyon boldoggá tettek, mert egy pici ország pici légierejét képviseltük becsülettel. Jó volt kint magyarnak lenni! Aztán ami még nagy szó volt számomra, az a 2010-es nemzeti bajnokságon Free Style-ban szerzett közönségdíj volt, de ennek a Free Style-nak a 2017-ben szerzett 3 helyezése is hihetetlen jó érzés volt. Hiszen az én repülőgépemmel sikerült legyőzni egy jó pár „unlimited” kategóriás gépet. Ez azért tetszett, mert bár a Jak-52 400 lóerős motorja nem marad el egy EXTRA 330-asétól vagy egy EDGE-540-étől, de a súlya 1075 kg, míg az említett gépek súlya 600 kilogramm körül mozog és az aerodinamikai kialakításuk is sokkal jobb. Sajnos itthon nincs támogatottsága az állam részéről a műrepülésnek, így a jó géphez általában tehetős pilóta tartozik. Romániában az állam vásárolt a műrepülő-válogatottnak, azt hiszem, hat darab EXTRA 330-as gépet, amely most az egyik legjobb a világon.

A szép emlékek után váltsunk témát! A pilóták élete cseppet sem veszélytelen. Volt már olyan szituációban, amikor átfutott önön: ez most a halál árnyéka? Hogy élte át?

- Igen, volt. A repülőtérre való utazásom során beszorultam két női vezető közé. Szörnyű volt, mert mind a ketten a rádiótelefonjukat nyomogatták. Tiszta félelem volt… A viccet félretéve: volt és lesz is olyan helyzet az életemben, amely különleges szituációnak minősül. Meghibásodások voltak és lesznek is, hiszen a technika elromolhat. Ezekre a helyzetekre minden repülőgép kézikönyvében vannak eljárások, amelyeket meg kell tanulni. Szálltam már le álló motorral vagy csak egy hajtóművel, betört kabinnal, rádióösszeköttetés nélkül. De ment el éjjel kabin- és műszervilágítás is. Még sorolhatnám, mi minden történt – és csak remélem, hogy nem sok ilyenben lesz részem a jövőben. Egy a fontos ezekben az esetekben: nincs idő megijedni, azonnal tevékenykedni kell. Soha nem gondoltam arra, hogy meghalhatok – és nem is fogok erre gondolni. Tudja, van bátor pilóta – és van vakmerő. A vakmerőből soha nem lesz nyugdíjas pilóta…

Látványban nincs hiány
Fotó: Vári-archívum

Végezetül: mit üzen azoknak a gyerkőcöknek, akiknek éppenséggel ön jelent(het)i azt a bizonyos szikrát? Milyen tanácsokkal látná el őket?

- Sajnos volt alkalmam beszélgetni szerényebb sorsú gyerekekkel, nagyon nehéz volt elmesélni nekik az MHSZ-es éveket a 30 forintos tagdíjjal, amiért repülhettünk önfeledten. Ez nagyon hiányzik, nincs igazán utánpótlásképzés itthon. Ennek ellenére a klubszintű repülést javaslom mindenkinek kezdésként. Keressen a lakóhelyéhez közeli repülőteret (magam gyerekként minden hétvégén vonatoztam Nagykőrösről Kiskunfélegyházára). Kitartó munkával, szorgalommal és jó hozzáállással nyitott az út a fellegekbe.

VÁRI GYULA DÍJAI 1998-TÓL 2017-IG

1998. Royal International Air Tattoo (RIAT) abszolút kategória győztese

1999. RIAT abszolút kategória győztese, egy- és kétüléses vadászrepülőgép kategória legjobb bemutatóért járó díj elnyerője

2001. RIAT abszolút kategória győztese, Lockheed-Martin Cannestra Trophy elnyerője

2007. European Air Venture kategóriagyőztes Jak-52 repülőgéppel

2009-2010. Magyar Motoros Műrepülő Nemzeti Bajnokság Jak-52 kategória 1. helyezett, 2010-ben Freestyle kategória 1. helyezett

2012. Massa Airshow díjazottja (Aeroclub di Marina di Massa, Olaszország)

2014. Forte dei Marmi Airshow díjazottja (Aeroclub Bresso, Olaszország)

2015. Parma Airshow díjazottja (Aeroclub Parma, Olaszország)

2017. 5. Danubia Motoros Műrepülő Kupa középhaladó kategória 1. és 3. Ismeretlen Program 2. helyezett, Freestyle 3. helyezett

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!