Lóerő

2010.01.29. 03:29

Vagyonadó: kinek és mennyit kell fizetni?

Budapest - A nagy értékű vagyontárgyakat megadóztató törvényből az Alkotmánybíróság törölte az ingatlanok adóját, megmaradt viszont a vízi és a légi járművek, valamint a nagyteljesítményű autók adója.

Miskei Anita

Rosszabbul járnak viszont azok a tulajdonosok, akiknek 125 kilowattos vagy annál erősebb autójuk van. Adóköteles ugyanis a 125 kilowatt teljesítményt elérő hajtómotorral rendelkező személygépkocsi, az OT betűjelű rendszámtáblával ellátottak kivételével. A törvény szerint 125 és 175 kilowatt között a teljesítményadó kétszeresét, 175 kilowatt fölött 2,5-szörösét, 200 kilowatt fölött a teljesítményadó háromszorosát kell kifizetni. Például a 2009-ben vásárolt 2,2 literes, 175 lovas Ford Mondeo éves adója 87 ezer 720 forint, egy kétéves, kétliteres, 170 lóerős dízel VW Passat éves adója 86 ezer 250 forint, a 3 éves 258 lóerős BMW 530i-é 161 ezer 500 forint, egy négyéves 340 lóerős Porsche Cayenne éves adója 225 ezer forint. A törvény szerint a vagyonadó felét megspórolhatják azok, akik teljesen elektromos vagy hibridhajtású géppel közlekednek, illetve 3 vagy annál több gyermeket nevelnek.

A hajók közül a 25 négyzetméternél nagyobb vitorlázatú, illetve az 50 kilowattnál nagyobb motorteljesítményű adózik. A vitorlásoknál a vitorla minden négyzetmétere után évi 2 ezer forint az adó a hajó első 10 évében, majd az adó folyamatosan csökken, és a 22 éves vitorlásnál már csak 500 forint. A motoros hajónál kilowattonként 300 forint az adó az új hajóknál öt évig, de a 16. évtől már csak 150 forint. Így például egy csaknem új 30 négyzetméteres vitorlázatú hajó éves adója 60 ezer forint, amíg egy 100 kilowattos motorosé 30 ezer forint.

A légi járművek megkülönböztetés nélkül adózhatnak, amennyiben a legnagyobb felszálló tömegük meghaladja a 100 kilogrammot. Az új motoros repülők adója az első öt évben 100 kilogrammonként 8 ezer forint. Így például az egytonnás felszállósúlyú, kétéves gép adója 80 ezer forint. A 16 évesnél idősebb gépeknek viszont csak 5 ezer forint az adójuk 100 kilogrammonként.

Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszállósúly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

Rosszabbul járnak viszont azok a tulajdonosok, akiknek 125 kilowattos vagy annál erősebb autójuk van. Adóköteles ugyanis a 125 kilowatt teljesítményt elérő hajtómotorral rendelkező személygépkocsi, az OT betűjelű rendszámtáblával ellátottak kivételével. A törvény szerint 125 és 175 kilowatt között a teljesítményadó kétszeresét, 175 kilowatt fölött 2,5-szörösét, 200 kilowatt fölött a teljesítményadó háromszorosát kell kifizetni. Például a 2009-ben vásárolt 2,2 literes, 175 lovas Ford Mondeo éves adója 87 ezer 720 forint, egy kétéves, kétliteres, 170 lóerős dízel VW Passat éves adója 86 ezer 250 forint, a 3 éves 258 lóerős BMW 530i-é 161 ezer 500 forint, egy négyéves 340 lóerős Porsche Cayenne éves adója 225 ezer forint. A törvény szerint a vagyonadó felét megspórolhatják azok, akik teljesen elektromos vagy hibridhajtású géppel közlekednek, illetve 3 vagy annál több gyermeket nevelnek.

A hajók közül a 25 négyzetméternél nagyobb vitorlázatú, illetve az 50 kilowattnál nagyobb motorteljesítményű adózik. A vitorlásoknál a vitorla minden négyzetmétere után évi 2 ezer forint az adó a hajó első 10 évében, majd az adó folyamatosan csökken, és a 22 éves vitorlásnál már csak 500 forint. A motoros hajónál kilowattonként 300 forint az adó az új hajóknál öt évig, de a 16. évtől már csak 150 forint. Így például egy csaknem új 30 négyzetméteres vitorlázatú hajó éves adója 60 ezer forint, amíg egy 100 kilowattos motorosé 30 ezer forint.

A légi járművek megkülönböztetés nélkül adózhatnak, amennyiben a legnagyobb felszálló tömegük meghaladja a 100 kilogrammot. Az új motoros repülők adója az első öt évben 100 kilogrammonként 8 ezer forint. Így például az egytonnás felszállósúlyú, kétéves gép adója 80 ezer forint. A 16 évesnél idősebb gépeknek viszont csak 5 ezer forint az adójuk 100 kilogrammonként.

Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszállósúly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

A hajók közül a 25 négyzetméternél nagyobb vitorlázatú, illetve az 50 kilowattnál nagyobb motorteljesítményű adózik. A vitorlásoknál a vitorla minden négyzetmétere után évi 2 ezer forint az adó a hajó első 10 évében, majd az adó folyamatosan csökken, és a 22 éves vitorlásnál már csak 500 forint. A motoros hajónál kilowattonként 300 forint az adó az új hajóknál öt évig, de a 16. évtől már csak 150 forint. Így például egy csaknem új 30 négyzetméteres vitorlázatú hajó éves adója 60 ezer forint, amíg egy 100 kilowattos motorosé 30 ezer forint.

A légi járművek megkülönböztetés nélkül adózhatnak, amennyiben a legnagyobb felszálló tömegük meghaladja a 100 kilogrammot. Az új motoros repülők adója az első öt évben 100 kilogrammonként 8 ezer forint. Így például az egytonnás felszállósúlyú, kétéves gép adója 80 ezer forint. A 16 évesnél idősebb gépeknek viszont csak 5 ezer forint az adójuk 100 kilogrammonként.

Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszállósúly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

A hajók közül a 25 négyzetméternél nagyobb vitorlázatú, illetve az 50 kilowattnál nagyobb motorteljesítményű adózik. A vitorlásoknál a vitorla minden négyzetmétere után évi 2 ezer forint az adó a hajó első 10 évében, majd az adó folyamatosan csökken, és a 22 éves vitorlásnál már csak 500 forint. A motoros hajónál kilowattonként 300 forint az adó az új hajóknál öt évig, de a 16. évtől már csak 150 forint. Így például egy csaknem új 30 négyzetméteres vitorlázatú hajó éves adója 60 ezer forint, amíg egy 100 kilowattos motorosé 30 ezer forint.

A légi járművek megkülönböztetés nélkül adózhatnak, amennyiben a legnagyobb felszálló tömegük meghaladja a 100 kilogrammot. Az új motoros repülők adója az első öt évben 100 kilogrammonként 8 ezer forint. Így például az egytonnás felszállósúlyú, kétéves gép adója 80 ezer forint. A 16 évesnél idősebb gépeknek viszont csak 5 ezer forint az adójuk 100 kilogrammonként.

Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszállósúly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

A légi járművek megkülönböztetés nélkül adózhatnak, amennyiben a legnagyobb felszálló tömegük meghaladja a 100 kilogrammot. Az új motoros repülők adója az első öt évben 100 kilogrammonként 8 ezer forint. Így például az egytonnás felszállósúlyú, kétéves gép adója 80 ezer forint. A 16 évesnél idősebb gépeknek viszont csak 5 ezer forint az adójuk 100 kilogrammonként.

Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszállósúly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

A légi járművek megkülönböztetés nélkül adózhatnak, amennyiben a legnagyobb felszálló tömegük meghaladja a 100 kilogrammot. Az új motoros repülők adója az első öt évben 100 kilogrammonként 8 ezer forint. Így például az egytonnás felszállósúlyú, kétéves gép adója 80 ezer forint. A 16 évesnél idősebb gépeknek viszont csak 5 ezer forint az adójuk 100 kilogrammonként.

Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszállósúly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszállósúly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszállósúly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

A hajók valamint a repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!