Velünk öregedő acél családtagok

2020.02.22. 14:15

Tartja magát a korábban kialakult tendencia: továbbra is egyre öregebb autókkal járunk

Sok szép kocsi jön-megy körülöttünk a közutakon, és csak úgy csillognak a parkolók az új autóktól, ám a tendencia változatlanul azt mutatja, nagyon sok öreget hozunk be.

Palocsai Jenő

Az autók száma folyamatosan emelkedik az országban. Ha jobban megnézzük, láthatjuk, hogy sok ezeréves verdán van egészen friss rendszám Illusztráció: PT

Dübörög az új autók eladása, olyannyira, hogy évtizedes csúcsokat döntögetett a tavalyi évben. A 15 százalékos növekedés 158 ezer nulla kilométeres kocsi gazdára találását jelenti, mégsem javult tőle a helyzet, mert ezzel párhuzamosan a hazai személygépkocsik átlagéletkora, ugyanúgy a tavalyi évet vizsgálva, elérte a 14,4 évet. Ez utóbbi adat 2018-ban még csak 14,2 volt.

Több új kocsit vettünk, mint használtat, mégis öregszik a géppark

Az ok, hogy miért is emelkedik a gépjárműpark átlag­életkora az újautó-eladások rekordjával párhuzamosan, nem más, mint az, hogy közben töretlenül vesszük a külföldről behozott öreg autókat. Talán nem is jó szó, mert nem is annyira töretlenek, de egy biztos, hogy nem fiatalok. Vagy az előrehaladott koruk miatt, vagy a korábbi sérülések, törések vagy éppen a velük megtett kilométerek százezrei miatt adják el nyugaton olyan olcsón, hogy azt még megéri behozni, lepapírozni, forgalomba helyezni, illetve leműszakiztatni.

Tavaly tehát 158 ezer új autót vettünk az országban, de közben 156 ezer használt kocsit is. Az adatok majdnem megegyeznek, sőt az új több, mint a régi, ám ez nem segít a géppark öregedésének megállításában, ugyanis a behozott jószágok 60 százaléka 10 évnél is idősebb.

Az autók száma folyamatosan emelkedik az országban. Ha jobban megnézzük, láthatjuk, hogy sok
ezeréves verdán van egészen friss rendszám Illusztráció: Pesti Tamás

A rendszerváltás idején is egyik nyugati verda jött a másik után, sőt sokan kifejezetten ebből éltek. Specializálódtak egy-két márkára, és nagy tételben hozták be a kiszuperált nyugati verdákat a szerencsésebb helyzetű európai államokból. A jobbakat forgalomba helyezték, a sérültekből donor lett. Akkor nagyon megérte, mert hatalmas volt rá a kereslet, hiszen a Merkúr udvarán már nem volt kocsi, az autószalonban meg még nem volt, mivel szalon se nagyon volt. Most, amikor sok új autót veszünk, sok pár éves használtat is be lehetne szerezni, nincs hiány a piacon, mégis reneszánszát éli a használtautó- és donorbehozatal. Talán szemléletváltásra is szükség van, de tisztánlátásra mindenképpen. Ha az eladásra felkínált nyugati autó gyanúson olcsó, az nem azért van, illetve nem csak azért van, mert olyan nagy ott a jólét, hanem azért is, mert ott komolyan veszik és komolyan szankcionálják a környezetszennyező járművek forgalomban tartását. A könnyen elkerülhető pluszköltségek, bírságok és a környezettudatos gondolkodásnak köszönhetően a tulajdonos mindent elkövet, hogy akár jóval áron alul, de megszabaduljon az autótól.

Az ezzel kereskedők lecsapnak a kocsikra, majd eladják Magyarországon. Van olyan vevő, akinek szerencséje van. A többi pedig, miközben öregíti a magyar gépparkot, szennyezi a hazai levegőt is, ellátja pénzzel és feladattal az alkatrész-kereskedőket, és végül, de nem utolsósorban megrökönyödik, mikor a szinte családtagként szeretett pénztemetőről a családtagként tisztelt autószerelő elárulja, hogy vagy háromszor annyit futott, mint amennyit a vétel idején mutatott az óra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!