2009.11.06. 06:20
Mindegyik gumiszagú és kerek, de melyik a jó?
Székesfehérvár - A rövid fékút biztonságot jelent. De milyen abroncs teljesít a tesztek során a legjobban? Annyi bizonyos, a kopottnál, eltérő profilúnál minden jobb.
Alig néhány hete még majd húsz fok körüli hőmérsékletben közlekedhettek az autósok. A csalóka őszi hónapokban szinte drasztikus hirtelenséggel köszöntöttek be a fagyos reggelek. A nyálkás, csúszós utakon autózók megtapasztalhatják, megrövidül a féktávolság, másként viselkedik az autó. De vajon mi ennek az oka?
A dinnyeradiál életveszélyes a latyakos utakon. A különböző gyártmányú és profilmélységű gumik együttes használata ront a fékút hosszán. Az abroncs bevágásai vízelvezető csatornák. Feladatuk, hogy kiszorítsák a vizet a gumi és az aszfalt közül. Ha nem elég mély, az autó elveszíti kapcsolatát az úttestettel. Ahogyan az abroncs élettartama is számít, mert anyaga elöregszik a napsütés és a kopás hatására. A porózussá váló gumik oldalvezetése, fékezési képessége gyengül. S bár száraz versenypályán a gumi annál jobb, minél szélesebb, mély tócsákban nem igazán működik jól, felúszik. A szakértők szerint vizes és száraz úton a nyárigumi megfelelőbb, hóban a téliek teljesítenek jobban, mert lágyabb anyagkeverékük miatt összekapaszkodnak a hókristályokkal és fékezést biztosítanak.