2010.01.15. 08:29
KRESZ-módosítás (4. rész)
PLT-sorozat - Január 1-jétől 60 ponton változtak a közúti közlekedés szabályai. A módosítások fő célja a biztonság javítása, a védtelen közlekedők, a gyalogosok, a kerékpárosok védelme. A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának szakembereivel készített sorozatunk negyedik részében folytatjuk a fontosabb változások magyarázatát.
Párhuzamos közlekedés
(KRESZ-módosítás 15. paragrafus)
(10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást
a) a besorolás rendjét jelző tábla és az útburkolati jelek jelzéseinek megfelelően kell végrehajtani, vagy
b) a jobb oldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első kihajtási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.
Ez a szabály is azok közé tartozik, amely utólag követi a valós forgalmi helyzeteket, a változásokat. A veszélyes kereszteződésekben az utóbbi években kiépített, a biztonságot eredményesen javító körforgalmakban nagyon sok vezető bizonytalan, főként a besorolásoknál, különösen azokban az esetekben, ahol a körforgalom többsávos utak csomópontjában található. A vezető figyelme megoszlik a sokféle információ, tábla között, hiszen először a haladási irányának jelzését kell megtalálnia. Ha a körforgalomból az első kijáratnál kell kimennie, egyszerű a dolga, rögtön jobbra kell sorolnia. Az új szabály előírja, hogy minden más esetben a besorolást jelző táblák vagy útburkolati jelek előírásait kell követni, és fokozatosan, szabályosan végrehajtott sávváltással kell kisorolni a körforgalomból. Belső sávból tilos rendkívül balesetveszélyes! elhagyni a körforgalmat.
Autópálya és autóút használata
(KRESZ-módosítás 16. paragrafus)
(4) Autópálya és autóút úttestjén a forgalmi okból szükséges megállást kivéve megállni tilos. Tilos a le- állósávon megállni és várakozni, kivéve ha:
a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;
c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
d) a jármű a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
e) a jármű megkülönböztetést adó berendezését működtetik.
(5) A leállósávon ha a közúti jelzésekből más nem következik csak a b)e) pontban meghatározott járművel és a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak. A leállósávban álló, a forgalmat ellenőrző járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észrevehető legyen. A leállósáv igénybevételére jogosultaknak a feladatuk ellátását követően a lehető legrövidebb időn belül el kell hagyniuk a leállósávot.
A korábbi szabály pontosítása kétségkívül a leállósáv egyre gyakoribb szabálytalan használatát kívánja visszafogni. A tételes felsorolás egyértelművé teszi, hogy csak ezekben az esetekben lehet a leállósávban megállni, kiegészítve azzal, hogy miként lehet a leállósávban haladva besorolni a pálya forgalmába.