Zöld rendszámok és zöld irányok

2020.09.27. 07:30

Milliárdokkal támogatja a magyar állam az elektromos meghajtású járműveket

Korábban az állam ötmilliárd forintos keretet biztosított azoknak, akik villanyautót vagy robogót szerettek volna venni. A pályázati lehetőségnek óriási sikere volt, így van folytatás, sőt, az elektromos rásegítéssel működő, pedelec rendszerű kerékpárok vásárlása is támogatottá válik, pályázati kiírás útján.

Palocsai Jenő

Az elektromos járművek térhódítása megállíthatatlan: az ország számos városában részei a közlekedésnek

Fotó: Fotó: Löffler Péter / Új Dunántúli Napló

Még javában tartott a vírus első hulláma, mikor meghirdette az állam, hogy támogatja a villanyautók vásárlását. A nyár elején nyíló lehetőségekkel több mint kétezer pályázó kívánt élni és az információk megfelelő átadása miatt minden támogatást igénylő fel volt vértezve a pályázathoz szükséges tudással. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy 28 óra leforgása alatt a megnyitott csatornák megteltek pályázatokkal, az ötmilliárdos keretet rejtő zseb kiürült, és aki nem volt elég gyors, az le- és kimaradt.

Az ország vezetésének azonban eltökélt szándéka, hogy újabb tagokkal erősítse a zöld rendszámos gárdát, ezért Palkovics László innovációs és technológiai miniszter úgy nyilatkozott: – A kormány klíma- és természetvédelmi akcióterve részeként meghirdetett, 5 milliárd forintos keretösszegű elektromosjármű-vásárlást támogató pályázata nagy sikerrel zárult. A kormány döntése alapján mintegy 882 millió forinttal megemeljük a pályázati keretösszeget, így a kiírási feltételnek megfelelően benyújtott összes pályázat támogatásban részesülhet.

Vagyis, aki ki- vagy lemaradt, az is megkaphatja az igényelt támogatást, így gyakorlatilag elmondható, hogy aki a formai követelményeknek megfelelve pályázott, az nyert is. A 882 millió forintos többletforrásnak köszönhetően több mint 230 elektromos autó talál majd gazdára, így összesen 2000 jármű beszerzése történhet meg. A politikus beszámolójából az is kiderült, hogy 662 magánszemély, 738 személyszállítást végző vállalat pályázott és hogy utóbbiak közül 294 taxis.

Nemcsak az e-autókkal kívánja a kormány elérni a 2050-re célként kitűzött klímasemlegességet, hanem alternatív hajtású robogók támogatásával is. Ezen járművek is nagy népszerűségnek örvendenek, amit jelez, hogy 348 vállalkozás igényelt támogatást elektromos robogó beszerzésére a fent taglalt pályázat keretében.

Persze egy ilyen nagy volumenű vásárlási hullám a piacra is hatással van és bár sokan azt gondolták, hogy majd megemelkednek az árak, valójában jól reagáltak a kereskedések, és levitték a listaárakat, hogy minél több autótípus beleférjen a pályázati kiírás által meghatározott keretbe.

Az elektromos járművek térhódítása megállíthatatlan: az ország számos városában részei a közlekedésnek
Fotó: Löffler Péter / Új Dunántúli Napló

Hasonló piaci magatartásra számítanak az elektromos kerékpárról álmodók is, ugyanis a lábbal hajtott kétkerekűek vásárlására is áldoz az állam kereken egymilliárdot. Az e-autók támogatásának sikerén felbuzdulva levélben fordult a Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz, hogy ne csak autók és robogók, hanem elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását is támogassa az állam.

Erre válaszul egymilliárd forintos keretösszegű pályázatot hirdet meg a kormány elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az Európai Autómentes Napon tett bejelentés során felhívta a figyelmet, hogy a gázkarral vagy nyomógombbal, tekerés nélkül hajtható robogószerű biciklik vásárlását nem, csak a pedelecnek minősülő kerékpárokat támogatják.

A pedelec kerékpárok a hagyományos bicikliknél nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé akár idősebbek számára is. Nemcsak gyorsabban és könnyebben lehet nagy távolságokat megtenni, hanem olyan helyeken is lehet használni, ahol a domborzati viszonyok egész egyszerűen nem teszik lehetővé a hagyományos kerékpárok használatát. Az elektromos rásegítéses kerékpárokon 25 km/óra eléréséig egy átlagosan 250 W teljesítményű motor segíti a tekerést. Mivel a rásegítés nem váltja ki a pedálozást, az ilyen rendszerű bringák használata biztosítja a napi testmozgást – ezzel nemcsak a levegő, hanem a társadalom is egészségesebb lehet.

A pályázati kiírásról Kaderják Péter államtitkár elmondta, hogy az legkésőbb október végéig fog megjelenni, és bíznak abban, hogy a karácsonyfa alá már lehet a támogatás segítségével vásárolt kerékpárokat tenni.

A munkába járás támogatása az elsődleges cél, ezért a pályázat benyújtásához munkaviszonyt igazoló dokumentum benyújtása is szükségeltetik majd. A támogatás a jármű értékének legfeljebb felére biztosítható, így pedálszenzoros kerékpárok esetében 90 ezer, nyomatékszenzoros kivitelű szerkezetek esetében 150 ezer forint igényelhető. A pályázat által támogatott járművek felső árkorlátját 900 ezer forintban állapították meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!