Lóerő

2009.10.16. 12:04

Stressz két keréken

Budapest A gyalogosok és a biciklisek védelmében is módosítanák a KRESZ-t. A Magyar Kerékpáros Klub szakértők bevonását kezdeményezte az új szabályok megalkotásában.

Miskei Anita

A kerékpárosok abban reménykednek, hogy a kormány elfogadja a KRESZ kerékpárosok által javasolt módosítását. Ugyanis mire a Parlament elé kerültek a korábban kerékpárosok által javasolt módosítások, éppen a szemlélet lúgozódott ki a törvényekből - mondta a Magyar Kerékpáros Klub elnöke. László János azt is elmondta, szerencsére a kormány ezt nem fogadta el, hanem visszaküldte átgondolásra a közlekedési szabályzatot a minisztériumnak. Most abban bíznak, hogy a kerékpáros-szakértőket is bevonják majd a  jogszabályok megalkotásába,  és számos, értelmetlen szabály kikerül a KRESZ-ből  - tette hozzá.
Korábban mind az autósok, mind pedig a nap mint nap kerékpárral közlekedők felhördültek annak hallatán, hogy fura módon, életveszélyes szituációkat előidézve adnának elsőbbséget a két keréken közlekedőknek.  Ugyanakkor a szakértők úgy vélekedtek, hogy elmaradott, idejét múlt gondolkodást tükröz az a vélemény, amely szerint jobb, ha a kerékpáros szorosan a járda mellé tapad, máskülönben zavarja  a közlekedést az úton. Ezt a közlekedési minisztérium egyetértésével kivették a KRESZ tervezetéből, majd újra visszakerült.  Ugyanígy kikerült a javaslatból az a lehetőség, amely szerint a kerékpárosok a sorok között előre gurulva haladhatnának  az autók között, hogy mielőbb el tudjanak indulni a kereszteződésből.
A kerékpárosok jogaikat kevésnek érzik, amíg az autósok talán soknak is. Hiányzik a megfelelő közlekedési kultúra, ahogyan kerékpárútból sincs elegendő. Az új KRESZ azonban mindinkább a vétlen, sérülékenyebb közlekedőket, azaz a kerékpárosokat és a gyalogosokat helyezné előtérbe. Ennek szellemében a kerékpárutakon és a gyalogosok által is használt szakaszokon, járdákon maximálnák a kerékpárosok legnagyobb megengedett sebességét. Így a biciklisek a kerékpárutakon legfeljebb az óránkénti 30 kilométeres sebességgel haladhatnak. Ugyanakkor ha gyalogosok is közlekednek, legfeljebb 20 kilométeres sebességgel tekerhetnek. A módosításokat egyébként korszerűbb, egyszerűbb  forgalomtechnikai megoldások is indokolttá tették. A most tárgyalt szabályok azonban legkorábban novemberre hoznak újszerűséget a kerékpárosok életében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!